• 0

Motorrijtuigenbelasting in voor Oldtimers?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is slechts een afspraak die is gemaakt in het regeerakkoord, de maatregel moet nog worden uitgewerkt, er is dus geen sprake van invoering per 1 januari 2013.

 

Op de site van de overheid staat een artikel over Autobelastingen. De laatste zinnen van die pagina zijn.

 

_______________

Vrijstelling oldtimers in MRB

 

Het kabinet-Rutte-Ascher wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers afschaffen.

_______________

 

en hoewel de rest van die pagina vol staat met ingangsdatums van nieuwe eisen en regels word over dit onderwerp alleen het voornemen aangekondigd. Daarnaast word er nog flink gelobbyd om deze regel te voorkomen of te verzachten.

 

Er is dus nog geen invoeringsdatum bekend

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Hier volgt het bericht wat de Kamer van Koophandel rondstuurt:

 

Uit: Kamer van Koophandel Overzicht Fiscale eindejaarstips 2012 - Tips voor ondernemers

Tip33:

U krijgt in 2013 geen vrijstelling MRB meer voor uw oldtimer!

Heeft u een oldtimer in uw bezit? Dat wil zeggen dat u houder bent van een auto van 30 jaar of ouder. Dan geniet u alleen in 2012 nog vrijstelling in de mrb. De vrijstelling komt per 1 januari 2013 namelijk te vervallen omdat er oneigenlijk gebruik is geconstateerd. De vrijstelling was bedoeld voor liefhebbers die zo nu en dan een ritje maken in hun oldtimer. In de praktijk is geconstateerd dat de oldtimer werd aangeschaft of ingevoerd uit het buitenland voor dageljks gebruik.

Link naar reactie
  • 0

Daar is inderdaad nog geen zekerheid over, de overheid wil het voor de hobbyist wel belastingvrij houden. Waarschijnlijk komt er iets in de trend van een 30-60 dagen kaart. Ook wel zo fijn voor de bedrijven die oldtimer trouwauto's verhuren denk ik.

 

Heb eergisteren nog met de belastingdienst gebeld ivm het te laat betalen van mijn rijtuigbelasting, de vrouw aan de andere kant wist ook niet wat er precies gaat gebeuren. Maar zolang er nog niets geregeld is, wordt de huidige regelgeving gehanteerd, mogelijk kan ik volgend jaar nog een paar maanden belastingvrij rijden... ;)

Link naar reactie
  • 0

Vreemd dat men bij de klassiekers of oldtimers denkt aan het belasten met MRB omdat ze er te regelmatig mee rijden.

Terwijl voor de gewone moderne gebruiker er een keer een regeling op touw stond die bestond uit rekeningrijden. Dus daar heeft men niet gekozen voor belasten naar kilometers rijden en de wegenbelasting voor gangbaar auto/motor verkeer is in stand gehouden. Ook al sta je stil.

 

Vreemde gedachtegang van die regeer-akkoorders en sympathisanten. Als het om milieu gaat moeten ze eerst die 130 km/uur terugdraaien en het veel gebruik van brandstof voor ieder extra belasten. Dus geen MRB voor iedereen en in de plaats daarvan brandstof in een nog hoger BTW tarief. Eerlijk of niet? Doordat oldtimers misschien niet zuinig zijn (relatief meer CO2 per km) worden ze dan door een hoge brandstof tax ook hoger belast.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een non-probleem. Er zijn weinig oldtimers, en de ontheffing is er omdat mensen zes oldtimers in een schuur hebben, en er afwisselend mee rijden, en niet zes keer belasting willen betalen. Een oldtimer hebben is een dure hobby, meestal, en het aantal mensen dat een oldtimer rijdt alleen maar om geen belasting te betalen is verwaarloosbaar klein, lijkt me zo. Oude auto's zijn een vorm van cultuurbezit, de overheid zou moeten aanmoedigen dat een heel klein groepje mensen zulke auto's aan de praat houdt. Ik heb er eentje gehad, kost handenvol geld, maar is een leuke hobby.

Link naar reactie
  • 0

Ten dele mee eens. Of je er nou 6 of één hebt en ook al doe je het om geen MRB te betalen. Is niets mis mee. Het is gewoon sneu voor degene die een oude VW in stand heeft gehouden. Inderdaad wellicht meer dan € 7000 al heeft geïnvesteerd, met het vooruitzicht dat hij/zij de rest van het bestaan geen MRB belasting zal betalen. Op die beslissing heeft deze persoon geen luxe en milieu zuinige polo genomen, waarvan hij/zij misschien wist dat die slechts t/m 2014 MRB vrij zal blijven.

 

Het afschaffen van de MRB en de staatsinkomsten te verplaatsen naar brandstof taks is buiten de argumenten van mijn vorige post ook nog eens bezuinigend op heel die MRB administratie. Hierdoor kunnen 200 (*) ambtenaren ergens anders voor ingezet worden. Ik beoordeel het maar werkgelegenheidsvriendelijk.

 

(*) aantal totaal uit de duim gezogen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een Mercedes 190E uit 1985 in Duitsland gekocht met katalysator, en daardoor heeft deze auto de groene 4 Plakette. Daarmee mag je in Duitsland in alle grote steden komen.

In Nederland autogas erin gelegd, en daarmee is hij nog schoner.

Wordt de mrb weer ingevoerd, dan wordt het veel te duur, en moet ik de auto verkopen. Ik schat dat het per jaar 1500 euro kost, en voor 7500 km per jaar loont dat niet.

Probleem is dat te veel mensen oude Mercedes diesels hebben ingevoerd, en deze zijn wel vervuilend.

Jammer, had ik het geweten dan had ik er niet in geïnvesteerd.

Ik ben niet zo blij met een overheid die voortdurend andere plannen maakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.