• 0

Winterbanden + Velg | Investeringsaftrek

Ik ben in de zoekfunctie al een soortgelijk topic tegen gekomen maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

 

Wij hebben een paar maanden geleden twee auto's aangeschaft met zomerbanden. Nu komt de winter eraan en moeten er dus twee sets wintervelgen met winterbanden aangeschaft worden. Maar valt dit onder investeringsaftrek?

 

Prijs 4 velgen: € 360, 00

Prijs 4 banden: € 474, 00

 

Nu wordt dit als een complete set geleverd.

 

Mag de investeringsaftrek nu wel of niet toegepast worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Dave

 

Zonder velgen hebben banden geen functie en omgekeerd ook niet (hoewel rijden op stalen velgen nog wel zou lukken ;) )

Dus het is als geheel te zien en voor de KIA mag je dit meenemen.

 

groet

Joost

 

 

Ok, duidelijk. ;)

 

Maar wat nu als de velgen en banden apart besteld worden? Velgen zijn goedkoper dan €450,00 en banden zijn verbruiksartikelen? Dus geen KIA?

Link naar reactie
  • 0

Dan maak je de situatie wel wat complexer. Heel formeel zou je dan kunnen stellen dat banden een levensduur hebben van < 1 jaar en dus direct in de kosten geboekt moeten worden = geen KIA

 

Ik zou derhalve het als een gehele set aanschaffen bij 1 bandenboer.

 

Let wel: de auto zelf moet ook voldoen aan de voorwaarden voor de KIA!

 

groet

Joost

 

edit, zie dat Hermes me net voor was, scherp gezien

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost en Hermes,

 

Bedankt.

 

Dus als je een auto hebt die niet aan KIA voorwaarden voldoet kan het niet? Dat haal ik niet uit de tekst van de BD. Of ik lees niet goed ;D

 

Nu is dat ook geen probleem want de auto voldoet aan de KIA voorwaarden. Dat was een van de redenen om de auto aan te schaffen ipv lease.

 

Als ik het goed bereken levert KIA een voordeel van ongeveer €98,00 bij 42% belasting, toch?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Dave

 

De velgen en banden zijn onlosmakelijk met de auto verbonden. Zonder de auto hebben de velgen en banden geen functie zodat voor de toepassing van de KIA bezien moet worden of de auto voldoet aan de Co2-grens voor de KIA.

 

 

Het voordeel bij 42% IB is inderdaad € 98, ervan uitgaande dat je in het jaar qua totale investeringen die voor de KIA in aanmerking komen wel boven de drempel van € 2.300 uitkomt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De velgen en banden zijn onlosmakelijk met de auto verbonden. Zonder de auto hebben de velgen en banden geen functie zodat voor de toepassing van de KIA bezien moet worden of de auto voldoet aan de Co2-grens voor de KIA.

 

@Joost,

Velgen en banden zijn mij duidelijk.. geld het ook voor een trekhaak en een dakkoffer? Lijkt mij ook onlosmakelijk verbonden.

Wanneer de auto bij aanschaf (2012) onder de MIA valt valt dan de aanschaf van velgen (in 2013) ook nog onder de MIA?

 

Dit helpt mij met de keuze of bestellen via de dealer (duurder maar wel MIA -KIA is dan al op-) of bestellen in 2013 en dan niet via de dealer (goedkoper en middels KIA).

gr, jeroen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.