• 0

Facturen nummeren op basis van projecten i.p.v. doorlopend?

Hallo,

 

Ik heb (al sinds 2005) een adviesbureau op het gebied van bouwkunde. Ik werk met projecten. Mijn factuurnummers heb ik (mijn boekhouder gaf aan dat hij geen problemen zag mbt de belastingdienst) vanaf het begin af aan gebaseerd op mijn projecten. Dit om het makkelijk terug te kunnen vinden later en bijvoorbeeld makkelijk te zien of een bepaalde factuur van een bepaald project al betaald was. Dus bijvoorbeeld; ik had project 532 gereed, dan was mijn factuurnummer 532.FAC01; bij eventueel meerwerk werd dit 532.FAC02 enz. De volgende factuur was dan bijvoorbeeld 533.FAC01, maar als ik bijvoorbeeld eerst project 500 uit ging voeren dan werd de volgende factuur 500.FAC01. Op zich wat mij betreft in mijn bedrijfssituatie verreweg het handigste. Maar ik zag dat sinds 1 januari de belastingdienst behoorlijk streng is; max 5000 euro boete als er iets mis is met de nummering.

 

Nu twijfel ik: moet ik nu ook gewoon gaan nummeren zoals het heel formeel zou moeten, dus de eerste factuur van 2013 het nummer 2013.001, de tweede 2013.002 enzovoorts? Dus ongeacht de projectnummers die het betreft?

 

Wat denken jullie ervan? Iemand ervaringen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De methode die jij hanteerd mag helaas niet.

 

De stel regel is dat je moet kunnen aantonen dat je nummering klopt er dat er dus geen facturen verdwijnen.

In jouw geval zou je 532fac02 zo later kunnen verwijderen.

 

Wat bijvoorbeeld wel mag is : 0001-532fac01, 0002-533fac01, 0003-532fac02

 

 

De eerste nummering is dat je volgnummer. Je hoeft trouwens niet elk jaar opnieuw te beginnen. Ook het jaartal hoeft er niet in voor te komen. Je hoeft ook niet bij 1 te beginnen. Als je maar duidelijk vermeld waar je wel mee bent begonnen. Laat je klanten maar lekker gissen naar het aantal opdrachten dat je hebt per jaar.

Link naar reactie
  • 0

Jasper heeft gelijk, maar neemt wel erg gauw de stelling in dat jij het verkeerd doet. Mijns inziens is dat niet zo als de projectnummers wel een aaneengesloten reeks zijn. Het gaat er inderdaad om dat je achteraf moet kunnen laten zien dat er geen facturen weg zijn. Door de aansluiting met de projectadministratie wordt duidelijk dat projectnummer.extensie deelfacturen aangeven.

De chronologische volgorde maakt imho niet uit.

Je kan het in een brief uiteenzetten naar de belastingdienst om zekerheid te verkrijgen of misschien reageren ze hier wel.

 

Gr,. Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Van de site van de KvK

Wat moet ik op mijn facturen zetten?

 

De eisen aan uw factuur zijn afhankelijk van de hoogte van uw factuur.

1. Uw factuur is € 100,- of lager:

 

< knip >

 

2. Uw factuur is hoger dan € 100:

 

 

[*] de factuurdatum;

[*] een uniek factuurnummer (nummer uw facturen doorlopend en opeenvolgend)

[*] .....

 

Jasper's voorbeeld zie ik vaker worden toegepast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.