• 0

BTW bij internationele levering van containers met producten in consignatie?

Ik heb 2 containers verkocht aan een goede engelse klant, als consignment stock

oftewel, containers gaan naar UK, mijn klant klaart op zijn naam in, maar de goederen blijven "mijn" eigendom tot hij ze verkoopt, en dan ga ik ze factureren aan mijn klant

 

nu hebben we wat info nodig over de af te dragen VAT bij inklaring in UK,

wie ou die moeten betalen, mijn afnemer (want er wordt ingklaard op zijn naam), "ik" want de goederen blijven mijn eigendom

of de afzender (fabriek waar ik heb ingekocht "

 

wie kan mij helpen ??????

 

Edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat jij een NL ondernemer bent. Formeel heet dit dan een fictieve intracommunautaire levering aangevuld met een fictieve intracommunautaire verwerving.

Je kan daar hier over lezen.

 

Tot voor kort (2010) bestond er een goedkeuring voor consignatiezendingen/call-off voorraden waarbij de consignatiehouder (jij dus) pas aangifte hoefde te doen op het moment van de ‘echte’ verkoop aan de afnemer. Op dat moment moest jij dus een levering en de afnemer een verwerving aangeven in de BTW aangifte (de fictieve levering/verwerving hoefde jij dus niet in de aangifte te vermelden).

 

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of deze goedkeuring nog bestaat (of dat deze ook voor de UK geldt). Ik zou persoonlijk gewoon de belastingtelefoon bellen (0800-0543) om dat te checken, als het mij betrof.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het nu lees ga jij zelf importeren en de goederen als EU goederen verkopen in de UK? In dat geval ben jij verantwoordelijk voor de BTW bij inklaring. Echter de vraag is of dit echt handig is wat is altijd lastig buitenlandse BTW terug te krijgen. Daarnaast kent de UK geen art 23 zoals wij dit kunnen. Als dit een probleem zou zijn zou je de goederen kunnen aangeven in Nederland en aansluitend ze doorsturen naar de UK. Als laatste zou je er voor kunnen kiezen de goederen in de UK in douane entrepot te zetten en pas aan te geven op het moment dat je ze verkoopt. Verder nog ter info containers zelf zijn vrijgesteld van BTW

 

@ Paul de genen die als consignee op de B/L vermeld staat hoeft niet perse de BTW hoeft te betalen kan tal van situaties bedenken waar dit niet het geval is maar dat terzijde

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

bill of lading staat op naam van mijn engelse klant, en ik heb een proforma gemaakt op naam engelse klant

 

de bedoeling is dat hij me ieder maandag verteld hoeveel er verkocht zijn, en voor dat aantal krijgt hij een factuur.

 

maar nu kwam hij met dit bericht ....

[i]Re Two containers arriving from Shanghai, invoiced by Sfeu Holland, Consigned to Select

 

On the telephone on Friday 31st you mentioned that the goods are “Call Off” stock and VAT would not be payable on import, also that there was a letter with information enclosed with the documents. Included with the documents there were Intrastat Information Sheets.

It is my understanding that the Intrastat procedure refers to goods supplied by a VAT registered company in another EU member state, that EC sales Lists have been completed or Intrastats completed and VAT accounted for in the member state. The Sheets that you sent us refers to HMRC Notice 725. I have attached a copy of notice 725 for your reference. The documentation that you have provided covers two container arriving into the UK directly from China.

 

I’d like to draw your attention to Paragraph 2.2. Where goods arriving from within the EU are referred to as Acquisitions or Arrivals and as such may be eligible for Intrastat accounting. Goods arriving from outside the EU are referred to as Imports and VAT should be accounted for at the point of clearance into the EU.

 

Secondly please refer to Chapter 7 which describes goods acquired from a member state(Acquired = received directly from the member state). This says that VAT is to be accounted for on your next return following Acquisition.

 

Having said the above, VAT matters are extremely complex and we may not be understanding the current status of these shipments correctly. To this end, if you are aware of the procedure for importing these two containers without paying VAT at the time of clearance then please instruct us with the procedure to use and we will proceed accordingly.[/i]..

 

 

 

 

en toen ginger bij mij een vraagteken op .....

Link naar reactie
  • 0

Niet goed is niet helemaal juist gaat erom wat heb je met de klant afgesproken. Als er goederen vanuit de EU worden geinporteerd dat dient er bij binnenkomst BTW en invoerrechten voldaan te worden. Als de containers al onderweg zijn of zelfs al in de haven staan dan zijn er nog maar m.i nog maar 2 opties om de BTW niet direct te hoeven betalen:

 

1: goederen inslaan in een douane entrepot en per levering aangifte doen bij de douane

2: op zoek gaan naar iemand in de UK die op kan treden als fiscaal vertegenwoordiger. Op die manier doet de fiscaal vertegenwoordiger namens jullie aangifte ten invoer en verlegt de BTW naar jullie. Jullie verleggen op jullie beurt de BTW naar de verkopende partij in de UK

 

Een andere optie is gewoon de BTW door de engels man laten betalen welk hij vervolgens op de normale manier kan terug vragen wel zal hij in eerste instantie de BTW moeten voorschieten. Zonder dat je het BTW oplost komt het er op neer dat je de goederen niet de haven uit krijgt omdat je geen douane document kan tonen........

 

Maar vraag was al eerder gesteld maar nogmaals welke incoterm heb je afgesproken?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De incoterm is niet zo belangrijk als de ontvanger een intracommunautaire consignatielevering verwacht te ontvangen. Hij neemt dan terecht aan dat zaken ingeklaard zijn anders kun je namelijk niet intracommunautair leveren. Dus de hele constructie is onjuist. Ik zou zeggen voor een volgende levering even informeren bij professionals in dit soort zaken dan voorkom je een hoop gedoe (kosten).

 

Maar door naar een mogelijke oplossing:

 

Wil je klant de BTW voorschieten? Dan ben je snel klaar. Wellicht een kleine korting voor de moeite en weer door.

 

Wil je klant de BTW niet voorschieten. Dan zul je iets moeten verzinnen. Dan zijn belangrijke elementen:

Wat is de hoogte van het BTW bedrag ?

Waar zijn de containers nu?

Hoe heb je die (container) geregeld (zelf of door de leverancier)?

 

Wellicht zijn er dan nog oplossingen maar dat is afhankelijk van een aantal zaken.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Als de klant niets te maken wil hebben met de BTW dan blijven er nog een paar opties over maar dat wordt dan echt een op maat oplossing. Naast de 2 oplossingen die ik al eerder aangaf zou het een mogelijkheid zijn om de goederen eerst naar Nederland te laten komen en aansluitend naar de UK te brengen. Maar dit alles hangt er vanaf waar de containers nu zijn. Verder ben ik met Roy eens dat dit geen handige constructie is zonder eerst over te BTW nagedacht te hebben(+ evt invoerrechten)

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.