• 0

0% BTW Facturen uit EU in aangifte omzetbelasting

Het afgelopen kwartaal heb ik wat diensten en producten uit overige EU landen gekocht. Ik heb bij de bestelling altijd netjes mijn BTW-nummer opgegeven en daarom (nog) geen BTW betaald.

 

Naar wat ik begrijp moet een Nederlandse ondernemer bij het leveren naar bedrijven in overige EU landen de BTW verleggen. Op de factuur moet dan vermeld staan dat de BTW is verlegd. Op de door mij ontvangen facturen staat dat echter niet (wel dat er 0% BTW is berekend en mijn BTW nummer).

 

Ik vermoed dat ik het totaal toch onder 4b moet aangeven en onder de omzetbelasting van 4b 19% van het totaal (het bedrag dat ik in Nederland aan BTW betaald zou hebben). Dit bedrag mag ik dan wel weer als voorbelasting aftrekken zodat het resultaat 0 is. Klopt dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klopt. Je geeft dit aan onder 4b met het BTW-percentage dat zou gelden als dit gewoon een Nederlandse factuur zou zijn. En je mag dat in dezelfde aangifte weer aftrekken als voorbelasting, met dezelfde regels als bij een normale Nederlandse factuur.

 

De vraag of "0% BTW" op de factuur klopt, twijfel ik over. Voor zover ik weet mag dat niet als ik een factuur maak met verlegde BTW: dan moet er geen BTW-percentage of -bedrag vermeld zijn, en inderdaad vermeld worden dat de BTW is verlegd. Maar ik weet niet of dat een Nederlandse of een Europese regel is. Er komt vast nog iemand langs die dit wel precies weet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie. Het gaat hier overigens niet om kleine bedrijven. Hier als voorbeeld een factuur van Microsoft, bij nadere inspectie staat er wel zoiets op als "kosten terugboeken" waarbij ik vermoed dat ze daarmee BTW verlegd bedoelen. Mijn BTW nummer stond wel op de factuur vermeld maar die heb ik handmatig even verwijderd.

 

factuurmicrosoft.thumb.jpg.96b7f0d88f077a8bbb9187c84443f700.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hier nog eentje van Rackspace, ook geen klein bedrijfje, zonder enige vermelding van BTW verlegd. (Ook hier weer: BTW nummer verwijderd)

 

Wat ik mij afvraag is hoe je een dergelijke factuur zou moeten behandelen. Ideaal gezien wil je een correcte factuur, maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij dit soort grote organisaties.

 

Er staat niet op dat de BTW verlegd is, dus misschien moet je deze factuur gewoon niet opnemen in de BTW-aangifte? Vermelding van jouw BTW-nummer op zichzelf zegt namelijk niets over verlegging. Die factuur van Microsoft is daarin wat moeilijker.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik mij afvraag is hoe je een dergelijke factuur zou moeten behandelen. Ideaal gezien wil je een correcte factuur, maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij dit soort grote organisaties.

 

Er staat niet op dat de BTW verlegd is, dus misschien moet je deze factuur gewoon niet opnemen in de BTW-aangifte? Vermelding van jouw BTW-nummer op zichzelf zegt namelijk niets over verlegging. Die factuur van Microsoft is daarin wat moeilijker.

Dat is precies mijn vraag/probleem. Bij Rackspace zeggen ze dit is je factuur en hier moet je het mee doen, want dit geven ze aan alle klanten. Nu kan ik zeggen van ik neem hem toch gewoon op als BTW verlegging óf neem hem op als factuur met écht 0% BTW, maar of de belastingdienst daar zo blij mee is.

Link naar reactie
  • 0

mwah

 

De verleggingsregeling ligt al heel wat langer vast in de EU BTW richtlijn. Sinds 1-1-2010 is het voor B2B diensten (als hoofdregel) verplicht de BTW te verleggen naar de afnemer.

 

Ik ga er vanuit dat bepaalde landen zich nog niet geconformeerd hebben aan de aanpassing van de wet en dat het artikel van BKD ziet op de uiterste invoerdatum van deze regels naar nationale wetgeving van de EU aan haar leden om de richtlijn correct toe te passen. IMHO neemt dat niet weg dat Rackspace ook voordien al correct had moeten factureren.

 

Zie ook deze PDF als je zin hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.