• 0

Creditcard opname tbv aankoop

Hallo,

 

Ik heb een aantal vragen over geldopnames via de pinautomaat. Het gaat hier om opnames van contant geld om marktplaats aankopen te betalen.

 

Regelmatig koop ik via marktplaats spullen in die we gebruiken binnen ons bedrijf. Een voorbeeld bijvoorbeeld computer onderdelen of een opslag kast.

 

Mag ik deze vanaf de bank direct op de juiste grootboekrekening boeken of ben ik verplicht om dit eerst naar de kas te boeken en vandaaruit een uitgave te boeken?

 

Daar het allemaal particuliere aankopen zijn mag ik hier sowieso geen BTW uithalen. In hoeverre is een bon van deze aankoop verplicht? Een particulier kan namelijk meestal geen bon uitschrijven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voor inkoop bij particulieren kan (of moet je vanaf 500 euro) gebruik maken van een inkoopverklaring

 

Dat is dus een document wat jij opstelt met een specificatie van wat is gekocht voor welke prijs, deze verklaring moet door de leverancier worden getekend, in de bovenstaande link vind je wat er exact op moet staan.

 

Voor wat betreft je vraag over de creditcard boeking, als je het exacte bedrag opneemt, dan zal het niet zo'n probleem zijn om het rechtstreeks naar de juiste grootboekrekening te boeken, maar je moet wel altijd kunnen terugvinden op welke inkoop het betrekking heeft. De geldopname bij de creditcards is wel herkenbaar als contante opname en als je marge afwijkingen vertoont dan zullen deze posten het snelst uitgespit worden en in twijfel getrokken.

Als je niet het hele bedrag van de opname aan inkoop word besteed dan moet het restant uiteraard wel naar het kasboek of als priveopname worden geboekt

 

Er zijn verschillende manieren om te boekhouden, belangrijkste bij boekhouden is dat je vergelijkbare transacties steeds op dezelfde manier boekt, dat vergroot de controleerbaarheid van je administratie.

Link naar reactie
  • 0

Mijn tussendoortje:

Roel bedankt voor het antwoorden, ik heb er ook weer wat van geleerd over de inkoopverklaring.

 

Creditcard opname tbv aankoop

 

Ik begrijp alleen niet dat we hier nu ineens de pin betaling (opname) als creditcard gaan betitelen.

Een pin opname beschouw ik als prive opname als dit van de zakelijke rekening afgaat.

Wat je met de cash doet is een tweede. Is het een contante betaling van wat op Markplaats gekocht en afgehaald wordt boek ik apart in het Kasboek (Kosten aan Kasboek). Deze betaling hoeft dus niet het exacte opgenomen bedrag te zijn.

Het kasboek vul ik (fictief) bij met prive stortingen.

Ik weet (volgen HL’s oude posten) dat sommigen het ook direct naar prive (storting) boeken.

 

Voor een echte Creditcard(Rekening) gebruik ik een extra Dagboek Rekening op de balans.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.