• 0

Wat is een goede marge?

Voor mijn massagepraktijk wil ik de komende tijd me meer gaan richten op de cadeaukaarten. Ik ben zelf al aangesloten bij tal van cadeaukaarten en weet daarin dan ook wel wat de marges zijn. Maar momenteel ben ik bezig om mijn eigen cadeaukaart ook meer te profileren. Mijn huidige cadeaukaart is een plastic kaart met een chip erop, waar elke willekeurige waarde van 1 euro tot duizenden euro's op gestort zou kunnen worden. De kaart word gegeven in een plastic box (vergelijkbaar met een DVD hoesje), op formaat van de kaart.

 

Nu ben ik in de tussentijd bezig met het laten maken van een display hiervoor en wil ik deze box met de cadeaukaart en een brochure (A6 formaat) en heb ik bij de lokale sigarenboer geweest met de simpele vraag of hij interesse heeft om mijn cadeaubox-en te gaan verkopen waar in dat geval een vaste waarde op komt te staan. De sigarenboer heeft al wel aangegeven dergelijke acties op in consignatie basis te willen doen, maar nog niets over de marge aangegeven.

 

Nu weet ik wel wat voor marges / commissies ik betaal bij de regulier cadeaukaarten, maar hoef ik daarbij nooit een investering te gaan doen zoals ik dat nu moet doen. Maar nu is de vraag wat een beetje een normale marge is die ik de sigarenboer of ander retailer kan geven. Ik zit zelf in mijn hoofd met een provisie van 20%, maar weet niet of dit hoog of laag is. Ik weet namelijk dat een sigarenboer (of detailist) als ze mijn cadeaukaart verkopen, als tussenhandelaar over de verkoopprijs géén BTW hoeven af te rekenen. Echter wel over het deel provisie. Bijv. De cadeaukaart komt een vaste waarde van 25 euro, is er 5 euro provisie en dus 4,13 euro excl. BTW.

 

Maar nogmaals, ik weet niet wat een beetje normaal qua marge / provisie is wanneer ik als uitgever, de kosten heb voor de displays, kaarten, verpakkingen etc, en dat is dus mijn hoofdvraag. Wie heeft daar een antwoord op?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb in elk geval vanmorgen contact gehad met de Nederlandse Bank, dat ik in elk geval in aanmerking kom voor de vrijstellingsregeling en dat ik daarvoor een brief moet opstellen met wat ik precies ga doen en de waarde op de cadeaukaarten. Deze zal ik deze week nog opmaken in elk geval.

 

Blijft nog wel de vraag open: wat is een marge die reëel is en kan worden aangeboden aan de detaillist wanneer het gaat om een in consignatie overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Blijft nog wel de vraag open: wat is een marge die reëel is en kan worden aangeboden aan de detaillist wanneer het gaat om een in consignatie overeenkomst.

 

Hoeveel 'winst'' maak jij per verkochte bon? Neem aan niet alleen op de verkochte bon. Hoeveel behandelingen neemt een nieuwe klant af in totaal? Het is uiteraard interssanter voor een verkoper iets te verkoper waar een goede marge op zit als er weinig omloop snelheid in zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een beetje afhankelijk van de waarde van de kaart, op zich al. Een kaart van 25 euro zal minder winst maken, t.o.v. de kaart van 50 euro en daarnaast is het ook weer afhankelijk van welke massagedienst ermee word betaald. Voor de box + kaart is de kostprijs in elk geval al € 6,-. De kaart kan opnieuw gebruikt worden eventueel, als deze weer ingeleverd word. Hierbij zit nog niet de kostprijs van de displays en brochures.

 

Het aantal herhalingsbezoeken van de normale cadeaukaart varieert, er is vaak geen sprake van een wekelijkse afspraak retour, maar op jaar basis misschien 1 of 2 herhalingsafspraken. De meeste afspraken krijg ik toch van mensen met klachten, die mensen komen ook vaker en veelal niet via een cadeaukaart. De meeste ervaring heb ik nu met cadeaukaarten van derden; maar daarvoor reist de ontvanger heel Nederland door voor een massageworkshop in Groningen en is ook niet te verwachten dat iemand nog weer komt voor even een massage.

 

Bij een kaart van 25 euro, zal de totale winst minimaal zijn van plusminus 7 euro (incl. BTW) en wanneer de kaart in goede staat weer word ingeleverd, plusminus 11 euro.

Link naar reactie
  • 0

 

Ken je de vergunningsplicht voor elektronisch geld?

 

Ken jij de vrijstellingsregeling?

 

Op bovenstaande wilde ik nog even reageren. Ik heb vorige week hiervoor gelijk De Nederlandschee Bank aangeschreven met mijn idee / plan hoe het word aangepakt en dat deze kaarten dus alleen bij mij te verzilveren zijn en dus niet bij derden. Vandaag heb ik antwoord gekregen van De Nederlandsche Bank en in het kader van kennis delen, wil ik de inhoud van deze brief hier delen.

 

Geachte heer Sandee,

 

Op 19 februari ontving de Nederlandsche Bank (DNB) uw verzoek d.d. 18 februari 2013 voor opname in het register van DNB als vrijgestelde elektronischegeldinstelling. Naar aanleiding van uw verzoek berichten wij u als volgt.

 

Op basis van de toelichting uit de voornoemde brief, begrijpt DNB dat u voornemens bent een cadeaukaart uit te geven waarmee betalingen kunnen wordn verricht uitsluitend bij uzelf als uitgever van de kaart. Een dergelijke cadeaukaart valt niet onder de definitie van elektronisch geld als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Deze definitie spreekt uitsluitend over een geldswaarde 'waarmee betalingen kunnen worden verricht aan een andere persoon dan de uitgever'. Op basis van de door u verstrekt informatie is daarvan geen sprake. De door u uit te geven cadeaukaart valt daarmee buiten de reikwijdte van de Wft. Inschrijving in het register van DNB al vrijgestelde elektronischgeldinstelling is niet vereist.

 

Voor de goede orde merken wij op dat in geval van wijziging van activiteiten, de kaartuitgifte alsnog onder de reikwijdte van de Wft kan komen te vallen.

 

Wij vertrouwen er op u hiermee van dienst te zijn.

 

Hoogachtend,

De Nederlansche Bank NV

 

Hiermee kan ik dus gewoon mijn idee/plan doorzetten, maar ik wil TwaBla en Norbert in elk geval van harte bedanken voor het tippen, want ik had er zelf eigenlijk ook niet bij stil gestaan. Echter op basis van bovenstaand antwoord, kun je dus wel eigen kaarten uitgeven, zonder een vereiste je te melden bij DNB.

Link naar reactie
  • 0

 

Goed opgemerkt. Het hele domein van elektronisch geld is in beweging en ze zijn zelfs bij DNB niet zo gecharmeerd van de huidige afbakening. Punt is dat iedereen waardebonnen kan uitgeven en dus geld kan innemen voor een toekomstige prestatie, terwijl niet vast staat of die toekomstige prestatie ook geleverd kan worden. Romano doet het vast met de beste bedoelingen, maar als hij over een half jaar niet meer wil of kan masseren, is de bon waardeloos.

 

Nou gaat het uitgeven van bonnen bij Romano op kleine schaal, maar als hij er een Nationale Massagebon van maakt, wordt het een ander verhaal. Dat is een license to print money. Ook daarvoor is geen vergunning nodig, als ik het goed begrijp. En dus geen garantie op. Maar dat gaat bij de volgende ronde op EU-niveau wel veranderen.

 

Al is dat lange termijn-geklets. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.