• 0

Overname lunchroom en financiering hiervan

Ik kreeg een aanbod om een bestaande lunchroom over te nemen in een middelgrote stad, deze lunchroom maakt momenteel deel uit van een landelijke franchise keten.

Men kan de franchise overeenkomst voortzetten echter dit is niet verplicht, de franchise fee (incl. promotiekosten) bedraagt 2,5% van de netto omzet.

 

De bruto omzet is nu € 245.000,- excl. BTW per jaar, de huursom is € 2.792,17 per maand excl. BTW, er dient een waarborgsom voldaan te worden van € 8.100,-

Met verruiming van de openingstijden, zou de omzet nog verder verhoogd kunnen worden.

 

De vraagprijs voor goodwill en overname van de inventaris bedraagt € 149.500,-

 

De makelaar geeft aan dat een overname kandidaat minimaal 50% aan eigen middelen moet hebben.

Ik heb zelf een eigen vermogen van € 25.000,- beschikbaar (spaargeld), de rest zal op de 1 of andere manier gefinancierd dienen te worden.

 

Nu zit ik toch met een aantal vragen qua financiering aangezien dit een struikelblok zou kunnen vormen.

 

1. Waarom geeft de makelaar aan dat een overname kandidaat over tenminste 50% EV van de overnamesom moet beschikken ?, het is toch niet zijn pakkie aan hoe een overname gefinancierd word of is er werkelijk geen bank in Nederland die de rest wilt financieren ?

Zou een borgstellingskrediet voor startende MKB' ers een oplossing kunnen zijn, de overheid staat dan garant tot 80% van het leenbedrag ?

 

 

2. Hoe kijken jullie aan tegen de cijfers zoals bruto omzet in verhouding tot de vraagprijs goodwill en inventaris

 

3. Is er iemand die enig idee heeft hoeveel er van een vraagprijs af te krijgen is ?, ik heb daar zelf geen idee van.

Ik bedoel voor huizen betaald men ook nooit het volle pond.

 

4. Hoe kijken jullie aan tegen de franchise fee en franchisen in zijn algemeenheid, heeft dit veel meerwaarde ? De zaak zelf zit op een perfecte locatie

 

Alle tips en tools zijn welkom !!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je ook informatie over de winst die er gemaakt wordt? Wat betekent bruto omzet hier? De omzet in totaal? Omzet na aftrek inkoopkosten (dus eigenlijk brutomarge)? Of iets anders?

 

Wat betreft financiering klopt de aanname denk ik die je doet dat makelaar al weet dat bank alleen wil financieren bij minimaal 50% eigen vermogen. Overigens verwacht ik ook niet dat de bank de helft zal financieren maar alles is afhankelijk van hoeveel geld er maandelijks overblijft voor rente en aflossing.

Link naar reactie
  • 0

Leuk al die gegevens!

Een staatsgarantie is slechts het sluitstuk van een financieringsaanvraag.

 

Heb je voor jezelf al e.e.a. op een rij gezet? zoals een exploitatie-,liquiditeitsbegroting? Heb je ook al berekend hoe hoog jou financieringsbehoefte uit gaat vallen of ga je er van uit dat alleen goodwill gefinancierd moet worden?

Ook een financier zal die gegevens wilen hebben, alvorens serieus te bekijken.

 

Enne 50 % eigen middelen is niet ongewoon in deze branche.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marco dank voor je antwoord,

 

Als ik nu een afspraak maak met de verkopende makelaar en hem vraag om alle relevante gegevens zoals jaarstukken etc.

Wat adviseer je mij dan wat ik het beste kan doen en in welke volgorde, bijvoorbeeld naar een accountant gaan en die zijn licht er over laten schijnen of een afspraak maken bij een bank.

 

Wat ik mij verder afvraag is of het echt noodzakelijk is een uitgebreid ondernemersplan te hebben bij overname van een bestaand bedrijf wat onderdeel uitmaakt van een franchise organisatie ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Naast al het bovenstaande: kijk vooral ook naar de overnamesom voor inventaris en goodwill. In de goede jaren werden deze bedragen grif betaald. Vandaag de dag wordt het nog steeds gevraagd, maar wordt meer gedacht aan een vijfde of een kwart van dit bedrag (goodwill).

De verhouing goodwill/inventaris moet dan wel erg leunen op de inventaris als dit een reëel bedrag is. En je kunt je afvragen of zo'n investering nodig is voor en lunchroom - en of deze investering ook kan renderen. Ik vind het nogal wat, zeker afgezet tot het vermogen dat jij zelf in kunt brengen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

plus een antwoord op de vraag van Manon: wat is de winst?

 

245K omzet.

 

Kosten tot nu toe:

Franchisefee: 6.125 (2,5% x omzet)

Huur: 33.506

Rente financering: 11.000 (149.500 min 25.000 eigen geld) x 9% rente

 

Resteert 195K.

 

Inkoopkosten producten?

Personeelskosten?

Energie?

Afschrijvingen?

Autokosten?

Kantoorkosten?

Boekhouder/adviseur?

etc? etc?

 

Zonder deze opstelling kun je niet eens serieus beginnen aan een overname. Je moet eerst weten wat er onderaan de streep voor jou resteert. Met hoeveel boter kun je je boterham besmeren als alles (incl. belastingen, rente en aflossing) betaald is?

 

En daarbij moet je niet alleen kijken naar de winst maar ook naar de geldstromen. Het afschrijven op inventaris en goodwill drukt wel de winst (= minder belasting) maar zijn geen uitgaven. Evenwel moet je in de toekomst weer inventaris kunnen vervangen.

 

Aflossing op leningen zijn geen kosten en drukken dus de winst niet, maar je moet het geld er wel voor hebben.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu een afspraak maak met de verkopende makelaar en hem vraag om alle relevante gegevens zoals jaarstukken etc.

Wat adviseer je mij dan wat ik het beste kan doen en in welke volgorde, bijvoorbeeld naar een accountant gaan en die zijn licht er over laten schijnen of een afspraak maken bij een bank.

 

 

Begin eerst eens met de eis van de makelaar tot 50% eigen vermogen. Als die eis hard is dan kun je met 1/6e aan eigen vermogen je energie en geld beter ergens anders in steken. Het kan natuurlijk ook zijn dat de makelaar al weet dat je zelf 75K moet hebben omdat meer lenen van een bank (door rentelasten en aflossingen) de overname voor jou onbetaalbaar maakt. Wat dan weer een lage winst impliceert.

 

Als je al met 25K eigen geld verder kunt dan is het zaak dat je gaat doorrekenen of de financiering haalbaar is, want zonder lening geen deal. En dan komt het aan op een gedegen ondernemingsplan met financiële onderbouwing. Ik zou dan eerder eens gaan praten met een bank (vaak kosteloos) en op basis van die info naar een adviseur (niet per se accountant) stappen (want die werkt niet gratis). Als de bank al aangeeft dat het kansloos is (goodwill in de horeca wordt niet graag gefinancierd en je eigen vermogen is waarschijnijk te laag) dan hoef je verder ook geen advieskosten te maken bij de accountant.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Marco dank voor je antwoord,

 

Als ik nu een afspraak maak met de verkopende makelaar en hem vraag om alle relevante gegevens zoals jaarstukken etc.

Wat adviseer je mij dan wat ik het beste kan doen en in welke volgorde, bijvoorbeeld naar een accountant gaan en die zijn licht er over laten schijnen of een afspraak maken bij een bank.

 

Wat ik mij verder afvraag is of het echt noodzakelijk is een uitgebreid ondernemersplan te hebben bij overname van een bestaand bedrijf wat onderdeel uitmaakt van een franchise organisatie ?

 

 

Wat ik me afvraag, welke achtergrond jij hebt, gezien de vragen die je stelt.

Maar je vroeg mijn advies!

Lees het antwoord van Joost nog eens goed door, doe dat zeker meerdere keren en reageer dan pas.

Link naar reactie
  • 0

Joost dank voor de goede tips, ik heb nu in ieder geval een paar handvatten waar ik wat mee kan.

 

25.000 is op dit moment EV, ik heb een koopwoning waar mogelijk wat overwaarde in zit maar met de huidige staat van de huizenmarkt en economie zou ik daar niet op kunnen leunen denk ik. Mogelijk kan ik mijn ouders vragen om geld in mijn plannen te steken een 25.000 extra zou dan wel haalbaar moeten zijn wat totaal uitkomt op 50.000,- EV

Link naar reactie
  • 1

Eens met Joost en Marco en verder: ga naar de makelaar, vraag de jaarrekeningen en maak op basis daarvan voor jezelf wat sommen. Denk logisch na. Jij wilt dit overnemen dus je hebt ideeën bij wat jij anders zou doen. Maak de businesscase niet te mooi, ik lees bijv nu al dat je begint over meer omzet bij langere openingstijden. De huidige eigenaar heeft vast een reden om dat niet te doen.

Dus laat je eigen ideeën er op los, maar wees behoudend, je gaat het niet meteen 2 x beter doen dan de huidige eigenaar.

 

Zet alle kosten op een rij, neem een realistisch ondernemerssalaris voor jezelf.

 

Versimpeld voorbeeld:

Omzet

Minus inkoopkosten goederen

= brutomarge

 

Minus alle kosten die je hebt

= winst voor afschrijvingen en belasting en rente

 

Minus afschrijvingen

= winst voor belasting en rente

 

Minus rente

= winst voor belasting

 

Minus belasting (hoeveel belasting je moet betalen: Uitgaande van dat je IB ondernemer wordt, kun je op basis van je eigen situatie uitrekenen hoeveel je moet betalen (belastbaar bedrag min zelfstandigenaftrek, min startersaftrek (in eerste jaren) min 12% mkb winstvrijstelling over het bedrag wat er nu nog over is. Dan nog evt je hypotheekrente eraf en afhankelijk van je situatie misschien nog wat dingen) en dan de belastingschijven er over heen. Of neem voor het rekengemak even 45% als een soort van gemiddelde)

= nettowinst

 

Voor je rekensommetje kun je bij de nettowinst je afschrijvingen weer optellen want die heb je niet uitgegeven.

 

Het bedrag wat dan over is, daar moet je van betalen:

-aflossing lening

- jouw eigen netto salaris

- nieuwe investeringen

 

Mocht er dan nog een positief plaatje uitkomen, ga dan met dat plaatje naar iemand die je kan helpen met rekenen en die kritisch naar je businesscase kijkt. Dat hoeft niet meteen een accountant te zijn, maar misschien gewoon een mede-ondernemer, of zet het hier neer ter controle. Als je dan nog steeds positief bent, dan kun je voorstel richting de bank gaan maken, die zullen ook heel heel kritisch met je meekijken dus in die fase is het wel nuttig om een deskundige naar je voorstel voor de bank te laten kijken want het is zonde als je daar wat puntjes op de i mist.

 

Link naar reactie
  • 0

Joost dank voor de goede tips, ik heb nu in ieder geval een paar handvatten waar ik wat mee kan.

 

25.000 is op dit moment EV, ik heb een koopwoning waar mogelijk wat overwaarde in zit maar met de huidige staat van de huizenmarkt en economie zou ik daar niet op kunnen leunen denk ik. Mogelijk kan ik mijn ouders vragen om geld in mijn plannen te steken een 25.000 extra zou dan wel haalbaar moeten zijn wat totaal uitkomt op 50.000,- EV

 

Ik denk dat je teveel gefixeerd bent over de financiering van het hele verhaal. Ik vraag me ook oprecht af waarom je de vraag van zowel Manon als Joost blijft negeren? Het antwoord op die vragen is vele male belangrijker om je verder te helpen dan op welke mogelijke manieren je je EV bij elkaar kunt sprokkelen.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0
De vraagprijs voor goodwill en overname van de inventaris bedraagt € 149.500,-

 

Ik zou toch min of meer beginnen met (onderdelen van) een ondernemingplan

 

Vraag de jaarrekeningen op en berekend ook de financieringsbehoefte (wat is er nog meer nodig naast het overnamebedrag)

 

Maak een liquiditeitsbegroting. Zet daarbij rente bv op 9% en de afschrijvingen en aflossingen op 5 jaar. Bereken dan eens door hoe je met je eigen inbreng uitkomt en zoek dan naar het financieringsbedrag waarbij je voldoende kunt onttrekken om van te leven, af te lossen enzovoort. Ga dan naar de bank en kijk of zij dit dan willen financieren. Als de bank dit wil financieren zou je kunnen overwegen een tegenbod te doen.

 

Niet meteen uitgaan van de vraagprijs.

 

Die 50% EV zal een bank waarschijnlijk wel eisen.

Overwaarde in de woning is geen eigen vermogen wat je zo in het bedrijf kan stoppen en zal slechts mogelijk kunnen dienen als onderpand voor de financiering en niet als eigen vermogen in de onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mij verder afvraag is of het echt noodzakelijk is een uitgebreid ondernemersplan te hebben bij overname van een bestaand bedrijf wat onderdeel uitmaakt van een franchise organisatie ?

 

Ja, natuurlijk! Het is geen op rails rijdende trein die je overneemt. Het is alsof je op de snelweg opeens het stuur van een touringcar in je handen krijgt. En dan moet je jezelf even afvragen: heb ik wel een groot rijbewijs, pas ik wel onder dat viaduct door, waar ga ik eigenlijk heen en zit er nog wel brandstof in de tank? Zolang je rechtuit gaat valt het wel mee, maar er zijn ook anderen op de weg en er komen kruisingen aan.

 

Je krijgt misschien de vlaggetjes het logo van de franchiseorganisatie, maar jij bent verder de ondernemer en jij wordt verantwoordelijk. Wat bijvoorbeeld als er volgende maand een concurrent tegenover je opent? Of de economie slechter word? Of er iemand in de stad gaat rondbazuinen dat ze ziek is geworden van een van jouw broodjes?

 

Daar moet je echt niet te licht over denken, zeker niet als je gaat ondernemen (dus deels gokken) met je overwaarde, geld van familie en geld van de bank. Als je nu al zo moet schrapen, hoe ga je dan de klappen opvangen? En als je al je eigen spaargeld erin steekt, waar ga je dan van eten als de netto inkomsten in een dalletje zitten?

 

Denk er nog eens goed over na of je zoiets überhaupt echt wilt. Een mooie zaak op een mooie locatie is prachtig, maar lekker slapen ook.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.