• 0

Aantal vragen [kosten hoger dan inkomen]

Goedemiddag,

 

Ik heb een aantal vragen waar ik heel graag antwoord op zou vinden/krijgen. Ik zit in de volgende situatie: Ik heb al een aantal jaar een eenmanszaak die ik probeer op te bouwen. Het betreft hier een muziekstudio waar ik voornamelijk aan eigen producties werk maar ook af en toe voor (betalende) klanten werk. Aangezien het geen optie was om vanuit huis te werken huur ik een ruimte in een bedrijfspand waar ik dus enkel zakelijk bezig ben. De huur voor deze ruimte ligt nog steeds iedere maand hoger dan de inkomsten die ik genereer met mijn studio/muziek verkopen. Ik moet dus elke maand eigen geld gebruiken om de huur te kunnen betalen. Ik werk ook fulltime op kantoor erbij waardoor ik net iedere maand alles bij elkaar kan krijgen. Op de factuur die ik maandelijks krijg voor het huren van de ruimte wordt BTW berekend. Ik moet ieder kwartaal BTW aangifte doen. Mag ik deze BTW dan terugvragen ondanks dat ik zelf minder BTW hoef af te dragen? De kans dat er zomaar ineens grote opdrachten binnenkomen is zeker aanwezig. Er hoeft maar 1x een "hit" tussen te zitten en de (muziek)inkomsten schieten omhoog.

Zoals eerder vermeld moet ik dus iedere maand eigen geld inbrengen om de huur te kunnen voldoen. Hoe neem ik dit op in mijn administratie..? Ik snap natuurlijk dat het eigenlijk geen onderneming is als er geen winst gemaakt wordt, maar mijn probleem is dat ik op regelmatige basis wel moet factureren voor muziek Royalty's die ik ontvang van verschillende verkoopsites. Ik moet dus wel een onderneming hebben om te kunnen factureren. Mijn kosten liggen alleen altijd hoger dan de opbrengst (tot nu toe) wat mij aan het denken zet hoe de belastingdienst hier naar kijkt. Ik heb graag toch alles goed geregeld om achteraf problemen te voorkomen. Alvast heel vriendelijk bedankt voor het meedenken. MVG Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor de snelle reactie, deze linkjes had ik al wel gezien. Ik kan alleen nergens vinden wat je moet doen als je dus bijna structureel minder omzet dan dat je kosten hebt. Ik ben al langer bezig als 5 jaar dus die startersaftrek gaat niet meer op dan. In het muziekwereldje is het heel lastig om te voorspellen wanneer je weer wat omzet zal maken maar het kan zomaar iedere dag gebeuren en ik moet dus voorbereid zijn om te kunnen factureren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met Nico, alleen blijft mijn punt dat ik wel degelijk een kleine omzet draai (door muziekverkopen via allerlei sites als Itunes etc.) Dit wordt allemaal wekelijks afgerekend en het aantal klanten wat gebruik maakt van mijn diensten als muziekstudio neemt ook toe. Feit is dat ik maandelijks meer huur betaal als dat ik omzet draai. Toch heb ik om door te kunnen gaan deze ruimte nodig. Het voelt ook als onmogelijke situatie waar ik in zit. Ik snap als geen ander als er geen omzet is dat er geen sprake is van een onderneming. De afgelopen 5 jaar heb ik keihard gewerkt om op het punt te komen waar ik nu ben en ik wil dit niet graag alsnog opgeven omdat ik het zakelijke deel niet goed rond krijg. Ik verkoop dus op vaste basis muziek en diensten in mijn studio die ik natuurlijk netjes factureer aan mijn klanten. Als ik nu stop als onderneming dan kan ik ook mijn muziek niet meer verkopen aangezien je hiervoor moet factureren aan de desbetreffende sites waar ze op verkocht worden. Uiteraard is mijn bedoeling een succesvolle onderneming op te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ha Maarten,

 

het begrip 'onderneming' wordt voor de omzetbelasting anders gedefinieerd dan voor de inkomstenbelasting.

 

Voor de inkomstenbelasting moet een onderneming gericht zijn op het behalen van winst. Als je al vijf jaar geen winst behaalt, moet je wel met een heel goed verhaal komen om het nog als onderneming aan te merken. "Er hoeft maar één grote hit te komen" is dan waarschijnlijk niet genoeg (maar als je al twee keer eerder een 'hit' hebt gehad wordt het plaatje weer anders). In beginsel zeg ik naar aanleiding van je verhaal, net als Nico, dat je geen ib-onderneming hebt. Concreet houdt dat in dat je winst (en in jouw geval dus je verlies) niet belast wordt. Ik raad je aan om dat schriftelijk met een inspecteur af te stemmen, om gezanik achteraf te voorkomen.

 

Mocht je ni 2018 (of eerder) ineens als een speer gaan draaien met je studio en/of eigen producties, dan kan het dan wel weer een onderneming worden. In dat geval zou je (mits je aan het urencriterium voldoet en mits die aftrekposten dan nog bestaan) recht hebben op de startersaftrek en daarnaast de kosten van de vijf voorafgaande kalenderjaren alsnog op kunnen voeren als aanloopverlies.

 

 

Voor de omzetbelasting (btw) geldt een ander ondernemerscriterium. Je bent ondernemer voor de ozmetbelasting als je regelmatig tegen betaling diensten verricht in het economisch verkeer (ik laat even een deel van de definitie weg zodat het meer op Nederlands lijkt).

Dat doe je, je ontvangt regelmatig betalingen voor je diensten en royalties voor gspeelde muziek. Je bent dus een btw-ondernemer, dat betekent dat je over je omzet btw afdraagt en dat je alle btw die met deze omzet verband houdt, mag terugvragen. Als dat leidt tot een teruggaaf, omdat er meer btw aan jou in rekening wordt gebracht dan je afdraagt over je omzet, dan is dat maar zo, dan krijg je een teruggaaf.

 

 

 

In je administratie is er dus sprake van privé-stortingen, geld dat vanuit privé de onderneming in vloeit. Stel nu dat je 363,- aan huur betaalt uit je privérekening voor de studio:

huurkosten: 300,- (debet)

voorbelasting: 63,- (debet)

privé opnames/stortingen: 363,- (credit)

 

Aan het einde van het jaar gaan zowel het verlies als de privé stortingen over naar het eigen vermogen, en zo wordt het eigen vermogen aan eht begni van het nieuwe jaar berekend.

 

 

EDIT: nu ik je post van 14:20 lees begint het ineens wel op een onderneming te lijken, maar dan wel een met een hele lange aanlooptijd. Misschien is het goed om contact te leggen met een adviseur hierover. Kost dan natuurlijk wel weer geld. Je kunt ook de inspecteur (schriftelijk!) benaderen om hier een uitspraak over te doen, dan weet je zeker dat je geen gezeik achteraf krijgt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

 

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben het ook helemaal eens met jullie conclusie vandaar dat ik er mee zit dat voor mijn gevoel er iets niet klopt aan hoe het nu gaat. Ik hou netjes mijn administratie bij, maar op het moment is het vrijwel onmogelijk om meer omzet te draaien dan dat ik kosten heb (maandelijks).

Wat zou je mij aanraden? Een afspraak maken bij de belastingdienst en dingen laten aanpassen zodat ze mij niet zien als een ondernemer voor de IB maar enkel voor de BTW?

Ik sta nu bijv. op het punt om een heel album te gaan produceren in opdracht van iemand. Uiteraard staat hier wat tegenover en zal ik ineens wel een flink hogere factuur moeten sturen. Dan kom ik misschien 1 of 2 maanden wel uit de kosten en daarna is het weer wachten op de volgende grotere opdracht of eigen "hit". De enige reden dat ik de eenmanszaak heb opgericht is omdat ik een x aantal jaar geleden ineens een heel leuk plaatje had waarmee ik flink wat inkomsten heb gegenereerd.

Ik loop nogal tegen een hoop dingen op, en om ook nog iemand dit allemaal uit te laten zoeken is op het moment ook niet echt rendabel aangezien ik al een behoorlijke eigen inbreng moet doen iedere maand weer.

Link naar reactie
  • 0

Om te beoordelen of iets voor de inkomstenbelasting gezien kan worden als ondernemer is het nodig om een compleet beeld te hebben. Niet alleen de cijfers, maar ook de activiteiten die ondernomen worden, de zelfstandigheid van je positie naar opdrachtgevers toe, de tjidsbesteding, het risico dat je loopt, en ga zo nog maar even door.

Waar jij - vermoedelijk - mee geholpen zou zijn, is uitsluitsel van de inspecteur dat hij je aangiftes (ik neem aan dat je de verdiensten als wint uit onderneming aangeeft?) accepteert en bekend is met de situatie.

 

De enige manier om dat uitsluitsel te verkrijgen is om je situatie aan een inspecteur voor te leggen.

 

Als jij beschrijft dat je een paar jaar geleden nog wel 'flink wat inkomsten' hebt gehad, dan geeft dat voor mij toch weer een ander beeld.

 

De huidige situatie waarin (vermoed ik) je winst-aangiftes gevolgd worden is voor jou voordelig, want het verlies uit je onderneming wordt verrekend met het inkomen uit loondienst en leidt zo tot een belastingteruggave. Het zou dus het prettigst zijn als je deze situatie kon bestendigen (dit is een gok op basis van zeer gebrekkige kennis van je situatie).

 

Je moet zelf weten of je iemand in de arm neemt om je te ondersteunen bij je overleg met de Belastingdienst. Als die ondersteuning er voor zorgt dat je jaarlijkse teruggaves in stand kunnen blijven, zou ik niet te moeilijk doen over de investering, maar dat is mijn visie.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals hartelijk dank voor je reactie! Ik denk dat het inderdaad tijd wordt dat ik iemand arm neem als ondersteuning. Er zijn zoveel vragen waar ik tegenaan loop en maar zo weinig mensen die verstand hebben van belastingen en het muzikantenbestaat en al zijn aparte regelingen.

Heel simpel gezegd zou ik mijn inkomsten uit mijn eenmanszaak toch moeten optellen bij mijn inkomen uit loondienst, en daar het verlies uit mijn onderneming dus weer aftrekken, wat zorgt voor een belastingteruggave...?

 

Jij toevallig tips...? Een doorsnee administratie kantoor is niet op de hoogte van alle aparte regeling m.b.t muzikanten. Uiteraard ben ik bereid te investeren als dit leidt tot een voordeeltje...

 

 

Link naar reactie
  • 1

als ik het zo lees, zijn de hoge huurkosten één van je problemen.

ik snap niet waarom je per se een dure ruimte moet huren. Ik kan me voorstellen dat het merendeel van je klanten on-line of telefonisch contact met je heeft. Als ze een keer langs willen komen, kan dat prima thuis toch? Of is er thuis geen ruimte beschikbaar?

 

Neem ook eens in overweging bij andere ondernemers in te trekken tegen lagere kosten, voorbeeld: www.filmspiration.nl, waar je (bijna gratis) ruimte kan huren en mede-ondernemers als sparring partner om je heen hebt.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Jij toevallig tips...?

Vraag eens om je heen, in je netwerk, collega-muzikanten naar hun adviseur en of ze er tevreden over zijn.

Daarnaast is er Google om te zoeken op administratiekantoren of belastingadviseurs die bekend zijn met muzikanten.

 

Als dat niks oplevert kun je natuurlijk altijd nog de experts van je favoriete ondernemersforum benaderen :P

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.