• 0

Inhuren derde zonder probleem?

Beste mensen,

 

Ik doe zelf regelmatig thuiswerk en kan hierdoor naast mijn studie in mn levensonderhoud voorzien (adwords zaken voor google). Nu heb ik het momenteel druk met mijn eindstuderen en wilde mijn broertje graag een maandje dit werk van mij overnemen. Heb ik het juist dat ik hem dat werk kan laten doen, hem er voor kan betalen en dan middels het "Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde" formulier dit bij de belastingdienst kan opgeven? Ik krijg namelijk voor het verrichte werk op mijn rekening uitbetaald.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen fiscalist, maar volgens de Opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde valt je broertje er volgens mij niet onder, omdat hij voldoet aan de voorwaarden voor gelijkgestelden en er dus sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Ergens moeten die zaken toch betaald worden, het is geen klein klusje maar anderhalve maand werk.

 

Maar stel dat jij alles administreert alsof je het zelf uitvoert en daardoor netjes belasting en premies betaalt, en hij neemt een paar dagen werk over waarbij je jouw netto salaris gewoon doorschuift... Dan mag dat natuurlijk niet maar heeft er niemand schade. Je broertje is dan ondertussen natuurlijk nergens voor verzekerd en kan verder nergens aanspraak op maken, en andersom ben jij gewoon verantwoordelijk als hij een foutje maakt, maar toch. Even hypothethisch, ik zou je zoiets nooit adviseren natuurlijk    angel2.gif

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

"personen van wie de arbeidsrelatie vooral wordt bepaald door een familierelatie" zijn er van uitgezonderd. Zou het dan hier onder kunnen vallen waardoor er als nog geen fictief dienstverband is. Ik weet niet precies wat deze zinssnede inhoud vandaar dat ik het even vraag.

 

Wat ik ervan begrijp is dat hiermee meewerkende kinderen worden bedoeld.

 

Maar ik begeef me weer op fiscaal glad ijs, ben benieuwd naar de uitleg van de experts onder ons...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat wellicht ook niet onbelangrijk is te melden is dat het hier om thuiswerk gaat en dat ik hem heb gezegd dat hij zelf mag bepalen of dat hij alles al dan niet zelf doet of dat ie het wat uitbesteed. Het gaat namelijk om een opdracht om simpel datawerk in te voeren wat elk persoon kan doen.

 

Bovendien weet ik niet zeker of ik uberhaupt wel door de belastingdienst geaccepteerd word als een echte ondernemer. Daar ik niet al te veel uren maak, slechts twee opdrachtgevers heb enz.

Link naar reactie
  • 0
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regelen worden gesteld, ingevolge welke eveneens als dienstbetrekking wordt beschouwd de arbeidsverhouding van:

 

a. degene, die als thuiswerker arbeid verricht;

b. degene, die de onder a bedoelde persoon als hulp bij het verrichten van de arbeid bijstaat;

 

 

Dit is artikel 4 van de Wet Loonbelasting.

 

Zo bezien is je broertje dus gewoon werknemer van jou en moet je hem dus verlonen. Opgaaf via overig inkomen uit arbeid volstaat dus niet helaas.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.