• 0

wordt een lening als inkomen gezien door de belastingdienst

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier net nieuw en heb de site even doorgespit maar kon het niet zo 1 2 3 vinden.

 

Ik zit met het volgende.

 

Ik ben van plan een eenmanszaak te starten, mijn ouders lenen mij een bedrag tussen de 5.000 en 10.000 euro contant.

Als ik dit bedrag op mijn zakelijke rekening stort, ziet de belastingdienst dit als een inkomen, moet ik hierover belasting betalen?

 

Wat zijn de gevolgen van deze storting voor mij en voor mijn ouders. ???

 

mvg,

 

 

Dimitri II

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is wel van belang om de lening als zodanig ook in je administratie op te nemen en het een en ander met jouw ouders contractueel vast te leggen in een kleine overeenkomst. Je zal het geld waarschijnlijk nodig hebben om eventuele investeringen te doen met betrekking tot jouw onderneming? Het is van belang om wel de facturen te bewaren. Voor meer informatie omtrent de eisen ter zake het voeren van een administratie verwijs ik je naar de websitse van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Ook kan je een kijkje nemen op www.fiscalert.nl voor wat betreft de constructie waarbij jouw ouders een zakelijke lening verstrekken.

 

Succes met jouw onderneming!

 

Met vriendelijke groet,

J.E.J. Jansen

Advocaat Pur Sang Advocaten

 

Advies | Contracten | Procedure

Link naar reactie
  • 0

Hier wordt toch de nodige verwarring gezaaid. Het werkt als volgt:

 

Een ontvangen lening is geen inkomen (en als je een lening aflost, dan heb je uiteraard ook geen kosten gemaakt).

 

Onderhandse leningen (zoals in de familiesfeer) zullen in de praktijk vaak niet echt op papier staan. Maakt fiscaal niets uit. Als je geld van je ouder voor je onderneming leent, dan neem je dat op als een schuld van je onderneming.

 

Je moet het geld dan wel zakelijk gebruiken, want anders heeft het niets met de onderneming te maken (nog steeds geen inkomen hoor!).

 

Link naar reactie
  • 0
Onderhandse leningen (zoals in de familiesfeer) zullen in de praktijk vaak niet echt op papier staan. Maakt fiscaal niets uit.

 

Zodra de lening boven de schenkingsgrens gaat zou ik het wel op papier zetten. Zie de grenzen op de site van de belastingdienst. Daarboven moet je schenkbelasting betalen tenzij het een lening is (waarbij je dus ook rente betaalt)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een lening is wel iets anders dan een schenking.

 

Ik bedoelde overigens dat het geen verschil maakt (fiscaal gezien) of de lening wel/niet op papier staat.

En dat in de praktijk vele ouders geen contract met hun kinderen zullen tekenen voor een lening. Maar het mag natuurlijk wel.

 

De fiscus controleert steeds meer op onzakelijk handelen. Het is onzakelijk om een lening te verstrekken zonder (schriftelijk) afspraken te maken over rente, aflossing en zekerheden. Een derde zal dat niet snel doen.

 

Als er sprake is van een onzakelijke geldverstrekking, kan de fiscus dit aanmerken als een schenking. Het is dus beter om bij een lening altijd een schriftelijke overeenkomst op te stellen.

Link naar reactie
  • 0

Let ook nog even op het box 3 verhaal.

Voor je ouders blijft het geld van de lening "een bezitting" in box 3, bij jou wordt de lening "een schuld" in box 3 (behalve als de looptijd van de schuld korter is dan 1 jaar) voor de inkomsten belasting.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Let ook nog even op het box 3 verhaal.

Voor je ouders blijft het geld van de lening "een bezitting" in box 3, bij jou wordt de lening "een schuld" in box 3 (behalve als de looptijd van de schuld korter is dan 1 jaar) voor de inkomsten belasting.

Niet dus. Voor de ouders blijft het geld inderdaad in box 3 (tenzij sprake zou zijn van (ongebruikelijke) TBS). Voor TS, die het geld ten behoeve van zijn onderneming leent, valt de schuld in box 1 - het behoort immers tot zijn onderneming. En omdat de schuld in box 1 valt, kan deze automatisch niet meer tot box 3 behoren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.