• 0

2 eenmanszaken, auto aanschaf

Hallo,

 

Ik en mijn vriendin hebben op dit moment allebei een eenmanszaak, we zijn geregistreerd partner en wonen samen.

 

Nu heb ik voor mijn bedrijf een bestelwagen nodig om goederen te vervoeren.

Zij heeft al een (personenauto) van de zaak waar ze alleen zakelijk mee rijd en een kilometer registratie bijhoud.

We hebben ook nog een kleine prive auto.

 

Het punt is nu, ik kan vanuit mijn zaak die auto niet betalen. Haar zaak draait prima en daar is genoeg geld beschikbaar om hem ineens af te rekenen.

 

De vraag:

- Kan er met het geld uit haar zaak een bestelauto gekocht worden, die ik vervolgens voor mijn zaak gebruik?

 

Hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aha, zoiets vermoedde ik al.

 

Hoe gaat dit precies in zijn werk? Haar zaak leent het geld aan mijn zaak, tegen 0% rente o.i.d? (of zijn er regels voor die rente, zij hoeft er niet aan te verdienen in principe, het geld komt uiteindelijk allemaal uit en in dezelfde pot)

 

En mijn zaak betaald het langzamer hand terug? (bv over 48 mnd)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je je gewoon niet te moeilijk doen over een paar tientjes belasting die eventueel ontstaat door een belastingtariefs verschil.

 

ik bedoel als je 10.000 euro leent tegen 8% rente praat je over 800 euro rente kosten in het eerste jaar. Als jij in de laagste schijf valt betaal je heb je 33% voordeel als je vriendin in de hoogste schijf valt betaald zij 52% verschil gemakshalve 20% van 800 = 160 euro in het eerste jaar als er (nog) niet word afgelost

 

Als ik het inschat heb ik zowel het leenbedrag als de rente vrij hoog ingezet, dus bij lagere bedragen en lagere rentes neemt het nadeel snel af ik bedoel bij 5000 euro en 4% rente is het nadeel nog maar 40 euro in het eerste jaar.

 

Pas dus op dat je bij het zoeken van oplossingen niet aan het micromanagen slaat..

 

Zorg gewoon dat er een zakelijke basis is voor alle transacties die tussen jou eenmanszaak en die van je vriendin plaatsvinden, op die manier krijg je geen discussies met de belastingdienst met mogelijk veel grotere financiele gevolgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je antwoord, ik snap dat het misschien om niet veel geld gaat op die manier, maar het is toch zonde dat wij geld aan elkaar "verdienen" en dat vervolgens naar de belastingdienst gaat.

 

Ik heb nog even met een accountant gebelt en die geeft aan dat ik gewoon een prive onttrekking kan doen, en mijn vriendin een prive storting, en dat het dan ook in orde is!

 

Het gaat overigens om grofweg 15.000 eur.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even met een accountant gebelt en die geeft aan dat ik gewoon een prive onttrekking kan doen, en mijn vriendin een prive storting, en dat het dan ook in orde is!

 

Ik denk dat hij dat andersom bedoeld. Je vriendin onttrekt 15K naar privé en jij stort 15K in jouw eenmanszaak.

Dat heeft wel als gevolg dat er sprake is van een lening in privé tussen jullie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je voor de kwalificatie van de lening kijken naar de besteding ervan. Dus is er sprake van een zakelijke lening door TS (hij gebruikt het geleende geld voor de aanschaf van een auto tbv zijn onderneming) en derhalve als de gelden door de vriendin onttokken worden aan het ondernemingsvermogen omdat deze overtollig zijn is er sprake van een terbeschikingstelling. Dan kun je net zo goed weer lenen vanuit de ene eenmanszaak naar de andere eenmanszaak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.