• 0

Snijden van koolstofvezelplaten

Hallo forum!

 

Ik wil heel graag voor een nieuw product een vierkante koolstofvezel plaat van ongeveer 1 MM dik bewerken door er een vorm (zeg maar een cirkel) uit te snijden. Echter moet het wel het geval zijn dat het cirkeltje terug in de oorspronkelijke vierkant geduwd kan worden en niet eruit valt. Dit houdt dus in dat bij het snijden van de koolstofvezel, de ruimte tussen de cirkel en het resterende plaat minimaal moet zijn.

 

Ik heb wat onderzoek gedaan en zie dat CNC frezen (Dankjewel LFP voor de correctie :)) vaker wordt gebruikt voor het bewerken van koolstofvezel platen. Ik zag dat bij frezen vaker een flinke ruimte maakt tussen het materiaal en het vormpje dat eruit wordt gesneden, omdat het gebruikt maakt van een boorkopje. Ponsen zou ook handig zijn, maar ik weet niet of deze optie mogelijk is met koolstofvezel. Met een hand met een zaagje gaat het ook niet lukken omdat het heel precies gesneden moet worden.

 

Ik vroeg mij dus af of iemand van jullie misschien bij kunnen vertellen welke methode jullie het beste denken te vinden voor wat ik wil doen. :)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

JE zult hoe dan ook wat materiaal verliezen bij het bewerken.

Zelf denk ik dat een waterstraal net iets dunner is als een klein freesje dat door het materiaal gaat.

 

Ponsen of stansen lijkt me een vrij bruut proces voor koolstofvezel plaat.

Denk niet dat het materiaal een dergelijke belasting leuk vind, laat staan het gereedschap.

 

 

Waarom wil je het rondje er eigenlijk weer passend in kwijt kunnen?

En waarom kies je voor koolstof en niet voor bijvoorbeeld aluminium?

Link naar reactie
  • 0

Ponsen of stansen zal waarschijnlijk niet gaan i.v.m. de vezels.

 

CNC is overigens alleen een computergestuurde techniek. Je hebt dus CNS watersnijders, frezen, plasma snijders, etc.

 

Ik denk dat watersnijden of uitfrezen nog niet een hele slechte optie is. Daarna zou je met bijvoorbeeld een kwast hars de buitenkant van het uitgesneden vlak kunnen voorzien van een dun laagje om de zaagsnede weer aan te vullen.

 

Grootformaat printers, A0 printers, A1 printers en supplies http://grootformaat-printer.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je het rondje er eigenlijk weer passend in kwijt kunnen?

En waarom kies je voor koolstof en niet voor bijvoorbeeld aluminium?

 

Het product bestaat dus uit 2 onderdelen, het vormpje en het materiaal eromheen. Als ze in elkaar passen zonder los te laten, is het makkelijker om ze bij elkaar te houden als je ze meeneemt.

 

Nou is het zo dat het ook mogelijk is om deze 2 onderdelen los van elkaar te maken. Dus je snijd een vormpje uit een koolstofvezel plaat en ernaast snij je een cirkel eruit dat precies de juiste grootte is voor het vormpje wat eruit was gesneden, maar dit zou betekenen dat ik veel meer koolstofvezel zou verspillen.

 

De reden waarom ik geen aluminium wil kiezen, is dat de randen misschien dan te scherp worden. Het product zal in contact komen met telefoons, en ik maak me zorgen dat aluminium krassen zullen veroorzaken op de casing.

Link naar reactie
  • 0

De straal van een co2 laser is ong 0,1 mm minimaal. Als wij (bij screen70) materiaal van 1 mm dik snijden dan zal in de praktijk minimaal 03 to 0,5 mm verdwijnen. Dit hangt af van de soort materiaal. Plexiglas gaat b.v. heel mooi strak, (het materiaal verdampt) maar bij andere soorten vormt zicht een smeltrandje.

ik heb een keertje polyester met glasvezel geprobeerd, maar daar kwam teveel roet bij vrij.

Koolstof heb ik nog niet geprobeerd, maar zou wel moeten kunnen lijkt me. Nadeel van laser is dat de randjes ongetwijfeld bij koolstof wat afgeven (zwart) na het lasersnijden. Stuur een stukje op dan probeer ik het kostenloos voor je

Link naar reactie
  • 0

Ik zat idd ook te denken aan laser snijden.

 

Wat je heel makkelijk zelf kunt doen is bij een fablab bij je in de buurt langs gaan en de laser tafel gebruiken (de mensen daar helpen je zo op weg, iedereen kan het). http://fablab.nl/

 

Het is voor niet-commerciele doeleinden gratis. Materiaal kan je gewoon direct meenemen. Geen afspraak nodig.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wat slechte verhalen gehoord over het snijden van carbon met een CO2 laser vanwege de epoxy lijm laag. Er wordt gezegd dat het ervoor kan zorgen dat de carbon vervormd of verbrand. Echter wordt er nooit bij gezegd wat de diktes waren van de carbon platen.

 

Heeft iemand hier ervaring met het snijden van 1 mm carbonfiber met een CO2 laser? Liggen de kosten lager dan bij watersnijden?

Link naar reactie
  • 0

Is het geen optie de cirkel iets conisch te maken? Dan ligt hij niet meer in 1 vlak met de plaat, afhankelijk van de coniciteit, maar kan er ook niet doorheen vallen

 

Hele goeie opmerking! Ik heb er inderdaad ook over gedacht om het conisch te snijden met water of laser, maar zover ik het weet is dit niet mogelijk :( De installaties hebben de water(laser)straal altijd recht naar beneden staan, waardoor alleen rechte snedes mogelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

..."altijd recht naar beneden"...

Als je het hebt over een zogenaamde vlakbedlaser machine, ja dan klopt dat wel.

Maar er bestaan ook buislasermachines. Daarmee kun je gaten snijden in ronde buizen of rechthoekige koker profielen. Je zou kunnen informeren bij snijbedrijven die zo'n machine hebben. Het moet mogelijk zijn conische gaten te snijden omdat het voorwerp waarin gesneden wordt in een soort klauwplaat van een draaibank zit en dus voortdurend kan roteren tijdens het snijden.

Link naar reactie
  • 0

3d snijmachines zijn er ook voor vlakke platen. Denk bijvoorbeeld aan schuine kanten voor laskanten enzovoorts. In een buislasermachine kan je geen vlakke platen inklemmen.

 

Dit soort materialen moeten met watersnijmachines gesneden worden. Met laser gaat wel maar daar knapt de lens van de lasersnijmachine niet van op en ook de afzuiginstallatie krijg meer en andere dampen te verwerken. Daar heb je bij watersnijden geen last van.

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg het idee dat je je idee helemaal nog niet hebt uitgeprobeerd.

 

Ik vermoed dat als je dat doet (op welke manier dan ook) je hele goede feedback vind op wat je wilt bereiken.

 

Misschien is 1 mm wel te dik of te dun, of blijkt het idee gewoonweg niet bruikbaar.

 

Kijk eerst eens hoe de vormen die je in gedachten hebt werken in karton (schaal 1:1) triplex (3:1) triplex 1:1 met te dik materiaal, rubber, (dat is te stanzen).

 

Al die feedback geeft je gelegenheid op een andere manier naar je idee te kijken.

Link naar reactie
  • 0

Update!

 

Ik heb mijn eerste proefsnede gedaan met carbon fiber en alles waar redelijk naar verwachting. Er was echter 1 punt wat ik niet had verwacht en dat was de schade dat werd aangebracht bij de carbon fiber.

 

Bij de lead-in raken de lagen van de carbon fiber los van elkaar. Volgens het bedrijf dat het voor mij sneed is dit iets wat altijd zal gebeuren bij het initiële punt waar de waterstraal het carbon voor het eerst raakt. Ik vroeg mij af of dit waar is of is het omdat het bedrijf iets verkeerds doet, omdat zij te weinig ervaring hebben met het snijden van dit materiaal.

IMAG0611_1.thumb.jpg.89b561f3a7474c88decf891ddf6dd8e7.jpg

Link naar reactie
  • 0

ongeveer 1 cm vanaf de schijf beginnen en dan naar de daadwerkelijke cirkel laten snijden en dan is het probleem opgelost :)

Wat ik nog vergat erbij te zetten is dat het ook mogelijk is om een gaatje te boren op de plaats waar de machine moet gaan beginnen, dan hoeft hij niet verticaal door het materiaal heen maar kan hij vanaf de zijkant het materiaal in snijden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.