Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

Looney

Hallo allemaal,

 

Mijn compagnon en ik willen een bedrijf opzetten, en zijn al een eind op weg.

Nu blijf ik alleen met 1 vraag zitten en dat is hoe kan ik zo reeel mogelijk mijn omzet inschatten. ???

Ik persoonlijk heb namelijk het idee dat dit nogal nattevingerwerk is.

 

Looney.

Featured Replies

Geplaatst:

msteer

  Op 13-9-2004 om 12:49, Looney zei:
Nu blijf ik alleen met 1 vraag zitten en dat is hoe kan ik zo reeel mogelijk mijn omzet inschatten? Ik persoonlijk heb namelijk het idee dat dit nogal nattevingerwerk is.

 

je vraag is algemeen gesteld, dus je krijgt een algemeen antwoord. de basis voor dergelijke prognoses is goed onderzoek te doen, naar je klanten en hun behoeftes, maar ook naar je concurrenten. het soort product of dienst dat je levert heeft natuurlijk grote invloed, maar ook de wijze waarop je de introductie in de markt doet. een omzetinschatting is uiteindelijk een voorspelling en daar kleven altijd onzekerheden aan. je kunt daarom ook verschillende scenario's opstellen, een positief en een negatief inschatting. een alternatieve methode is om verschillende personen (een aantal specialisten in jouw business?) een inschatting te laten maken en daaruit een conclusie te trekken. houd ook rekening met de omzetontwikkeling; hoe groeit je omzet van maand tot maand - belangrijk voor je liquiditeit.

Geplaatst:

Looney

  • Auteur

kijk aan zulke algemene antwoorden heb ik nog eens wat!

We zullen het eens vanuit verschillende perspectieven gaan bekijken.

;)

Geplaatst:

malamut

  Op 13-9-2004 om 12:49, Looney zei:

Nu blijf ik alleen met 1 vraag zitten en dat is hoe kan ik zo reeel mogelijk mijn omzet inschatten. ???

 

Voor het ondernemersplan van mijn bedrijfje ga ik uit van wat ik minimaal netto per jaar wil verdienen. M.b.v. van de beschikbare branchinfo en belastingregels die ik verwerkt heb in een spreadsheet kan ik vrij eenvoudig bepalen hoeveel omzet noodzakelijk is om dit nettobedrag te realiseren.ik vind het leuk om mij in deze materie te verdiepen maar als je hier geen affiniteit mee hebt is het raadzaam om een professional (bijvoorbeeld een accountant) een berekening voor je te laten maken.

 

  Op 13-9-2004 om 12:49, Looney zei:

Ik persoonlijk heb namelijk het idee dat dit nogal nattevingerwerk is.

 

Dat blijft het ook totdat je de omzet daadwerkelijk gerealiseerd heb ;D Bij de prognoses gaat het ook niet zozeer om de absolute getallen maar om de argumenten waarom jij denkt dat een bepaalde omzet haalbaar is. Een marktonderzoek is hierbij een erg handig hulpmiddel om jouw aannames te onderbouwen.Maar vergeet ook niet enkele controle-berekeningen te maken. Als je bijvoorbeeld 52 weken per jaar 40 declarabele uren per week moet maken om je geprognotiseerde omzet te halen dan is het ijvoorbeeld zeer verstandig om je af te vragen of dit wel haalbaar is.

 

gr, Niek

 

Geplaatst:

msteer

  Op 13-9-2004 om 15:13, malamute zei:
Voor het ondernemersplan van mijn bedrijfje ga ik uit van wat ik minimaal netto per jaar wil verdienen.

 

zo maak je geen reeele inschatting van je omzet. die methode kan wel handig zijn als controle maar als de basis van je prognose je persoonlijke inkomsten zijn, dan hebben we inderdaad te maken met zeer natte handenwerk. de basis van je prognose moet de markt zijn, anders draai je de wereld om; de bakker op de hoek verkoopt geen 10.000 broden per dag omdat ie in een mercedes wil rijden.

Geplaatst:

malamut

  Op 13-9-2004 om 17:48, msteer zei:

  Op 13-9-2004 om 15:13, malamute zei:
Voor het ondernemersplan van mijn bedrijfje ga ik uit van wat ik minimaal netto per jaar wil verdienen.

 

zo maak je geen reeele inschatting van je omzet.

 

Als jij mij niet volledig quote heb je gelijk. Maar je laat dit weg: :(

  Quote
M.b.v. van de beschikbare branchinfo en belastingregels die ik verwerkt heb in een spreadsheet kan ik vrij eenvoudig bepalen hoeveel omzet noodzakelijk is om dit nettobedrag te realiseren

en

  Quote

Een marktonderzoek is hierbij een erg handig hulpmiddel om jouw aannames te onderbouwen

 

Das niet erg zorgvuldig vind ik >:( >:(

 

Toch maar even een voorbeeld om mijn werkwijze uit te leggen.

 

Stel ik wil mutsen gaan verkopen. Dan zoek ik naar de beschikbare branchinfo bijvoorbeeld op

http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=254615

De resultatenrekening in percentages van de omzet vind je hier:

http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=254615&tab=4

Verwerk deze percentages in een spreadsheet en je bent al een heel eind op weg. Kijk vervolgens waar jouw bedrijfsfilosofie/organisatie afwijkt van deze gemiddelden en pas de percentages daar op aan. (je verkoopt bijvoorbeeld de mutsen alleen via internet, winkelruimte is dus niet nodig waardoor de kosten voor huisvesting lager kunnen zijn) Via deze cijfers kun je dus een prognose van je bedrijfsresultaat maken. Via een aantal rekenregels kom je dan via netto winst en fiscale winst uiteindelijk bij een netto inkomen uit (voor een emz). Door in het spreadsheet met what-if vragen te werken kun je vervolgens ieder mogelijkk scenario uitwerken.

 

De omzet bestaat natuurlijk uit verschillende maten en soorten mutsen met ieder hun eigen in-en verkoopprijs.. Via een marktonderzoek kun je en schatting maken van het potetieel aantal te verkopen mutsen per model. Koppel dit aan je resultatenrekening en je weet precies wat een extra verkochte roze damesmuts uiteindelijk kan opbrengen.

Het lijkt misschien een beetje simplisties en er zitten tig aanames in maar is dat nou niet net het kunstje wat een goede ondernemer van een slechte onderscheidt?

 

gr, Niek

Geplaatst:

msteer

bovenstaande is een best aardige methode om een indicatie te krijgen van het bedrijfsresultaat en netto inkomen, maar de vraag was hoe de omzet te bepalen. gemiddelden nemen en die aanpassen op de eigen situatie is daar inderdaad ook een methode voor, alhoewel kort door de bocht. kan je overigens ook prima combineren met de aangegeven scenario's: 10% beter of 20% beter of 10% slechter. werkt natuurlijk alleen met bestaande producten/markten, voor innovaties zal deze methode niet echt helpen omdat die informatie niet voor handen is.

Geplaatst:

malamut

10% beter of 20% minder van wat ?

 

Bij het uitwerken van de diverse scenarios heb je toch een uitgangssituatie nodig ? Met dit scenariodenken sla je volgens mij de eerste stap over namelijk het vasstellen van de uitgangssituatie. Dat is volgens mij ook de vraag die de OP stelt.Vergeet niet dat we hier te maken hebben met een startend bedrijf zonder historische gegevens Door terug te rekenen vanuit het minimaal benodigde netto inkomen kun je de minimaal benodigde omzet bepalen. Die omzet wordt samengesteld uit aantal product(en) x prijs. Of deze aantalen/prijzen haalbaar zijn zal, zeker bij inovatieve producten en/of gebrek aan brancheinfo, alleen m.b.v. van een gedegen marktonderzoek ingeschat kunnen worden. Dat is volgens mij het beste advies wat wij aan de OP kunnen geven omdat we verder totaal geen info hebben over het product, de klanten, prijsstelling, concurrentie, etc.

 

gr, Niek

Geplaatst:

Looney

  • Auteur

Ik krijg in de gaten dat het toch echt een beetje schatten blijft, maar ik ben in ieder geval wel een stukje wijzer geworden en ga jullie theorieen eens uitdokteren. :)

 

 

Geplaatst:

malamut

  Op 13-9-2004 om 17:48, msteer zei:

de basis van je prognose moet de markt zijn

 

Eigenlijk zijn we het dus heel erg met elkaar eens ;)

 

gr. Niek

 

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ewout Wolff

Nog een concretisering van schatten erbij :

 

Stel je hebt een totale markt van 1000 mensen.

 

Door marktonderzoek weet je dat 500 daarvan geinteresseerd is in jouw vinding

Van die 500 zeggen er 200 echt behoefte aan je product te hebben

Van die 200 zeggen er 150 de meerprijs daadwerkelijk te willen betalen.

Als je dus planned voor scenario's van omzet tussen de 125 en 175, dan ben je nog meer concreet.

 

Maar ook nu nog blijft het gissen.

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

  Quote

Ik krijg in de gaten dat het toch echt een beetje schatten blijft, maar ik ben in ieder geval wel een stukje wijzer geworden en ga jullie theorieen eens uitdokteren.

 

Dat zal het altijd wel blijven ook. Hoe goed je ook rekent en modellen maakt, het blijft garbage-in, garbage-out. Er zijn zo veel factoren die uiteindelijk je omzet gaan bepalen dat je er uiteindelijk weinig zinnigs over kunt zeggen.

 

Stel je komt met product X, waarmee je een bepaald marktaandeel wilt gaan behalen. Vervolgens moet je dat marktaandeel gaan inschatten, en je verwacht een 'kleintje' te blijven. Wat vul je daar in, 1 promille, 1 procent, of toch maar 5 procent? Als je hier geen zinnig antwoord op kunt geven, zit je al met een factor 50 marge en kun je de rest van de berekening ook trashen.

 

Daarnaast is het je vast meer om winst dan om omzet te doen, zodat je ook nog onzekere marges moet gaan meerekenen. Want zeg nou zelf, als je een miljoen per jaar omzet met een winstmarge van 1 procent ben je ook niet binnen ;)

Geplaatst:

Amadeos, inspireert ...

Omzet is een gevolg van inspanning!

 

Mijn resultaten worden het meest beinvloed door het aantal telefonische afspraken dat ik maak. Heb daarvoor een leuke riedel:

 

Meer bellen IS meer afspraken IS meer offertes IS meer orders IS meer facturen IS meer omzet ... en gaat al volgt kinderlijk verder ... IS een dikker auto IS meer succes bij de vrouwen IS meer *** .

 

Stel je dan de vraag ´hoeveel inspanning ga ik verrichten, tot hoeveel orders leidt dit en je hebt het antwoord!

 

Tip: plan je (niet noodzakelijke) uitgaven in eerste instantie als percentage van de omzet

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.