Ik loop regelmatig tegen het zelfde probleem aan en kom er niet achter wat de beste oplossing is.
Ik heb een webwinkel en hier kunnen zowel bedrijven als particulieren bestellen. De website is Nederlands en je kunt met creditcard betalen dus het komt ook nog wel eens voor dat mensen of bedrijven uit België bestellen. Wat mij betreft geen probleem.
Het enige probleem is echter dat Belgische bedrijven die bestellen regelmatig achteraf aangeven dat ze BTW betaald hebben maar dat het gaat om een facturatie van ICV goederen tussen 2 belastingsplichtige bedrijven en dat er volgens de nieuwe Europese richtlijn 44 altijd sprake is van verlegging BTW.
Hier ben ik het volkomen mee eens, alleen gaat alles op mijn website automatisch (bestellen, betalen, factureren, verzenden) en kan mijn systeem niet aanvoelen dat en klant tegen 0 tarief wilt bestellen. Ook zullen wij van te voren het BTW nummer moeten controleren om zo fraude tegen te gaan.
Ik heb nu op mijn website aangegeven dat als buitenlandse bedrijven willen bestellen ze even contact met ons op moeten nemen (telefonisch of per email) zodat wij hun BTW nummer kunnen controleren en een speciaal account voor ze aan kunnen maken waarmee ze automatisch tegen het 0% tarief kunnen bestellen. Probleem opgelost zou je denken.
Niet helemaal dus. Er blijven klanten die dit weigeren en gewoon een bestelling plaatsten en betalen. Op de factuur staat dan gewoon 19%. Achteraf krijg ik dan (boze) emails dat ze een bedrijf zijn en dat ze geen BTW wensen te betalen en of ik ze een nieuwe factuur wil sturen.
Nu vind ik het vreemd dat als een klant akkoord gaat met mijn algemene voorwaarden (waar bovenstaande uitleg netjes instaat) en ze weigeren het op deze manier te doen zij achteraf kunnen eisen dat ik een nieuwe factuur voor ze maak. Ik moet dan een creditnota maken, een nieuwe nota maken, geld terug storten, de boekhouding aanpassen en soms zelfs m'n aangifte aan moet passen. Dit kost mij geld en tijd.
Ik zou het gepaster vinden als de klant zelf ergens (?) achter zijn/haar BTW aan kan gaan. Laat hun het maar tijd/ energie kosten en niet mij. Ik heb dit zowel bij de Nederlandse als bij de Belgische belastingdienst nagevraagd maar niemand kan mij er antwoord op geven en ik wordt alleen maar doorverbonden (heb denk ik al wel 20 mensen aan de lijn gehad). Ik ben zelfs als naar meerdere afdelingen van de douane doorgestuurd maar ook hier niemand met een antwoord.
Een iemand zei dat er een 'Europees loket is waar mensen hun BTW terug kunnen vragen'. Echter zijn de websites van de Europese unie ondoordringbare wouden van onleesbare (vaak engelse) artikelen waar je weinig zinnigs uit kunt halen.
Nogmaals, als een klant van te voren even aangeeft dat hij wat wilt bestellen, geen probleem. Maar achteraf eisen dat ik tijd en energie in hem moet steken omdat hij weigerde zich aan onze voorwaarden te voldoen vind ik vreemd.
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?
edit: ik heb deze website (BTW terugvragen) voor Nederlandse bedrijven gevonden. Zoiets zoek ik dus voor Belgische bedrijven zodat ik ze daar naar toe kan sturen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Lolle
Lolle
Ik loop regelmatig tegen het zelfde probleem aan en kom er niet achter wat de beste oplossing is.
Ik heb een webwinkel en hier kunnen zowel bedrijven als particulieren bestellen. De website is Nederlands en je kunt met creditcard betalen dus het komt ook nog wel eens voor dat mensen of bedrijven uit België bestellen. Wat mij betreft geen probleem.
Het enige probleem is echter dat Belgische bedrijven die bestellen regelmatig achteraf aangeven dat ze BTW betaald hebben maar dat het gaat om een facturatie van ICV goederen tussen 2 belastingsplichtige bedrijven en dat er volgens de nieuwe Europese richtlijn 44 altijd sprake is van verlegging BTW.
Hier ben ik het volkomen mee eens, alleen gaat alles op mijn website automatisch (bestellen, betalen, factureren, verzenden) en kan mijn systeem niet aanvoelen dat en klant tegen 0 tarief wilt bestellen. Ook zullen wij van te voren het BTW nummer moeten controleren om zo fraude tegen te gaan.
Ik heb nu op mijn website aangegeven dat als buitenlandse bedrijven willen bestellen ze even contact met ons op moeten nemen (telefonisch of per email) zodat wij hun BTW nummer kunnen controleren en een speciaal account voor ze aan kunnen maken waarmee ze automatisch tegen het 0% tarief kunnen bestellen. Probleem opgelost zou je denken.
Niet helemaal dus. Er blijven klanten die dit weigeren en gewoon een bestelling plaatsten en betalen. Op de factuur staat dan gewoon 19%. Achteraf krijg ik dan (boze) emails dat ze een bedrijf zijn en dat ze geen BTW wensen te betalen en of ik ze een nieuwe factuur wil sturen.
Nu vind ik het vreemd dat als een klant akkoord gaat met mijn algemene voorwaarden (waar bovenstaande uitleg netjes instaat) en ze weigeren het op deze manier te doen zij achteraf kunnen eisen dat ik een nieuwe factuur voor ze maak. Ik moet dan een creditnota maken, een nieuwe nota maken, geld terug storten, de boekhouding aanpassen en soms zelfs m'n aangifte aan moet passen. Dit kost mij geld en tijd.
Ik zou het gepaster vinden als de klant zelf ergens (?) achter zijn/haar BTW aan kan gaan. Laat hun het maar tijd/ energie kosten en niet mij. Ik heb dit zowel bij de Nederlandse als bij de Belgische belastingdienst nagevraagd maar niemand kan mij er antwoord op geven en ik wordt alleen maar doorverbonden (heb denk ik al wel 20 mensen aan de lijn gehad). Ik ben zelfs als naar meerdere afdelingen van de douane doorgestuurd maar ook hier niemand met een antwoord.
Een iemand zei dat er een 'Europees loket is waar mensen hun BTW terug kunnen vragen'. Echter zijn de websites van de Europese unie ondoordringbare wouden van onleesbare (vaak engelse) artikelen waar je weinig zinnigs uit kunt halen.
Nogmaals, als een klant van te voren even aangeeft dat hij wat wilt bestellen, geen probleem. Maar achteraf eisen dat ik tijd en energie in hem moet steken omdat hij weigerde zich aan onze voorwaarden te voldoen vind ik vreemd.
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?
edit: ik heb deze website (BTW terugvragen) voor Nederlandse bedrijven gevonden. Zoiets zoek ik dus voor Belgische bedrijven zodat ik ze daar naar toe kan sturen.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag