• 0

Startersbezoek bij einde van bedrijf

Hallo,

De afgelopen 3 maanden heb ik geprobeerd een bepaald internet concept op te zetten, dit is door verschillende redenen niet gelukt. Ik heb nooit een factuur uitgeschreven,alleen kosten gemaakt. Ik denk +- 1000 euro. In principe had ik me al kunnen uitschrijven bij de kvk,maar dat is er nog niet van gekomen. Echter kreeg ik deze week een brief dat de belastingdienst een startersbezoek wil afleggen.

Is dit bezoek verplicht of kan ik beter opbellen en zeggen dat langskomen toch geen nut heeft,gezien het concept is mislukt en ik me uitschrijf bij de kvk en belastingdienst?

 

Overigens mogen ze gerust langskomen,niet dat ik wat te verbergen heb. Maar ik heb er zelf niks meer aan en het lijkt me van beide kanten een beetje tijdverspilling. Daarnaast heb ik hiervoor ook al enkele jaren een eigen bedrijf gehad. Ik ben dus niet geheel een starter.

 

Alvast bedankt voor een antwoord :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

met dat belletje kan Poostie zijn positie wel eens flink ondermijnen. Ik neem aan dat hij de gemaakte kosten als zakelijk aftrekbaar wil zien. Gaan bellen en aangeven dat je bedrijf alweer opgedoekt is, maakt waarschijnlijk wel een einde aan de aftrekbaarheid van kosten. BD zal al snel het standpunt innemen dat er geen sprake is van een onderneming omdat er geen winst gerealiseerd is of voorzienbaar was.

 

Een startersgesprek wordt om andere redenen zelden door de fiscus geannuleerd. Ze willen alleen langskomen om uit te leggen hoe e.e.a. fiscaal werkt en wat je verplichtingen zijn. Neem het gesprek aan en laat zeker nog niet meteen weten dat je alweer gestopt bent.

 

Neem fiscaa het standpunt in dat je weldegelijk een onderneming dreef. Mochten ze daar vraagtekens bij zetten dan kun je achteraf nog in verweer.

 

Ik zou dus niet nu al je kruit verschieten.

 

groet

Joost

 

PS: advies op basis van aannames en geen inhoudelijke kennis. Zou ik bijv. weten dat er ook echt geen sprake is geweest van een materiële onderneming dan had ik voorstaande niet geschreven.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

met dat belletje kan Poostie zijn positie wel eens flink ondermijnen. Ik neem aan dat hij de gemaakte kosten als zakelijk aftrekbaar wil zien. Gaan bellen en aangeven dat je bedrijf alweer opgedoekt is, maakt waarschijnlijk wel een einde aan de aftrekbaarheid van kosten. BD zal al snel het standpunt innemen dat er geen sprake is van een onderneming omdat er geen winst gerealiseerd is of voorzienbaar was.

 

Een startersgesprek wordt om andere redenen zelden door de fiscus geannuleerd. Ze willen alleen langskomen om uit te leggen hoe e.e.a. fiscaal werkt en wat je verplichtingen zijn. Neem het gesprek aan en laat zeker nog niet meteen weten dat je alweer gestopt bent.

 

Neem fiscaa het standpunt in dat je weldegelijk een onderneming dreef. Mochten ze daar vraagtekens bij zetten dan kun je achteraf nog in verweer.

 

Ik zou dus niet nu al je kruit verschieten.

 

groet

Joost

 

PS: advies op basis van aannames en geen inhoudelijke kennis. Zou ik bijv. weten dat er ook echt geen sprake is geweest van een materiële onderneming dan had ik voorstaande niet geschreven.

 

 

Dank voor de reactie!

 

In de brief staat ook dat ze ook de bedrijfsactiviteiten willen bespreken. Ik kan moeilijk gaan zeggen dat ik nog steeds bezig ben met mijn concept/website,ik kan namelijk niks aantonen dat ik er op dit moment nog mee bezig ben. Dat ben ik ook niet. Dan moet ik toch wel laten weten dat ik ermee ben gestopt en me ga laten uitschrijven?

 

Begin 4de kwartaal ben ik gestart, begin december was duidelijk dat mijn website niet de aandacht kreeg die het nodig had om te slagen.

Ik heb me niet direct uitgeschreven omdat ik wel nog de btw van de gemaakte kosten wil terugvragen over het 4de kwartaal. (persbericht,domeinnamen,hosting,telefoonabbonnement,etc,etc allemaal netjes bewijs van)

 

Als bijvoorbeeld een cafe na 6 maanden failliet gaat mag hij toch ook zijn btw terugvragen van de laatste 2 kwartalen?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat het er om dat de belastingdienst je wel eerst als ondernemer moet kwalificeren. Dat betekent dat je in voldoende mate ondernemersactiviteiten moet bezigen. Daar is een aantal criteria voor waarvan ik er enkele oplepel:

- meerdere opdrachtgevers

- voldoende tijd aan je onderneming besteden

- investeringen doen

- uitingen van reclame plegen

 

Criteria zijn bij mijn weten niet keihard (wellicht zijn sommige inmiddels achterhaald) en de belastingdienst houdt rekening met opstart omstandigheden. Verder staat zoals Joost ook al aangaf het winstoogmerk centraal. Een ondernemer heeft ten doel winst te maken met zijn onderneming. Activiteiten bezigen waarvan blijkt dat deze nooit winstgevend zullen zijn maakt je dan dus geen ondernemer. Met als fiscaal gevolg dat je kosten niet kunt aftrekken en BTW niet kunt terugvorderen.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat het er om dat de belastingdienst je wel eerst als ondernemer moet kwalificeren.

 

Feiten en omstandigheden bepalen of je al dan niet kwalificeert als ondernemer, niet de Belastingdienst.

Het helpt het praktisch gezien natuurlijk wel als de fiscus bij voorbaat op een lijn zit met de ondernemer met betrekking tot de waardering van deze feiten en omstandigheden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Poostie,

 

Een startersgesprek is het nieuwe beleid van de Belastingdienst. We gaan al in een vroeg stadium in gesprek met de ondernemer en bieden fiscale hulp waar dat nodig is. Zo proberen we het ook makkelijk te maken voor de startende ondernemer.

 

Het gesprek is niet verplicht en het is geen controle van de boekhouding. Maar het is ook in het voordeel voor de ondernemer om vroeg in gesprek te raken met de Belastingdienst.

Als je intussen gestopt bent met je onderneming, kun je ook gerust afbellen.

 

Pim

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.