Beste HL-ers, ik wil graag een klein "probleem" voorleggen waar ik zelf niet uit kom. Ik heb dit onderwerp een aantal keer door de zoekmachines getrokken (ook een aantal topics op HL gelezen) en diverse mensen om advies gevraagd (boekhouder/administrateur, iemand met fiscale kennis, notaris), maar het wordt mij niet echt duidelijker. Mogelijk dat iemand hier een lichtje over kan schijnen. De diverse bronnen lijken elkaar tegen te spreken waardoor het voor iemand voor wie dit geen dagelijkse kost is redelijk complex begint te worden. ???
Vanwege succes en het aannemen van personeel heb ik besloten binnenkort mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV. Er is gekozen om direct een holding structuur op te zetten. De op te bouwen structuur komt op het volgende neer:
Ik --bezit 100% van --> Holding B.V. -- bezit 100% van --> Werk B.V.
Tot zover niets bijzonders lijkt mij, maar de vraag waar ik mee zit is waar ik "in dienst" treed. Mijn idee is om een duurzame en gezonde Werk B.V. te bouwen en de holding te gebruiken als potje voor later (en om in de toekomst mogelijk andere bedrijven te stichten of belang in te nemen). In de Werk B.V. komt een werknemer (misschien meer in de toekomst) te zitten (deze komt daar op de loonlijst), deze krijgt geen aandelen in het bedrijf. Daarnaast is op de werkzaamheden binnen de werkmaatschappij WBSO/RDA van toepassing.
Nu is mijn vraag dus hoe het zit met mijn dienstbetrekking. Er zijn eigenlijk 2 scenarios mogelijk:
1. Ik treed in dienst bij de holding
De holding ontvangt een managementfee van de werkmaatschappij en keert mij een salaris uit. Om de afroomregeling "te voorkomen" is de management fee een deel van de omzet van de werkmaatschappij. Op die manier wordt er vermogen opgebouwd in de werkmaatschappij en in de holding. Aan het eind van het jaar wordt een deel van de winst van de werkmaatschappij naar de holding geschoven (uiteraard een verantwoord bedrag).
Dit is een constructie die je veel terug ziet komen in de fora en advies sites.
In deze constructie staat mij tegen dat er in beide BV's redelijk wat administratie nodig lijkt (2x loonadministratie etc) en dat mijn WBSO moet plaats vinden in de holding. Ook qua verzekeringen ben ik er niet helemaal uit, want ik vraag mij af of ik met een managementovereenkomst onder de verzekeringen van de werkmaatschappij val.
2. Ik treed in dienst bij de werkmaatschappij
Een andere optie is dat ik in dienst ga bij de werkmaatschappij. Ik kom dus naast mijn werknemer op de loonlijst te staan. Er is geen sprake van een zeer geringe management fee naar de holding (enkel voor de kosten in de holding). De notaris gaf aan dat dit niet mogelijk zou zijn omdat ik alsnog verplicht zou zijn om in de holding mijzelf een salaris uit te keren. Mijn verweer was dat er in de holding geen werk wordt gedaan en deze enkel wordt gebruikt om als spaarpotje (met winstuitkering in redelijkheid).
Deze mogelijkheid heb ik een aantal keer lang zien komen, maar lijkt redelijk zeldzaam te zijn. Daarom vraag ik mij af of dit een goede/geldige manier is.
Persoonlijk lijkt mij dit een goede oplossing, doordat ik samen met de werknemer op de loonlijst sta en dus ook verantwoord wat geld in de werkmaatschappij kan laten staan. Hierdoor worden zaken als WBSO/RDA ook wat simpeler omdat ze enkel voor de werkmaatschappij aangevraagd hoeven te worden, ook verzekeringen zijn "simpeler" omdat ik namelijk werknemer ben in de werkmaatschappij en volledig onder hun verzekering val. Daarnaast heb ik het idee dat ik geen loon hoef te betalen in de holding omdat ik daar geen werkzaamheden doe. Ook vind ik het persoonlijk prettiger om betaald te worden vanuit de werkmaatschappij zodat ik ook wat vertrouwen uitstraal richting het personeel.
Deze constructie is mij door een aantal mensen aanbevolen, echter geeft de notaris nu aan dat dit niet zou mogen.
Ter informatie, mijn werkzaamheden (en die van mijn personeelslid) zijn het ontwikkelen van software en het bieden van ICT diensten. In eerste instantie zal grotendeels van de inkomsten door mij worden binnengehaald. Mijn werkzaamheden voor de werkmaatschappij zijn 32 uur per week (die andere 8 uur worden niet besteed aan een van de BV's).
Iemand die mij kan vertellen of scenario 2 inderdaad onmogelijk is zoals de notaris zegt? Daarnaast vraag ik mijzelf af of er geen problemen kunnen ontstaan in de vorm van extra kosten of problemen bij bijvoorbeeld de belastingdienst?
Hopelijk kan iemand hier zijn licht er over laten schijnen en mij van extra informatie voorzien waarmee ik mijn besluit kan maken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
VHCD
VHCD
Beste HL-ers, ik wil graag een klein "probleem" voorleggen waar ik zelf niet uit kom. Ik heb dit onderwerp een aantal keer door de zoekmachines getrokken (ook een aantal topics op HL gelezen) en diverse mensen om advies gevraagd (boekhouder/administrateur, iemand met fiscale kennis, notaris), maar het wordt mij niet echt duidelijker. Mogelijk dat iemand hier een lichtje over kan schijnen. De diverse bronnen lijken elkaar tegen te spreken waardoor het voor iemand voor wie dit geen dagelijkse kost is redelijk complex begint te worden. ???
Vanwege succes en het aannemen van personeel heb ik besloten binnenkort mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV. Er is gekozen om direct een holding structuur op te zetten. De op te bouwen structuur komt op het volgende neer:
Ik --bezit 100% van --> Holding B.V. -- bezit 100% van --> Werk B.V.
Tot zover niets bijzonders lijkt mij, maar de vraag waar ik mee zit is waar ik "in dienst" treed. Mijn idee is om een duurzame en gezonde Werk B.V. te bouwen en de holding te gebruiken als potje voor later (en om in de toekomst mogelijk andere bedrijven te stichten of belang in te nemen). In de Werk B.V. komt een werknemer (misschien meer in de toekomst) te zitten (deze komt daar op de loonlijst), deze krijgt geen aandelen in het bedrijf. Daarnaast is op de werkzaamheden binnen de werkmaatschappij WBSO/RDA van toepassing.
Nu is mijn vraag dus hoe het zit met mijn dienstbetrekking. Er zijn eigenlijk 2 scenarios mogelijk:
1. Ik treed in dienst bij de holding
De holding ontvangt een managementfee van de werkmaatschappij en keert mij een salaris uit. Om de afroomregeling "te voorkomen" is de management fee een deel van de omzet van de werkmaatschappij. Op die manier wordt er vermogen opgebouwd in de werkmaatschappij en in de holding. Aan het eind van het jaar wordt een deel van de winst van de werkmaatschappij naar de holding geschoven (uiteraard een verantwoord bedrag).
Dit is een constructie die je veel terug ziet komen in de fora en advies sites.
In deze constructie staat mij tegen dat er in beide BV's redelijk wat administratie nodig lijkt (2x loonadministratie etc) en dat mijn WBSO moet plaats vinden in de holding. Ook qua verzekeringen ben ik er niet helemaal uit, want ik vraag mij af of ik met een managementovereenkomst onder de verzekeringen van de werkmaatschappij val.
2. Ik treed in dienst bij de werkmaatschappij
Een andere optie is dat ik in dienst ga bij de werkmaatschappij. Ik kom dus naast mijn werknemer op de loonlijst te staan. Er is geen sprake van een zeer geringe management fee naar de holding (enkel voor de kosten in de holding). De notaris gaf aan dat dit niet mogelijk zou zijn omdat ik alsnog verplicht zou zijn om in de holding mijzelf een salaris uit te keren. Mijn verweer was dat er in de holding geen werk wordt gedaan en deze enkel wordt gebruikt om als spaarpotje (met winstuitkering in redelijkheid).
Deze mogelijkheid heb ik een aantal keer lang zien komen, maar lijkt redelijk zeldzaam te zijn. Daarom vraag ik mij af of dit een goede/geldige manier is.
Persoonlijk lijkt mij dit een goede oplossing, doordat ik samen met de werknemer op de loonlijst sta en dus ook verantwoord wat geld in de werkmaatschappij kan laten staan. Hierdoor worden zaken als WBSO/RDA ook wat simpeler omdat ze enkel voor de werkmaatschappij aangevraagd hoeven te worden, ook verzekeringen zijn "simpeler" omdat ik namelijk werknemer ben in de werkmaatschappij en volledig onder hun verzekering val. Daarnaast heb ik het idee dat ik geen loon hoef te betalen in de holding omdat ik daar geen werkzaamheden doe. Ook vind ik het persoonlijk prettiger om betaald te worden vanuit de werkmaatschappij zodat ik ook wat vertrouwen uitstraal richting het personeel.
Deze constructie is mij door een aantal mensen aanbevolen, echter geeft de notaris nu aan dat dit niet zou mogen.
Ter informatie, mijn werkzaamheden (en die van mijn personeelslid) zijn het ontwikkelen van software en het bieden van ICT diensten. In eerste instantie zal grotendeels van de inkomsten door mij worden binnengehaald. Mijn werkzaamheden voor de werkmaatschappij zijn 32 uur per week (die andere 8 uur worden niet besteed aan een van de BV's).
Iemand die mij kan vertellen of scenario 2 inderdaad onmogelijk is zoals de notaris zegt? Daarnaast vraag ik mijzelf af of er geen problemen kunnen ontstaan in de vorm van extra kosten of problemen bij bijvoorbeeld de belastingdienst?
Hopelijk kan iemand hier zijn licht er over laten schijnen en mij van extra informatie voorzien waarmee ik mijn besluit kan maken.
Alvast hartelijk bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39120-holding-bv-en-werkmaatschappij-waar-ga-ik-in-dienst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag