• 0

Eenmanszaak (franchise) oprichten gefinacierd vanuit stamrecht bv

Mijn vrouw heeft een stamrecht bv en ik sta op het punt voor mezelf te beginnen via een franchise formule. Belastingtechnisch gezien zou een eenmanszaak logisch zijn maar de verwachting is dat de eerste 6 - 12 maanden financieel nog geen vetpot zullen zijn. Als ik dus vanauit de stamrecht bv een lening aanga wordt het bedrag waarschijnlijk wel erg hoog omdat het natuurlijk wel weer terugbetaald moet worden aan de stamrecht. Een werk bv onder de stamrecht is ook een optie maar dan profiteer ik weer niet van de startersaftrek/zelfstandigen aftrek etc. Wat is wijsheid ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga zeker niet doe het zelven en zal absoluut bij een fiscalist aankloppen (ieder z'n vak). Maar ik wil van te voren zoveel mogelijk verschillende opties zelf al onderzoeken om goed voorbereid het gesprek aan te gaan. Vanuit de franchise formule wordt een eenmanszaak geadviseerd maar omdat ik verwacht de eerste maanden te weinig omzet te genereren om een goed salaris te kunnen uitbetalen twijfel ik. Het lijkt me geen goed plan om geld te lenen vanuit de stanrecht om daar vervolgens mijn salaris van te betalen. Met name voor dat probleem zoek ik dus een (fiscaal) goede oplossing.

Link naar reactie
  • 0
Ik ga zeker niet doe het zelven en zal absoluut bij een fiscalist aankloppen (ieder z'n vak). Maar ik wil van te voren zoveel mogelijk verschillende opties zelf al onderzoeken om goed voorbereid het gesprek aan te gaan. Vanuit de franchise formule wordt een eenmanszaak geadviseerd maar omdat ik verwacht de eerste maanden te weinig omzet te genereren om een goed salaris te kunnen uitbetalen twijfel ik. Het lijkt me geen goed plan om geld te lenen vanuit de stanrecht om daar vervolgens mijn salaris van te betalen. Met name voor dat probleem zoek ik dus een (fiscaal) goede oplossing.

En daar gaat het al mis. Een eenmanszaak kent helemaal geen "salaris" , alleen winst uit onderneming en onttrekkingen

 

En zonder omzet kom je linksom of rechtsom toch gewoon uit op geen salaris!, ook als je vanuit een BV gaat opereren

 

Meest voor de hand liggende optie: privé netto geld lenen uit de stamrecht bv om daarvan te leven zolang en nodig is, en op enig moment dat netto geleende geld met een (zakelijke=marktconforme) rente weer terug te betalen aan de stamrecht bv. Helemaal niets fiscaals : je hebt geen inkomen, dus je betaalt ook geen belasting (en ook geen inkomensafhankelijke bijdrage ziektekosten, extra goedkoop dus)

 

Een werkmij onder de stamrecht BV om zo geld te lenen van de ene BV aan de ander heeft daarom ook dan ook geen enkele zin: dan ga jij (loon)belasting betalen over netto geleen geld!!!!!, en dan moet je werkmij die lening alsnog met rente terug betalen. Dat is echt het meest onzinnige scenario...maar het komt nog verrassend vaak voor.... ook op HL

 

Tot slot de titel: een eenmanszaak "onder" een stamrecht BV oprichten. Dat is onzin, Een eenmanszaak is een eenmanszaak, daar zit niets boven en niets onder

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Beste A Huizer

 

Heeft je vrouw al een inkomen en zo ja hoe hoog is dat?

Je kunt nl. overwegen om de stamrechtuitkeringen nu in te laten gaan als aanvullend inkomen. Punt is wel dat die uitkeringen belast worden bij haar en bovenop evt. ander inkomen. Het is echter wel de manier om zonder al te veel haken en ogen (en leningen) jouw tekort aan inkomen aan te vullen, edoch belast bij haar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, bedankt voor je reactie. Dit soort oplossingen zoek ik eigenlijk omdat ik de lening niet onnodig hoog wil laten worden (of het nou zakelijk of prive is dat maakt bij een eenmanszaak weinig verschil). Mijn vrouw werkt 4 dagen en heeft een goed inkomen waardoor het wel met 52% belast zal worden. Er zit ruim EUR 140.000,= in de stamrecht dus als daar tussen de EUR 25.000,= en EUR 30.000,= van uitgekeerd wordt is dat geen probleem. Het is altijd vervelend om belasting te betalen maar deze oplossing geeft mij genoeg ruimte om mijn zaak op te bouwen zonder dat ik met een torenhoge lening blijf zitten. Een goede tip om weer verder mee te kunnen, bedankt !

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een goede tip, van een goede fiscalist ;) Ieder zijn vak.

 

Het is altijd vervelend om belasting te betalen

Ach, bedenk maar zo: vroeg of laat betaal je toch belasting over de stamrechtuitkering.

Nu betaal je alleen wat meer, maar houd je er geen lening aan over, en hoef je geen rente te betalen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.