• 0

Verkoop Computers

Hallo mensen,

 

Nu heb ik sinds januari dit jaar een eigen bedrijf eenmanszaak echter nu krijg ik af en toe van meerdere klanten de vraag verkoop jij ook complete computer systemen, nee is het antwoord dan.

 

Nu wil ik me daar toch mee bezig gaan houden echter hoe regel ik dit met de belasting moet ik dan over de verkochte computers omzet betalen? Maar het is ook weer niet de bedoeling dat ik 10 computers inkoop en vervolgens maar 1 verkoop dan draai ik op die 9 andere computers flink verlies.

 

Ook zie je soms bedrijven die verkopen 2de hands computers, hoe zit dit dan precies in elkaar mag dit?

 

Hoor graag van jullie,

Alvast bedankt.

 

Groetjes Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Nu heb ik sinds januari dit jaar een eigen bedrijf eenmanszaak echter nu krijg ik af en toe van meerdere klanten de vraag verkoop jij ook complete computer systemen, nee is het antwoord dan.

 

 

Wat heb je momenteel voor bedrijf en waarom stellen klanten jou die vraag?

 

 

Nu wil ik me daar toch mee bezig gaan houden echter hoe regel ik dit met de belasting moet ik dan over de verkochte computers omzet betalen?

 

 

Nee, je betaald IB over je winst.

 

 

Maar het is ook weer niet de bedoeling dat ik 10 computers inkoop en vervolgens maar 1 verkoop dan draai ik op die 9 andere computers flink verlies.

 

 

Dan moet je er of meer verkopen, of minder inkopen.

 

 

Ook zie je soms bedrijven die verkopen 2de hands computers, hoe zit dit dan precies in elkaar mag dit?

 

 

Ja, dat mag. Ik zie die bedrijven soms ook. Met de nadruk op soms. Want tweedehands computer bedrijven beginnen zeldzaam te worden omdat er geen rooie cent meer mee te verdienen is.

 

Doe eens wat onderzoek naar de marge op computeronderdelen en vraag je dan nog eens af of het de moeite waard is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondanks de 'lage' prijzen van pc's en laptops zit er best nog wel een flinke winstmarge op. Voorwaarde is dan alleen dat je heel veel verkoopt en inkoopt bij de groothandels. Dan kun je goede inkoopprijzen bedingen. Je kunt je afvragen of je op kleine schaal wel computers wilt verkopen. Waar haal je de pc's vandaan? Winst is dan heel marginaal en wat als er iets mis gaat met die pc binnen de garantieperiode. Dan ben je zo je winst kwijt en wellicht schiet je er nog bij in ook. Wellicht een beter idee is om eens met een computerboer te gaan praten en daar een soort van commissieregeling mee te treffen. Oftewel als jij aan jouw klanten een computer verkoopt van jouw partner, krijg jij een stukje commissie daarvoor. Je kunt er vervolgens meer mee verdienen door de pc aan te sluiten en te installeren/configureren. Dat laatste is jouw business, toch? Je 'verkoopt' dan wel pc's, maar je hebt de rompslomp van inkoop, voorraad en garantie-afhandeling dan niet.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Uhmmm.... 2e handscomputer bedrijven bestaan nog steeds.... echter zijn alle kleintjes en prutsers weg en zie je alleen nog groter en serieuze spelers over in deze markt....

 

Ik weet toevallig >;( ;) dat de grootste Nederlandse speler vorig jaar is overgenomen door een amerikaans beursgenoteerd bedrijf

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

Mijn idee was eigenlijk om het zo te gaan doen, zelf handmatig een computer te gaan samenstellen en deze verkopen aan de klant die erom vraagt om een nieuwe computer te willen. Dus je moet ervan uit gaan dat dit bijvoorbeeld eens in de maand gebeurt dat zoiets voorkomt dus zeker niet grootschalig. Daarnaast wou ik dan bijvoorbeeld extra dingen aanbieden dus bijvoorbeeld dat mensen zelf kunnen kiezen uit bijvoorbeeld een Virusscanner erbij te nemen tegen een bepaalde prijs of een monitor etc.

 

Nu zit tegenwoordig bijna op alle computer spullen 24 maand garantie dus je zou bijvoorbeeld zelf ook iets met de klanten kunnen afspreken dat ik zelf zoveel garantie lever. Soort van contract met de klant, dit doe ik nu ook al bij sommige klanten en werkt tot nu toe nog vrij goed.

 

Daarnaast wou ik eerst dus tweede hands computers gaan verkopen echter het probleem hiermee is dat je dan Windows 7 moet kopen en dan wordt de computer automatisch een stuk duurder nu kun je zeggen ik knal er Linux op maar niet iedereen kan even goed werken met Linux. Dus ben beetje van dat idee afgestapt.

 

Dit is ongeveer een beetje het verhaal achter het hele plaatje.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

Mijn idee was eigenlijk om het zo te gaan doen, zelf handmatig een computer te gaan samenstellen en deze verkopen aan de klant die erom vraagt om een nieuwe computer te willen. Dus je moet ervan uit gaan dat dit bijvoorbeeld eens in de maand gebeurt dat zoiets voorkomt dus zeker niet grootschalig. Daarnaast wou ik dan bijvoorbeeld extra dingen aanbieden dus bijvoorbeeld dat mensen zelf kunnen kiezen uit bijvoorbeeld een Virusscanner erbij te nemen tegen een bepaalde prijs of een monitor etc.

 

Nu zit tegenwoordig bijna op alle computer spullen 24 maand garantie dus je zou bijvoorbeeld zelf ook iets met de klanten kunnen afspreken dat ik zelf zoveel garantie lever. Soort van contract met de klant, dit doe ik nu ook al bij sommige klanten en werkt tot nu toe nog vrij goed.

 

Daarnaast wou ik eerst dus tweede hands computers gaan verkopen echter het probleem hiermee is dat je dan Windows 7 moet kopen en dan wordt de computer automatisch een stuk duurder nu kun je zeggen ik knal er Linux op maar niet iedereen kan even goed werken met Linux. Dus ben beetje van dat idee afgestapt.

 

Dit is ongeveer een beetje het verhaal achter het hele plaatje.

 

 

zonder met je bedrijfsvoering te bemoeien.... en al helemaal niet met je klanten... Je mag de OS OEM licentie (sticker) gebruiken van MS die op het apparaat zit mits je ook die versie blijft gebruiken...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Klopt Iwan daar heb jij ook gelijk in maar de meeste 2de hands computers worden verkocht met een Windows XP lincentie, aangezien Windows XP nog maar tot eind 2014 ondersteund wordt zie ik daar geen toekomst meer in om zulke computers te verkopen aan klanten. We moeten immers wel bij de tijd blijven!

Link naar reactie
  • 0

Klopt Iwan daar heb jij ook gelijk in maar de meeste 2de hands computers worden verkocht met een Windows XP lincentie, aangezien Windows XP nog maar tot eind 2014 ondersteund wordt zie ik daar geen toekomst meer in om zulke computers te verkopen aan klanten. We moeten immers wel bij de tijd blijven!

 

ja... dat kan.... maar jij en je klanten moeten ook geen oude VW Golf kopen en verwachten dat er de nieuwste en modernste motor inzit.... (nu is er vast hier iemand op HL die dit wel kan leveren) is namelijk niet reëel... En gelet op de PC prijzen van 'vandaag de dag" is dit ook niet gebruikelijk

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Klopt Iwan daar heb jij ook gelijk in maar de meeste 2de hands computers worden verkocht met een Windows XP lincentie, aangezien Windows XP nog maar tot eind 2014 ondersteund wordt zie ik daar geen toekomst meer in om zulke computers te verkopen aan klanten. We moeten immers wel bij de tijd blijven!

 

Dat is toch een keuze van de klant? Dan maakt het ook niet uit dat die licentie 'duur' is.. Daar kun jij tenslotte niets aan doen. Bij een andere winkel zijn deze licenties ook 'duur'

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Klopt Iwan daar heb jij ook gelijk in maar de meeste 2de hands computers worden verkocht met een Windows XP lincentie, aangezien Windows XP nog maar tot eind 2014 ondersteund wordt zie ik daar geen toekomst meer in om zulke computers te verkopen aan klanten. We moeten immers wel bij de tijd blijven!

 

Dat is toch een keuze van de klant? Dan maakt het ook niet uit dat die licentie 'duur' is.. Daar kun jij tenslotte niets aan doen. Bij een andere winkel zijn deze licenties ook 'duur'

 

nee.... want als je een losse (geen OEM) licentie koopt ben je veel meer kwijt dan een OEM licentie bij een nieuwe computer

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

nee.... want als je een losse (geen OEM) licentie koopt ben je veel meer kwijt dan een OEM licentie bij een nieuwe computer

 

Weet ik en dat ben ik ook met je eens. Mijn punt is meer dat als de klant een tweedehands pc wil dat het zijn/haar keuze is om er wel of niet een nieuwe versie van windows op te zetten?

 

Vraag me wel af waar behoefte aan is bij kopers van tweedehands pc's..

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

 

nee.... want als je een losse (geen OEM) licentie koopt ben je veel meer kwijt dan een OEM licentie bij een nieuwe computer

 

Weet ik en dat ben ik ook met je eens. Mijn punt is meer dat als de klant een tweedehands pc wil dat het zijn/haar keuze is om er wel of niet een nieuwe versie van windows op te zetten?

 

Vraag me wel af waar behoefte aan is bij kopers van tweedehands pc's..

 

2ehands PC + Nieuwe licentie = duurder dan nieuwe PC met OEM licentie

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het is nog maar de vraag of Windows 7 wel werkt op oudere pc's.

Klopt ook dat is een van de reden dat ik ervan afgestapt ben!

Het komt er uiteindelijk dus op neer je hebt er pas profijt van als je grootschalig computers inkoopt / verkoopt wil je dit kleinschalig doen kom je gewoon niet rondt.

Link naar reactie
  • 0

Maar goed stel dat ik het zoals jij het zegt ga doen Iwan,

Hoe geef ik dit op aan de belasting dan?

Net als de rest van je omzet/inkomsten:

- btw over de verkoopprijs

- betaalde btw over de inkoop vraag je terug

- IB: verkoopopbrengst -/- (inkoop- en andere) kosten = winst

 

En als je niet zelf de computer levert, maar commissie krijgt van een verkoper, dan bereken je btw over die commissie en reken je de commissie tot je inkomsten.

 

Wat dat betreft is er niet zo heel veel verschil met wat je nu doet...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.