• 0

Overnachtingen ZZP- Gewerkte uren?

Voor mijn werk als ZZP-er ben ik regelmatig in het buitenland, met daarbij behorende overnachtingen. (Gemiddeld 4 nachten per maand). Nu vraag ik mij af hoeveel uren ik kan boeken als werkuren.

 

Het is mij wel duidelijk welke kosten ik wel of niet mag boeken in mijn onderneming, echter ik kan niets vinden over deze uren.

 

Daar ik gedeeltelijk ook in loondienst werk, kunnen deze uren het verschil maken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt alleen als ondernemersuren boeken die tijd dat je aan je onderneming besteed, dat betekent de uren bij je opdrachtgever, administratie, kennisvergaring (cursussen, maar ook gericht op internet zoeken naar informatie voor je), de reistijd van en naar de opdrachten zijn ook zakelijk en bij buitenlandse reizen een stuk meer.

 

wat niet en nooit onder ondernemersuren zal vallen is de tijd die je besteed aan eten, slapen, sporten of andere ontspannende activiteiten die elke mens doet. Argumenten als ja maar door het eten/slapen/sporten ben ik beter in staat mijn ondernemerstaken uit te voeren gaan normaal gesproken niet op.

(uiteraard kan een zakelijke lunch of diner in aanwezigheid van een (potentiele) klant wel weer als zakelijke uren worden aangemerkt.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Eluvation,

 

De zakelijke uren die je als ondernemer in het buitenland maakt, tellen mee voor het urencriterium. Het gaat dan om de directe uren, zoals de uren die je factureert. Ook tellen de indirecte uren hier mee zoals bijvoorbeeld de tijd die je bezig bent aan je administratie. Het is aan jou als ondernemer om dit in alle redelijkheid te doen. De uren voor overnachting en ontspanning tellen, zoals Roel al aangeeft, niet mee.

 

Tony

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dank aan allen voor de snelle reacties.

Ik bedoelde inderdaad of de uren die ik noodzakelijkerwijs in het buitenland verblijf mee mag tellen voor het urencriterium.

 

Voorbeeld: Zakenreis Vegas. Vertrek zondag -retour Zaterdag.

- Reistijd en wachtijd naar en op vliegveld: Zakelijke uren.

- Vlieguren en overstaptijd : Zakelijke uren

- Beursbezoek, zakelijke diners, netwerken: Zakelijke uren

- "vrije" tijd en noodzakelijk verblijf hotel: Geen zakelijke uren

.

Uit bovenstaande reacties maak ik op dat ik alleen bedrijfs gerelateerde uren mag boeken en niet de volledige tijd.

 

Deze vraag is gesteld met de gedachte dat ik normaal gesproken 's avonds nog het nodige doe t.a.v. mijn werkzaamheden, maar dat deze mogelijkheden nogal beperkt zijn als je in het buitenland zit voor een opdracht.

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je die werkzaamheden dus doen op de dagen/avonden dat je niet in het buitenland zit en tellen de uren van die werkzaamheden op die dagen.

 

Normaal gesproken werk ik, zeker op doordeweekse dagen, ook de nodige uren. Maar nu en dan rijd ik op de dierenambulance als vrijwilliger. Ik kan dan geen uren besteden aan mijn onderneming en moet de werkzaamheden dus verrichten op dagen dat ik niet op de ambu rijd.. (om maar even een parallel te trekken)

 

Het lijkt mij een beetje krom gedacht als je uren die je aan je onderneming had willen besteden maar om welke reden ook niet hebt gedaan toch als ondernemingsuren zou tellen...

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je dat je de overnachting wilt boeken als uren die je aan je organisatie besteed, om zodanig aan het urencriterium te voldoen?

 

Ik bedoelde inderdaad of de uren die ik noodzakelijkerwijs in het buitenland verblijf mee mag tellen voor het urencriterium.

 

Dat dacht ik al, en het antwoord is nee. Maar dat heb je inmiddels meervoudig gelezen ;-)

 

Je geeft een aantal voorbeelden voor toerekening aan zakelijk danwel prive, maar zo scherp te trekken is die grens denk ik niet. Je moet het in redelijkheid doen. In principe kun je verdedigen dat het in een vliegtuig zitten en op een vliegveld wachten noodzakelijke tijd is voor je onderneming, maar als dit niet in verhouding staat tot echt werken aan je onderneming, al dan niet declarabel, wordt het lastig uit te leggen. In elk geval kun je met een laptopje genoeg doen onderweg. Behalve als er te weing stoelruimte is om je laptop open te klappen, zo heb ik laatst ervaren ;-)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.