• 0

voorschot reeds betaald maar niet volgens afspraak gewerkt

Hallo leden,

 

ik lees vaak artikelen op dit forum maar nu heb ik mijzelf ingeschreven omdat ik een vraag heb waar ik niet uit kom.En misschien kunnen jullie wat advies geven.

 

Ik ben startende ondernemer en wil een website. Hiervoor heb ik een partij gecontacteerd en besproken wat de wensen ,... waren alles dus besproken en de klik was er eigenlijk wel.

 

Dus vooraf een voorschot van 50 % betaald en zou na oplevering andere helft betalen.

Tijdens afspraak duidelijk gezegd dat we geen standaard template willen maar iets op maat gemaakt en levertijd heel erg belangrijk was ivm tijdsdruk.

 

Er waren drie voorstelrondes, de eerste twee waren ontwerpen op templates gebaseerd en aangepast,maar wou hij niet toegeven. hierna terug bijeengekomen om even door te spreken wat mijn wensen en ideeen waren zodat we terug op 1 lijn zouden zitten Na derde voorstel waar ik me niet in kon vinden afgesproken dat ik zelf de homepage ontwerp en hij deze namaakt.

 

In deze periode (eind november begin december) begon hij niet meer te reageren en niet op te nemen. Toen ik hem eindelijk te pakken kreeg zei hij dat hij in ZH lag en geopereerd moest worden.

 

Daar kan niemand iets aan doen dus beterschap gewenste en geduldig gewacht tot hij terug zou beginnen(zou week erna zijn).

 

Na die week gebed gemaild, terug geen reactie kreeg ik een sms dat hij nog een keer geopereerd moest worden en tot januari niet kon werken.Een vervanger zou het afwerken.

 

Na een week na die sms mailde de vervanger dat zij het project zou overnemen (woont in buitenland dus alle contact via mail, en als referentie gaf ze aan affiniteit met html en ontwerpen te hebben?) dus ja hiervoor heb ik niet betaald iemand die het maar even wat zal doen tussendoor.

 

Wel geprobeerd want ja het moet af. Ging lang geen kanten alles wat afgesproken was (telefonisch en in gesprek met de eerste ontwerper die ziek was) werd in twijfel getrokken en verdraaid. Dingen werden ingetrokken door de onstandigheden.

 

Nogmaals de eerste ontwerper proberen te bereiken om hier even over te praten dat dit niet zo werkt en een oplossing te zoeken, was deze nog steeds niet beschikbaar om met mij te praten (wel met de vervanger ).

 

Toen aangegeven dat als zij alle contact zo verbreken dit voor mij niet langer ging en ik graag mijn voorschot terug woe, kreeg ik de reactie dan even de gemaakte werk te betalen (afspraken thuis omdat het niet bij hem kon(reistijd), ontwerp van voorstellen (lees templates) .Dat bedrag was hoger dan het reeds betaalde voorschot, of ik dat even wou overmaken en laten we het hierbij.

 

Ik heb niets geleverd geregen en wel betaald toen ik aangaf dit niet te doen wezen ze me op de algemene voorwaarden dat overschrijding van levertijd geen reden is tot ontbinding en teruggave van geld.

 

Mijn vraag is of dit zomaar mag en wat ik kan doen om mijn voorschot terug te krijgen?

 

Bedankt alvast als je een reactie zou sturen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zal zo nog wel reactie krijgen van leden die er meer verstand van hebben dan ikzelf, maar alvast een vraag: heb jij een offerte ontvangen/ondertekend waarin jullie afspraken zijn vastgelegd? (of emails waaruit deze afspraken blijken?)

 

Vervelende situatie en jammer dat het zo gaat. Hoe ver is de tweede ontwikkelaar nu? Want de eerste beweerd nu meer dan 50% van het werk af te hebben, dus zal er toch wel iets ontwikkeld zijn. Als dat niet het geval is zou ik een duidelijke specificatie willen zien waarin deze uren verantwoord worden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sabra,

 

offerte ondertekend , daar staat dat er genoeg capaciteit is om binnen 2 a 3 weken opdracht af te ronden. Dat was begin oktober. Geen algemene voorwaarden gezien (maar staan wel op zijn site) . In offerte staan de grote lijnen, details altijd in die gesprekken en telefonisch besproken.

Geleverde werk volgens hen:

-   Bezoek bij u thuis (3x uur tarief )--> Omdat hij dit zo wilde bij ons op locatie

-   Eerste opzet website-->template

-   Tweede opzet website--> andere template

-   Derde opzet website (incl. plaatsen van teksten) --> twee teksten en ik had aangegeven teksten zelf te plaatsen dus horde niet bij de opdracht

-   Tijd en inzet (nader te bepalen)--> geen idee wat hiermee wordt bedoeld

 

de tweede heeft niets gedaan we begonnen te overlopen wat er moest gebeuren want die wist van niets (hoe en wat) en begon alles in twijfel te trekken en te verdraaien terwijl het wel op papier stond. En dingen in te trekken om project te versnellen maar dan zit ik met dat intrekken met een halve website.

 

Dus niet verder gewerkt met haar en contact gezocht met eerste die niet meer te bereiken is.of mij toch niet te woord wil staan.

 

Dus nu zijn er drie templates een beetje aangepast die helemaal niet zijn wat ik vroeg, niet qua opzet niet qua kleur, niets.en dat over een tijdspanne van 3 maanden uiteindelijk.

 

Bedankt alvast voor uw reactie

Link naar reactie
  • 0

De ondernemer is altijd verplicht om een kopie van de AV te overhandigen bij het ondertekenen van de akkoordverklaring. Alleen op de website zetten is niet voldoende. Heb je daar naast ook die 'aanpaste templates' in je bezit? Gaat het hier om templates op basis van een open source systeem? Want dan kun je makkelijk aantonen dat het gaat om aanpassingen van een bestaande template, en dus geen maatwerk. Dan is het leuk dat hij daar uren in heeft gestopt, maar dat is niet jouw probleem. Hij had maatwerk moeten maken.

 

Een beetje giswerk, maar aangezien hij perse bij je thuis wilde komen neem ik aan dat het hier om een kleine zelfstandige gaat. Heb je hem al eens gebeld om een gesprek met hem aan te gaan? Soms blazen mensen enorm hoog van de toren, zonder dat ze werkelijk weten waar het om gaat. Zijn reputatie staat hier natuurlijk ook op het spel, en hij heeft je flink laten zitten door niet voor geschikte vervanging te zorgen.

Link naar reactie
  • 0

Goedendag Sabra,

 

Bedankt voor je reactie nogmaals. Neen bij de offerte wordt niets gezegd over de algemene voorwaarden en niet op gewezen ook niet mondeling ed, pas na ik heb aangegeven dat ik niet zou betalen voor het tot dan "geleverde werk" werd mij verteld even de algemene voorwaarden te lezen aangezien hierin staat dat de overschrijding van levertijd geen reden tot ontbinding is of geld terug.

 

Hij wil net dat ik hem nog meer geld geef voor de geleverde prestatie ipv dat hij geld gaat teruggeven. En neen spreken is niet mogelijk hij neemt niet op.

 

heb wel kopies van wat hij heeft gemaakt en heb toe hij de html stuurde een kopie ervan gemaakt omdat het toen ook al wat stroef begon te lopen, dus ik kan wel aantonen dat het een template is enkele heeft hij wat kleuren ed aangepast (dus maatwerk :) )

 

Maar moet je dan nu gelijk naar de rechter stappen of dergelijke?

Ik heb hem gemaild hem 14 dagen tijd te geven om het betaalde voorschot terug te storten maar morgen loopt deze "termijn "af en ja wat dan want het geld is niet gestort.

 

Bedankt alvast voor je reactie

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is wanprestatie. Je kunt hierop wijzen en stellen dat je nog eenmaal de gelegenheid biedt om nu de zaken correct en volgens afspraak af te wikkelen binnen een redelijke, maar door jou te stellen termijn. Als daaraan geen gehoor wordt gegeven, kun je een brief sturen (via post en aangetekend) waarin je constateert dat de leverancier in verzuim is, dat je hem/haar nu in gebreke stelt en dat je het betaalde voorschot terugvordert aangezien de aangegane overeenkomst nietig is. Je bent niets verschuldigd

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

ik ben ook geen jurist, maar het kan wel eens helpen een pittige brief met argumenten te sturen waarin je hem nog een week de tijd geeft het voorschot terug te betalen en deze brief door een jurist te laten ondertekenen met mr .....

 

Maar als je dreigt met A, is het verstandig ook B te zeggen en wil je dat wel? Kost je een hoop energie. Gaat het om een groot bedrag of is het van de orde van 'wijze lessen'?

 

Ik zou overigens nooit 50% vooruit betalen. Ik moet vertrouwen hebben in iemand die voor me werkt, maar dat geld andersom ook. Anders werkt dat niet voor mij. Met argumenten kan ik leven met iets vooruit betalen, maar dat is dan wel voor materiaal of zo, niet voor uren, tenzij de persoon me kan overtuigen dat hij dat erg nodig heeft. En dan denk ik eerder aan iets van 10 of 20% max. Meer zou ik als motie van wantrouwen ervaren.

 

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

de opdrachtnemer schuilt achter zijn algemene voorwaarden, dus ik weet niet in hoeverre die rechtsgeldig zijn in deze situatie?

en in tussentijd (omdat dit project snel klaar moest zijn) heb ik de opdracht aan een andere webdeveloper uitbesteed(wat overigens goed loopt gelukkig).

 

Dus als ik hem een brief stuur met dat de eerste opdrachtnemer het project binnen x tijd moet afronden zit ik met een dubbele website en dubbele kosten.

 

En het gaat niet om een aanzienlijk bedrag maar voor mij(en de meesten denk ik) is elke euro op dit moment zeer nodig dus dat hij dat zomaar kan verdienen op deze manier stuit mij tegen de borst en ik weet dat vb een rechtzaak veel energie en geld kan kosten zou ik dat toch doen als het nuttig is natuurlijk, enkel omdat ik vind dat mensen eerlijk met elkaar moeten omgaan en eerlijk je geld verdienen. Ik krijg ook niet zomaar geld en moet er ook iets voor doen toch?

 

Dus ja een rectzaak zou ik zeker doen mits het haalbaar is en dat inzicht heb ik niet ivm de geldigheid van de algemene voorwaarden. En ik heb nog geen rechtsbijstand op dit moment.

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als de opdrachtnemer zich schuilt achter zijn av, op welk vlak denkt hij dan sterk te staan? Mijn insziens is hij zijn afspraak niet nagekomen en heeft hij geen werkend totaalproduct aflgeleverd binnen de afgesproken tijd en volgens de bepaalde afspraken. Sorry hoor, maar halve producten doen we niet aan.

 

Je kunt 'dreigen' verdere stappen te ondernemen. Wellicht gaat hij dan overstag. Maar je hebt het ook over een laag bedrag. Hebben we hier soms te maken met een vrijetijdsthuisklusser? Student wellicht ofzo? Dan denk ik ook dat je van een kale kip weinig kunt plukken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Los van het juridische aspect zou ik dit proberen in de minne te schikken als het om een niet al te groot bedrag gaat.

 

Ik zou een aangetekende brief sturen waarin je stelt dat de tegenpartij niet heeft geleverd wat je verwachtte en dat je hem daarvoor in gebreke stelt. Gezien het karakter (de site had al online moeten zijn) van de opdracht stellen dat je niet verder met hem wilt. Daarna zou ik noemen dat je niet geleverd hebt gekregen waarvoor je betaald hebt, maar dat je graag een en ander correct af wil handelen en water bij de wijn zou willen doen. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat de tegenpartij een X percentage van het voorschot mag houden en dat jullie dan over en weer schriftelijk overeenkomen dat er geen verplichtingen meer zijn. Daarbij moet je aangeven dat je indien hij hier niet mee akkoord gaat je verdere (juridische) stappen gaat nemen. In tweevoud opsturen met een aan jezelf gerichte retourenveloppe.

 

Zo kost het beide partijen geld maar kunnen kunnen jij en de andere partij wel verder. Je moet het maar zien als leergeld.

Link naar reactie
  • 0

Nou dat is wel duidelijk wat voor figuur dit is.

Die gaan waarschijnlijk ook niet meer leveren, maar om een goed dossier op te bouwen moet je ze wel eerst in de gelegenheid stellen om te leveren volgens afspraak, en dan zou ik het als ik jou was zo snel mogelijk uit handen geven aan een goeie pitbull die het wel leuk vindt om vorderingen op dit soort knuppels binnen te halen.

Zij zullen er op rekenen dat je het 'voor zo'n bedrag' laat schieten, maar als je laat merken dat dat niet je intentie is (en ook bereid bent hier gevolgen aan te verbinden) krijgen ze in elk geval de kans om het terug te betalen voordat het bedrag uit de kluiten wast door alle bijkomende kosten.

 

En ja, algemene voorwaarden doen ertoe, maar er is ook nog zoiets als 'redelijkheid en billijkheid', en daar kan je je altijd op beroepen.

(ik ben geen jurist maar dit weet ik uit ervaring met akkefietjes :)

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Bedankt voor jullie reacties, ik heb in ieder geval nu verschillende opties denk ik.

Ik ga eerst proberen lang te gaan en proberen tot een oplossing te komen wil hij niet meewerken dan komen er juridische stappen.

 

Ik denk inderdaad dat hij misschien denkt dat we die moeite voor zo'n bedrag niet zullen doen uiteindelijk maar dat heeft hij spijtig genoeg verkeerd gedacht.

 

Ik hoop dat het wordt opgelost en dank jullie nogmaals voor jullie waardevolle input.

 

mvg

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties, ik heb in ieder geval nu verschillende opties denk ik.

Ik ga eerst proberen lang te gaan en proberen tot een oplossing te komen wil hij niet meewerken dan komen er juridische stappen.

Even een tip, bedenk van tevoren welke oplossing voor jou aanvaardbaar is en zet de hoofdlijnen daarvan op papier en neem dit mee. Je kunt bijvoorbeeld wel bedragen e.d. open laten om later in te vullen. Kom je er samen uit dan meteen vastlegggen wat is afgesproken is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 426 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.