• 0

Aftrekken studiekosten

Ik heb hierover al verschillende standpunten over gehoord, maar heb zelf nog geen lijn kunnen trekken. De situatie is als volgt: ik studeer fulltime, maar run daarnaast een onderneming. Volgens sommigen zijn deze kosten aftrekbaar van de winst mits de studie overlap vertoont met de activiteiten van de onderneming.

 

Een andere uitleg is dat de Hoge Raad zich hierover heeft uitgesproken:

De aan een studie van de ondernemer zelf verbonden kosten komen echter niet ten laste van de winst, tenzij het betreft bedrijfs- of beroepskosten. Daarvan is geen sprake indien het gaat om kosten van scholing die ertoe moet leiden dat de ondernemer zich een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie aldus strekt tot een duurzame verbetering van zijn persoonlijke uitrusting.

 

trubbels dus uiteindelijk, als ik het toch als zodanig ga verwerken. Wat is het advies van deskundigen hier?

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je full-time studeert dan ben je voor de belastingdienst geen ondernemer. Je voldoet namelijk niet aan het urencriterium van minimaal 1225 uur per jaar. (ik ga er even van uit dat je ook nog een prive-leven hebt en een eenmanszaak runt, voor een bv gelden andere kriteria waar ik te weinig vanaf weet.).

 

Dat betekend dat je je inkomsten van je bedrijf moet opvoeren als "inkomsten uit overige werkzaamheden".

Studiekosten kun je aftrekken via "overige aftrekposten, studiekosten en andere scholingsuitgaven" waarbij als kriteria geldt:

 

<==>

uit de helpfile van het VT-formulier 2004:

<==>

Volgt u in 2004 een opleiding om uw vakkennis te vergroten of doet u voor uw werk een studie? De uitgaven hiervoor, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, mag u aftrekken als persoonsgebonden aftrek.

 

Voorwaarden voor aftrek

Het gaat om de uitgaven die door u of uw fiscale partner voor uw studie worden gedaan. Daarnaast geldt:

- De opleiding of studie is gericht op uw beroep of werk, of op uw toekomstige beroep of werk.

- De uitgaven (min eventuele vergoedingen) zijn hoger dan de drempel van EUR 500. Alleen de uitgaven boven de drempel mag u aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van EUR 15.000.

 

Vergoeding

 

Als u voor uw studiekosten of andere scholingsuitgaven een vergoeding ontvangt, bijvoorbeeld een prestatiebeurs, moet u deze vergoeding van uw uitgaven aftrekken.

 

<==>

 

 

Er zijn dus wel mogelijkheden als je kunt onderbouwen dat je studie met je werk/berijf te maken heeft. Een bridge-cursus komt dus niet voor aftrek in aanmerking (tenzij je een professioneel bridge-speler bent natuurlijk ;D

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

terug van een lekkere vakantie.....

Als je full-time studeert dan ben je voor de belastingdienst geen ondernemer. Je voldoet namelijk niet aan het urencriterium van minimaal 1225 uur per jaar. (ik ga er even van uit dat je ook nog een prive-leven hebt en een eenmanszaak runt, voor een bv gelden andere kriteria waar ik te weinig vanaf weet.).

 

Dat betekend dat je je inkomsten van je bedrijf moet opvoeren als "inkomsten uit overige werkzaamheden".

Studiekosten kun je aftrekken via "overige aftrekposten, studiekosten en andere scholingsuitgaven" waarbij als kriteria geldt:

 

Als je niet aan het urencriterium voldoet ben je geen ondernemer in die zin dat je niet kunt profiteren van zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Echter je hebt nog steeds wel een onderneming en studiekosten voor je onderneming kun je nog steeds van je winst aftrekken.

Ikzelf haal het uren criterium niet, toch ben ik voor de belastingdienst wel een onderneming en geef mijn winst bij winst uit onderneming op.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

Als je niet aan het urencriterium voldoet ben je geen ondernemer in die zin dat je niet kunt profiteren van zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Echter je hebt nog steeds wel een onderneming en studiekosten voor je onderneming kun je nog steeds van je winst aftrekken.

Ikzelf haal het uren criterium niet, toch ben ik voor de belastingdienst wel een onderneming en geef mijn winst bij winst uit onderneming op.

 

Ik ben geen fiscalist maar iemand die probeert mee te denken...

Je hebt gelijk wat betreft het "klakkeloos" door mij over nemen van het urenkriterium als randvoorwaarde om als ondernemer aangemerkt te kunnen worden.Op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/5a57ccc.htm staan de kriteria op basis waarvan de belastinginspecteur bepaald of je ondernemer bent. Uit dit lijstje blijkt dat bestede tijd overigens wel degelijk een rol speelt. Maar volgens mij kunnen we de vraag van de OP niet beantwoorden voordat we weten of de belastinginspecteur hem als onderneming ziet of als particulier met inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn weten wordt ik door de belastingdienst als ondernemer gezien. Alleen kan ik door het urencriterium, zoals 2thepoint terecht opmerkt, van een aantal faciliteiten geen bebruik maken.

 

Op de vraag of de studiekosten van die fulltime studie afgetrokken kunnen worden heb ik echter nog geen antwoord. Misschien toch maar de uitspraak van de hoge raad aannemen?

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Ah, inderdaad. -> universitaire opleiding. Deze heeft verband met mijn onderneming (industrieel ontwerpen).

 

Ik ben bang dat de belastingdienst deze studie plaatst bij "belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie aldus strekt tot een duurzame verbetering van zijn persoonlijke uitrusting"

 

Een universitaire studie is namelijk veel breder en bevat ook veel algemeen vormende onderwerpen die niet direct aan het vakgebied zijn te relateren. Bovendien dien je ook een aantal studiepunten te behalen met vakken die geheel geen verband houden met je vakgebied. Dit in tegenstelling tot een cursus (bijvoorbeeld CAD) waarmee wel direct een verband met het vakgebied valt aan te tonen. Wellicht kun je het met de belastinginspecteur op een accoordje gooien en proberen een deel van je opleidingskosten af te trekken. Krijg je bijvoorbeeld een CAD-training als onderdeel van je universitaire studie dan zou je de kosten van een losse cursus kunnen opvoeren als aftrekpost.

 

Het is maar een ideetje.....

 

Gr,Niek

Link naar reactie
  • 0

Studiekosten aftrekbaar?

 

In het beschreven geval zullen de studiekosten, naar mijn inzichten, niet ten laste van de fiscale winst kunnen worden gebracht, omdat er inderdaad sprake is van een kennisuitbreiding van de ondernemer en de kosten dus niet als bedrijfs- of beroepskosten kunnen worden beschouwd. De Hoge Raad heeft hierover inderdaad een dusdanig oordeel geveld (voor de liefhebbers: HR 10 februari 1960 BNB 1960/79).

In dit geval betrof het een zelfstandig psychologe die een opleiding tot psychoanalyticus volgde.

 

Of de studie overlap vertoont met het vakgebied waarin de onderneming actief is doet volstrekt niet terzake. Die eis komt pas aan de orde indien het om aftrek van studiekosten van een werknemer gaat.

 

Wel bestaat er nog de mogelijkheid om de kosten onder de noemer scholingsuitgaven in aanmerking te nemen bij de persoonsgebonden aftrek, zoals Niek beschreef (20 augustus). Dit staat geheel los van de onderneming. Nadeel is dan dat je hebt te maken met een drempel van 500 euro. Slechts het meerdere is dus aftrekbaar. Verder bestaan er (sinds de verdwijning van de scholingsaftrek miv 2004) nagenoeg geen verschillen meer tussen de 2 aftrekmethoden.

 

Wat nog van belang is, is dat er bijzondere regels gelden voor aftrek van scholingsuitgaven terzake van studies waarvoor studiefinanciering wordt verkregen. Dan krijgen we te maken met zogeheten normbedragen, op grond waarvan het maximaal af te trekken bedrag wordt bepaald. Bovendien moet de ontvangen studifinanciering worden gesaldeerd met de kosten van de studie alvorens het in aftrek te brengen. Mocht iemand hierin geïnteresseerd zijn in die normbedragen, dan kan ik die wel effe opzoeken. Die ken ik niet uit m'n hoofd ;)

 

Gegroet en succes met de studie en de onderneming.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier en begrijp niet zo heel veel van belastingen, behalve dat ze altijd veel geld kosten.

Ik doe een studie aan de vrije internationale open universiteit van Colombo, alternatieve therapieën.

Inmiddels ben ik medical doctor (een titel welke in Nederland erg weinig betekend, maar in the USA vind met zichzelf dan een hele piet.

Nu volg ik regelmatig seminars om bij te blijven, echter is deze vakrichting momenteel nog niet mijn echte werk.

Ben uiteraard wel voornemens om hier mijn werk van te gaan maken.

In the real world ben ik maar gewoon bouwkundige op een architectenbureau.

Zou iemand mij uit kunnen leggen of ik mijn seminars nu wel of niet kan aftrekken?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

via google

site:belastingdienst.nl studiekosten

 

http://www.belastingdienst.nl/aangifte/5a6501a.htm :

<=========>

Voorwaarden voor aftrek

Het gaat om de uitgaven die door u of door uw fiscale partner voor uw studie zijn gedaan. Daarnaast geldt:

 

De opleiding of studie was gericht op uw beroep of werk, of op uw toekomstige beroep of werk.

De uitgaven (min eventuele vergoedingen) waren hoger dan de drempel van € 500. Alleen de uitgaven boven de drempel mag u aftrekken. Meestal geldt een maximaal aftrekbedrag van € 15.000.

<=========>

 

Volgens mij kan het maar ik zou het voor de zekerheid nog even (schriftelijk!) navragen bij de belastinginspecteur.Uitspraken van de belastingtelefoon zijn namelijk niet bindend.

 

gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

 

Mmm, ik heb tijdens een sabatical year een MA-opleiding gevolgd waarvoor ik grotendeels in het buitenland verbleef. De belasting accepteerde alle directe studiekosten als aftrekpost. Ook reiskosten zijn aftrekbaar. Maar verblijfskosten niet. Desalniettemin bracht mijn inspecteur een fors bedrag in mindering op de aanslag. Voordeel van een studiejaar is dat het twee belastingjaren omvat. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.