• 0

Management van een open API

Beste leden,

 

Ik heb zelf weinig verstand van IT, maar voor zover ik begrijp kan een open API van een website of app gebruikt worden door derden om bugs uit de programmering te halen en/of de functionaliteit te verbreden. Nou vraag ik mij het volgende af:

 

- Kan een API ook gebruikt worden om functionaliteiten/modules toe te voegen?

- Moet de maker van een API ook de originele maker van de website of app zelf zijn? Of in hoeverre is dit wenselijk?

- Is het mogelijk dat het laten maken van een open API echt een alternatief kan zijn voor interne ontwikkeling of uitbesteding van ontwikkeling? Is het niet zo dat er bij het integreren van succesvolle aanpassingen door derden en het managen van ontwikkeling door derden veel meer komt kijken?

 

Kan iemand mij helpen bij het beter begrijpen van de pro's en cons voor een startup om de website of app open te stellen voor externe ontwikkelaars? Zou een startup kosten kunnen besparen door de basis te outsourcen en vervolgens deze open te stellen voor ontwikkeling, of is dit openstellen en managen op zichzelf al bijzonder moeilijk of kostbaar? (er vanuitgaande dat er ook echt geïnteresseerde externe ontwikkelaars zijn)......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik mag dan zelf software ontwikkelaar zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen snars snap van wat je nou vraagt. Ik heb het idee dat je een aantal dingen door elkaar haalt.

 

Een API is een onderdeel van een applicatie/website, die het mogelijk maakt om andere sites/applicaties toegang te geven tot functionaliteit en data van die website, zonder deze direct toegang te geven tot de technische implementatie daarvan. Een voorbeeld is de Facebook api, waarmee je op je eigen website functionaliteit van Facebook kunt integreren zoals like buttons, comments en zelfs een loginbox. Deze api wordt door de mensen van Facebook zelf gemaakt en onderhouden. Maar ook Google, Twitter, Hyves en nog veel meer websites hebben hun api. Je kunt alleen die api gebruiken en daar is vaak goede documentatie voor, maar niet zelf functionaliteit toevoegen. Het volledige beheer ligt dus in handen van de eigenaar van de api. Wil je gebruik maken van de api functionaliteit op je eigen website, dan kun je dat helemaal in eigen beheer doen. Dat is ook het hele idee achter een api.

 

Maar wat een api verder te maken heeft met vinden van bugs en outsourcing e.d. ontgaat mij even. Misschien begrijp ik je vraagstelling niet helemaal goed?

 

Bedoel je misschien niet Open source?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

@Donnie

 

 

Even een leken uitleg, een API is een soort van stopcontact/connector voor software.

Dit stopcontact/connector biedt de mogelijkheid om verschillende programma's met elkaar te laten communiceren.

 

Bijvoorbeeld een koppeling tussen webwinkelsoftware en een online betaalsysteem gebeurt via een API.

 

 

Jouw vragen zijn niet te beantwoorden omdat ze weinig tot niets met een API te maken hebben.

 

Je doet er verstandig aan gewoon even jouw probleem aan ons voor te leggen zodat wij daar antwoord op kunnen geven.

Hoe duidelijker jij jouw vraag aan ons formuleert, hoe beter wij een passend antwoord kunnen geven.

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt voor jullie toelichting. Blijkbaar heb ik iets niet helemaal goed begrepen. Ik heb het over het volgende: http://kevinboudreau.com/PAPER%20Open%20Markets%20or%20Communities.pdf

 

Ik dacht dat dit in feite het beschikbaar stellen van een open api is. Zo kunnen mensen bijv op car2go.com een eigen app ontwikkelen met de open api waar men een 'key' voor kan krijgen.

 

Heb ik het dan helemaal verkeerd begrepen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, half half. Men onwikkelt niet op de site van car2go en ook niet geheel met de api. De api is niets meer dan een set tools om te kunnen communiceren met de car2go website, zodat je data en functionaliteit van de car2go website kunt integreren in je eigen app of website.

 

De ontwikkeling van de api zelf ligt in handen van car2go. Jij mag er alleen gebruik van maken in je eigen website of applicatie. Dit gaat niet door het kopie en plakken van stukken code e.d., maar je maakt een eigen interface, die babbelt met de interface van de andere partij. Dat is meestal tweerichtingsverkeer. Die interface moet je helemaal zelf ontwikkelen, alhoewel veel partijen wel voorbeelden beschikbaar hebben.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik wat meer vertellen over de reden van mijn vraag.

 

Ik ben een jaar geleden begonnen met er schrijven van een haalbaarheidsonderzoek voor mijn afstuderen nav een idee dat ik heb voor een dienst waar een website en smartphone app voor nodig is. Om de opstartkosten te kunnen meenemen in dit onderzoek heb ik meerdere bedrijven benaderd die geen van alle bereid waren tijd te steken in het helpen van een student vanwege de vele aanvragen. Mijn supervisor heeft mij het bijgevoegde artikel gegeven om te laten zien hoe platformen snel tot ontwikkeling kunnen komen met behulp van externe ontwikkelaars. Nu wilde ik kijken naar de mogelijkheid om met het basis concept te beginnen en vervolgens de website en app open te stellen voor ontwikkeling door derden. Zoals te lezen is in het artikel komt er best wat kijken bij het managen van zoiets. En ik vraag me af of dit niet nog ingewikkelder en duurder is dan het verder laten ontwikkelen door een bedrijf of freelancer. Ik heb zelf de link gelegd met open API s door bijv car2go die ontwikkelaars 'andere/betere' versies laat maken van hun app door de open API beschikbaar te stellen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee achter api's is dat je gebruik maakt van functionaliteit en gegevens, die andere websites/systemen tot hun beschikking hebben. Dan hoef je niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. In dat opzicht boek je dus een grote snelheidswinst op de ontwikkeling van je eigen systeem. Maar nogmaals, de ontwikkeling en beheer van de api zelf ligt bij eigenaar van die api. Als jij een systeem/website wilt maken, die gebruik moet maken van die api, zul je zelf een interface moeten ontwikkelen, die met die api babbelt.

 

Een voorbeeld: Je kunt een website maken met een eigen registratiesysteem, waarbij mensen zich kunnen registreren en kunnen inloggen. Dat is best een boel werk om dat goed te maken. Maar Facebook, Twitter, OpenId hebben api's, die zulk soort functionaliteit aanbieden. Jij hoeft dan alleen een stukje code te implementeren in je eigen website of applicatie, die dan vervolgens met de api van hun babbelt zodat je over een gebruikersregistratie en inlog systeem beschikt, waarmee mensen kunnen inloggen. Voordeel is dat dat een boel werk scheelt, omdat je dat hele registratie en inlog gebeuren niet zelf hoeft te maken. Nadeel is dat je gewezen bent op wat de andere partijen aanbieden. Zo snap je natuurlijk wel dat als je gebruik maakt van de Facebook api, dat mensen dan met hun Facebook account moeten inloggen en dat het ook de Facebook look en feel heeft. Je kunt de api van anderen zelf niet aanpassen, maar alleen gebruiken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.