• 0

Management fee of loondienst

Beste forumleden,

 

Heb al enkele uurtjes op het HL rondgestruind en een hoop antwoorden op mijn vragen gevonden. Echter, blijven er nog een aantal zaken onduidelijk.

 

Ik ben 3 jaar in loondienst bij mijn huidige werkgever en zij hebben mij nu de mogelijkheid gegeven om in fases 10% van de aandelen over te nemen. Op dit moment zijn 100% van de aandelen in handen van een holding (waar 2 mensen 50/50 eigenaar van zijn).

In principe zou dit een schenking zijn (ik hoef hier niet voor te betalen maar dit zou een "bonus" zijn). Dit valt m.i. onder loon in natura, maar zou het fiscaal niet voordeliger zijn om hier een klein, symbolisch bedrag voor te betalen?

 

Daarnaast zijn we (mijn werkgever en ik) aan het afwegen wat gunstiger is; uit loondienst treden en in dienst treden van mijn eigen Holding BV waaruit ik dan een management fee ontvang of gewoon in loondienst blijven en prive 10% van de aandelen beheren?

Ik weet de voor en nadelen van een management fee, maar stel dat ik binnenkort wil verhuizen, hoe kijkt een hypotheekverstrekker hier tegenaan?

 

Hoor graag jullie mening hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Daarnaast zijn we (mijn werkgever en ik) aan het afwegen wat gunstiger is; uit loondienst treden en in dienst treden van mijn eigen Holding BV waaruit ik dan een management fee ontvang of gewoon in loondienst blijven en prive 10% van de aandelen beheren?

Of 10% van de aandelen in de holding en daarnaast in loondienst blijven van de werkmij, dat kan ook.

 

Formeel is en blijft er sowieso sprake van een loondienstverband met de werkmaatschappij , hooguit wordt de doorbetaling van het loon en loonbelasting verlegd naar jouw holding toe, maar er blijft nog steeds sprake van gezagsverhouding, loon en persoonlijke verplichting tot het verrichten van arbeid.

Dus ook al treed je formeel in dienst van je eigen holding, er blijft van rechtswege een loondienstverband bestaan met de werkmij, zelfs zonder schriftelijke arbeidsovereenkomst met de werkmij en MET schriftelijke arbeidsovereenkomst met je eigen holding. De werkmij houdt voor jou ook de loondoorbetalings- en poortwachterverplichtingen, en draagt zorg voor afdracht van de sociale verzekeringspremies

 

om in fases 10% van de aandelen over te nemen

altijd lastig, die fases. Vanaf 5% ben je aanmerkelijk belang houder en geldt het gebruikelijk loon, en verminderde ontslagbescherming als bestuurder, vanaf 10% ben je DGA volgens de pensioenwet en val je buiten de pensioenregeling van de werknemers (if any). Voor pensioenopbouw is in dienst zijn van de eigen holding vanaf dat moment prettiger

 

maar stel dat ik binnenkort wil verhuizen, hoe kijkt een hypotheekverstrekker hier tegenaan?

99% snapt het niet . Problemen als jij je zelf vanuit je eigen holding een NHG-werkgeversverklaring verstrekt, ook al ben je nog geen DGA met aanmerkelijk belang (en geniet je daarom nog wel de zelfde ontslagbescherming alsof je op de loonlijst van de werkmij staat). Handig/verstandig daarom om plannen om te gaan opereren via management fee even te parkeren tot na het hypotheekverhaal.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

In principe zou dit een schenking zijn (ik hoef hier niet voor te betalen maar dit zou een "bonus" zijn). Dit valt m.i. onder loon in natura, maar zou het fiscaal niet voordeliger zijn om hier een klein, symbolisch bedrag voor te betalen?

 

Dat kun je inderdaad zien als loon in natura en zo zal de fiscus het ook zien. Of je er vervolgens in natura een appeltaart (symbolisch) voor teruggeeft is nauwelijks relevant. Bij een dergelijke transactie om niet of voor bijna niets is de waarde van de aandelen in het economisch verkeer gewoon bepalend.

 

Als je er een appeltaart voor geeft dan zul je alsnog belast worden voor (waarde economisch verkeer aandelen - min waarde appeltaart) maal tarief loonheffing. Sterker nog, je zult ook zien dat de waarde van de aandelen niet gezien wordt als netto, zodat het voor loon in natura eerst gebruteerd moet worden....

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.