• 0

Als DGA btw over autokosten aftrekken.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Bij onderstaande link bijv. kom ik tegen dat je als DGA wel btw voor gebruik van een auto kan aftrekken, die je in prive bezit houdt, omdat je -mits, minimaal 50% aandelen en salaris uit de BV ontvangt - je dan als IB ondernemer gezien wordt.

 

http://www.belastingtips.nl/zakelijk/auto_van_de_zaak/omzetbelasting_auto_van_de_zaak/

 

Echter ik kom ook veel postings tegen waarbij aangegeven wordt dat dit nooit geldt voor een DGA..

 

Mijn vragen:

Is dit nu wel/niet mogelijk?

Is dit veranderd onlangs?

Zijn er nog valkuilen waar ik aan moet denken...

 

(Ik moet zsm een auto kopen en twijfel, youngtimer op de zaak of auto prive ouder dan 5 jaar . (Ik heb een grote auto nodig, zowel prive als zakelijk en vindt de bijtelling op catalogusprijs te hoog. Mede omdat ik niet veel rijd). Om een juiste berekening te kunnen doen is het belangrijk te weten of ik a;s DGA nu wel of niet als ondernemer gezien wordt voor de BTW verrekening in deze.

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag kunstveiling.nl

 

Het artikel van belastingtips staat vol fouten. De meest in het oog springende: door een uitspraak van het EU Hof van justitie is de DGA al sinds 18 oktober 2007 niet meer per definitie BTW ondernemer. Lees maar eens over het toch wel beroemde Van der Steen Arrest!

 

Op 2-1-2008 heeft de toenmalige Stas van Financiën dit verder toegelicht.

 

Dus nee, de 3 voorwaarden die belastingtips koppelt aan het DGA zijn en daarmee ondernemer zijn voor de BTW kloppen in de verste verte niet. De DGA hoort privé nog andere BTW belaste leveringen te verrichten (bijv. het verhuren van een privé middel met BTW zoals een pand) wil de DGA BTW-plichtig zijn.

 

Het enkele zijn van DGA met meer dan 50% van de aandelen en daar arbeid voor verrichten en er betaald voor krijgen is al ruim 5 jaar niet meer de regel voor de BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

(excuus voor het ophalen van dit oude topic).

Ik zit toch nog met een vraag. Binnen ons bedrijf zitten we met dit probleem echter geven twee vooraanstaande boekhoudkantoren tegenstrijdige antwoorden.

 

We hebben een BV met 3 DGA's die elk een BV als holding hebben.

Ik heb een auto in lease met bijtelling.

 

Woon/werk verkeer dat vanuit mijn holdig als declaratie wordt verzonden aan ons bedrijf is belast met 19% BTW. Kan ik mijzelf deze onbelast uitkeren of moet deze 19% in mijn BV afgedragen worden?

En is de KM vergoeding nou voor mij prive onbelast of moet ik belasting afdragen?

 

In mij optiek heb ik 'betaald' voor de bijtelling en is er geen onderscheid tussen prive en zakelijke kilometers. Sterker nog. Woon/werk verkeer wordt als prive beschouwd.

 

De een zegt dat we onbelast vanuit ons bedrijf gelijk prive kunnen uitbetalen. De ander zegt dat van het bedrijf het geld naar de BV gaat en daar belast is met loonbelasting.

 

Door het aantal KMs wat gereden wordt is dit een flinke kostenpost aan het worden prive.

 

 

Dank alsvast voor je tijd en moeite.

Chris

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de auto aangeschaft is door je holding en dat je bij je holding op de loonlijst staat, klopt dat?

 

De holding stuurt een factuur voor jouw management-diensten en jouw auto-kilometers naar de werkmaatschappij. Die facturen zijn belast met 21%, omdat er geen uitzonderingsregel van toepassing is waardoor het btw-vrij of laag-tarief zou worden. (ik negeer even de optie van de fiscale eenheid voor de btw).

 

ALS de werkmaatschappij btw-belaste prestaties levert, kan zij de btw op de facturen die jouw holding stuurt, aftrekken op haar btw-aangifte. De holding draagt die btw af op aangifte.

 

 

De holding heeft recht op aftrek van btw op de autokosten voor zover de auto zakelijk gebruikt wordt. Woon-werk-verkeer is voor de btw géén zakelijke kilometer, maar als ik er vanuit ga dat de holding op hetzelfde adres woont als je auto, zijn de enige woon-werk-kilometers die je rijdt, het stukje op de oprit.

Als 70% van de auto-kilometers zakelijk zijn, heeft de holding dus recht op aftrek van ongeveer 70% van de autokosten-btw. De rekensom is iets ingewikkelder, maar ik lees dat je vooraanstaande boekhouders hebt, die weten daar vast raad mee.

Als er geen administratie is om de zakelijke kilometers te onderscheiden van de privé-kilometers, mag je ALLE btw aftrekken, maar heb je te maken met een bijtelling van 2.7% van de catalogusprjis.

 

Als jij in loondienst bent van een bedrijf, bijvoorbeeld je holding, en je rijdt met je PRIVE-auto kilometers voor de zaak, mag het bedrijf jou onbelast 19 cent per kilometer uitbetalen. Onbelast betekent hier dat er geen loonbelasting over afgedragen hoeft te worden.

Als ik aanneem dat de auto door de holding is aangeschaft, is er geen sprake van een privé-auto, dus ook geen sprake van onbelaste uitkeringen aan privé.

 

Als de auto NIET is aangeschaft door de holding, maar door jou in privé, mag jij voor elke zakelijke kilomter 19 cent bij je holding declareren (er van uitgaande dat je daar in loondienst bent), er is géén sprake van enige btw-aftrek bij de holding.

Maar aangezien je spreekt over een bijtelling, neem ik aan dat de auto bezit is van de holding.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Excuus voor de 19% vs 21%.

 

Het gaat uiteindelijk om de veronderstelling prive auto vs lease auto van de holding.

Ik heb een leas auto van mijn holding en ben in dienst van de holding.

 

Doordat ik bijtelling betaal is er geen verschil tussen prive en zakelijke km's. (Daar is voor afgerekend middels de bijtelling)

 

de veronderstelling is dan ok dat elk KM gereden voor mijn bedrijf wordt betaald aan mijn holding en onbelast wordt uitgekeerd aan mij.

 

Bedankt in ieder gaval voor de enhousiaste berichten!

Link naar reactie
  • 0

de veronderstelling is dan ook dat elk KM gereden voor mijn bedrijf wordt betaald aan mijn holding

als je dat afspreekt met de werkmaatschappij, en factureert, prima veronderstelling

 

... en onbelast wordt uitgekeerd aan mij.

Nee. Je krijgt al een auto ter beschikking gesteld door de holding. Dat wordt beschouwd als loon en daarover draagt de holding namens jou loonbelasting af.

Maar om daarnaast nog voor de zakelijke kilometers onbelaste uitkeringen vanuit de holding aan jezelf te gaan doen is op zijn zachtst gezegd 'iets te veel van het goede'.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat natuurlijk om de vraag 'wie heeft er gelijk'. Niet om een waarde oordeel of iets teveel heeft maar om de regels.

Daar zoek ik een antwoord op; is de bijtelling een onderbouwing voor het onbelast uitkeren?

 

Als reactie op je mening over 'teveel van het goede' kan ik je enkel als mening geven dat het autogebruik voor meer dan 50% belast is voor het gebruik. Om dat voor de vergoeding hierover ook nog eens belasting te betalen (die lager is dan de werkelijke kosten) vind ik zelf dan niet 'teveel van het goede'. Ik ben eigenlijk wel vol van alle belastingmaatregelen op auto's.

 

Groet Chris

Link naar reactie
  • 0

 

Door het aantal KMs wat gereden wordt is dit een flinke kostenpost aan het worden prive.

 

Beste Chris,

 

Met name deze laatste zin begrijp ik niet. Jouw holding BV leaset de auto toch? Waarom betaal je dan privé de autokosten? Dat hoort jouw Holding BV te doen! Daarmee heb je dan ook het antwoord op je vraag opgelost:

 

Auto op naam van BV = BV betaalt. Aan privé wordt niets vergoed want je hebt privé geen kosten. Wel wordt x% van de cataloguswaarde van de opgeteld bij je loon.

 

Tav de uitleg die je ontvangen hebt van de twee vooraanstaande boekhouders:

#1: onjuiste stelling! Ook al zou je privé kosten betalen die verband houden met de auto dan nog is dat niet zomaar te vergoeden aan privé. Hooguit zou je die kosten van je bruto-bijtelling in je loon kunnen afhalen als eigen bijdrage privégebruik auto van de zaak.

 

#2: Klopt fiscaal in elk geval wel. Hoewel ik dan ook in dit geval het zou verrekenen als eigen bijdrage privégebruik auto en niet als loon.

 

Oftewel: doe jezelf een lol en maak het simpel door te stoppen met het betalen van autokosten met je privérekening. Laat dat aan de rekening van de Holding BV over. Daar ziet die bijtelling immers op.

 

Laat nog wel even weten waarom je privé betaalt?!

 

groet

Joost

 

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.