• 0

Beginnen met investeren: Hoe?

Beste lezers,

 

Momenteel heb ik een goedlopende B.V., over enige tijd stel ik iemand anders aan als directeur daarvan, en heb ik mijn 'handen vrij' om iets anders te gaan doen.

Binnen mijn holding B.V. heb ik dan een leuk spaarpotje opgebouwd (6 cijfers), en ik zou het zonde vinden om dat alleen maar op een spaardeposito te laten staan. Ik wil er iets mee doen!

 

Nu wil ik dus gaan investeren. Ik heb aan aandelen en dergelijke gedacht, maar het lijkt mij veel interessanter om te investeren in startende (of uitbreidende) bedrijven, hetzij in de vorm van een lening, hetzij in de vorm van een deel eigenaarschap.

 

Nu lijkt het mij erg interessant om een investeringsbedrijf hiervoor op poten te zetten.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben, of tips hebben hoe dit het best opgestart kan worden?

 

Ik vind hier namelijk veel informatie voor mensen die financierders zoeken, maar weinig voor mensen die financierder willen worden.

 

Alvast bedankt!

 

Fabian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zet een bordje in de tuin en je hebt een investeringsbedrijf. Zolang je daarna je kapitaal kunt investeren met een rendement op geïnvesteerd vermogen hoger dan de kosten van kapitaal, bouw je additioneel kapitaal op.

 

Zoek naar bedrijven die je kunt kopen voor een prijs onder je waarde. Verhoog kasstromen of verlaag risico om waarde te creëren. Desinvesteer daarna aan een synergetisch bedrijf dat een prijs biedt boven jouw waarde en begin weer opnieuw.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Iedere eigen vermogen kapitaalverstrekking moet een minimaal rendement behalen om het risico te dekken. Enkel winst maken hoeft dus niet voldoende te zijn. Je kunt je kapitaal immers ook risicovrij in bepaalde staatsobligaties stoppen.

 

Met de kosten van kapitaal wordt bedoeld het rendement dat minimaal vereist is om de investering op netto contante waarde basis neutraal te maken (geen waardecreatie of waardeverlies).

 

Lees je in via keywords “vermogenskostenvoet” of “cost of equity”, en gebruik bijvoorbeeld deze methodes voor het berekenen hiervan: CAPM-methode of opbouwmethode.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Investeren is een vak apart.

Om te beginnen raad ik je aan de columns van Ties van der Laan te lezen, die zijn weliswaar geschreven voort de ondernemer op zoek naar een investeerder maar zullen jou ook wel een beeld geven van dit vakgebied.

 

De investeerders die ik zelf ken werken vaak samen en doen dus ook samen investeringen in starters of bestaande bedrijven.

Op die manier spreid je risico en heb je als groep meer kennis en ervaring in huis.

 

Ik weet dat een van deze investeerders tijdens The Next Event aanstaande zaterdag 1 september aanwezig zal zijn.

Als je wil kan ik je inplannen voor een speed up sessie zodat je eens een uurtje rustig met een ervaren investeerder kunt sparren.

Link naar reactie
  • 0

FabianB,

 

Moeilijke vraag om in korte lijnen te beantwoorden. Ik zou zeggen gebruik dezelfde methodiek zoals jij je eigen onderneming op poten hebt gezet.

 

Iedereen heeft wel fantastische ideeën die men wil realiseren met andermans geld. Zonder de gevolgen ervan in zijn achterhoofd te houden. Ik denk dat jij in eerste instantie niet hard moet gaan roepen dat je geld hebt en dat je wilt gaan investeren ;-). Incognito zijn, is een must in jou geval. Er is een mooie gezegde dat luidt als volgt. Een hebzuchtige wordt altijd onder handen genomen door een leugenaar. Dus met andere woorden, laat je niet snel verleiden door mooie prietpraat maar blijf te allen tijde realistisch en objectief tegen de potentiële klanten waar je in wilt gaan investeren en vraag altijd wel raad bij derden met wat je wilt gaan doen of het wel een zo'n goede zet is of niet.

 

Gezien de crisis en wat de forecast is voor de toekomst zou ik in jou geval alleen investeren in onderdelen waar je veel verstand van hebt. Ga niet in zee terwijl je niet of nauwelijks kunt zwemmen.

 

 

Succes

 

Bericht van iemand die jou voor is geweest met investeren in andermans ideeën.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Investeren is een vak apart.

Om te beginnen raad ik je aan de columns van Ties van der Laan te lezen, die zijn weliswaar geschreven voort de ondernemer op zoek naar een investeerder maar zullen jou ook wel een beeld geven van dit vakgebied.

 

De investeerders die ik zelf ken werken vaak samen en doen dus ook samen investeringen in starters of bestaande bedrijven.

Op die manier spreid je risico en heb je als groep meer kennis en ervaring in huis.

 

Ik weet dat een van deze investeerders tijdens The Next Event aanstaande zaterdag 1 september aanwezig zal zijn.

Als je wil kan ik je inplannen voor een speed up sessie zodat je eens een uurtje rustig met een ervaren investeerder kunt sparren.

 

En van Edo van Santen , hoe verlies je 6 ton in 2 jaar : https://www.higherlevel.nl/videos/view/106

 

Ik ook ruim 3 ton verloren in 3 jaar tijd. Doe alleen dingen waar je iets vanaf weet. Als mensen eenmaal weten dat je wat hebt, komen de parasieten vanzelf. Je kunt beter 3 jaar niets investeren, dan in 2 jaar alles erdoor "investeren"

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Fabian,

 

Allereerst prachtig om te zien dat je je "spaarpotje" wilt activeren op de markt. Dit is natuurlijk één van de motoren waar onze economie op draait.

Ik moet me wel aansluiten bij de vorige posts, waarbij je niet moet investeren om het investeren. Maar je vertrouwen moet hebben in hetgeen je je geld stopt. Vaak kun je hier pas voldoende vertrouwen in hebben als je er daadwerkelijk iets vanaf weet.

 

Maar ook dan is het belangrijk dat je een screening (due dilligence?) uitvoert op de organisatie die je wilt boosten.

 

In ieder geval veel succes!

 

(Toch een klein beetje reclame: Binnenkort komt er een platform, waarbij je kunt netwerken met andere Business Angels/Investeerders. Mocht je medio November nog niet een keuze hebt kunnen maken, waar je actief in kunt participeren kan ik daar wellicht iets voor je in betekenen.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.