Ga naar inhoud

Marketingplan Webdesign

Geplaatst:

BjornP

Ik ben bezig met het schrijven van een marketingplan voor een webdesignbedrijf. Het valt mij op dat het heel moeilijk is om informatie te vinden over deze branche.

1.Weet iemand toevallig sites waar ik informatie betreffende deze markt kan halen???

2. Heeft iemand nog een marketingplan over webdesign? of delen ervan dat beschikbaargesteld kan/wil/mag worden???

Alvast bedankt!!!

Bjorn

Featured Replies

Geplaatst:

Anders Floor

Ik ben voor mijn site (zie sig) veel beziggeweest op dit gebied, en het probleem is eigenlijk dat het nauwelijks als branche te profileren is. Alles van de reclame/communicatie-wereld tot en met de pure softwarebedrijven, is een grote grijze brij waar geen duidelijk onderscheid in te maken is. Vormgevers, developers, marketingbureaus, communicatiebureaus, het valt allemaal binnen die brij en de overlap is enorm.

Probeer eerst te definiëren wat je bedoelt met "webdesignbedrijf". Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat de term zo ondertussen dermate hol is dat er weinig mee aan te vangen is als aanduiding van een bedrijf. Om een voorbeeld te geven: neem een willekeurige site waarvan het concept wordt ontwikkeld door een marketing-communicatie-bedrijf, de vormgeving door een vormgever, waarbij de vormgeving wordt omgezet naar HTML-templates door een ander bedrijf en waarbij weer een ander bedrijf dit aan een content management systeem hangt. Wie van de 4 is een webdesignbedrijf en wie niet?

Indien het webdesignbedrijf een bestaand bedrijf is, kun je dan wat meer informatie geven over waar het zich in de markt bevindt? Indien het een fictief bedrijf is, voor een opdracht oid, dan zou ik eerst de positie van het bedrijf te profileren. Mijn vorige werkgever gaf dit aan in het onderstaande schema ...

levels.gif

... door middel van een vlak dat de gebieden (deels) bestreek waarin het bedrijf actief was. Sommige bedrijven zijn meer reclame-gericht, andere houden zich meer bezig met software. Sommige webdesignbedrijven zijn pure uitvoerders, bij andere speelt consultancy een voorname rol etc etc.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Geplaatst:

BjornP

• Auteur

Bedankt voor uw reactie!

Het bestaande bedrijf bevindt zich in de webdesignmarkt, maar houdt zich bezig met alle facetten van webdesign. Dwz. intake, concept, design, vormgeving, techniek, CMS, dus kort gezegd de hele site die gebouwd wordt, van concept tot oplevering en service.

Geplaatst:

Annedien Hoen

Op www.rabobank.nl heb ik bij 'cijfers en trends' wel dit gevonden:

"Ook het groeiende aantal internetgebruikers, zowel zakelijk als privé, zorgt voor meer omzet in dit marktsegment. Sommige sectoren zoals zorg en overheid bieden kansen voor IT-bedrijven. Voorwaarde is wel dat ze over de specifieke kennis van dit marktsegment beschikken. Bedrijven die zich richten op beveiligingssoftware kunnen profiteren van een stijgende vraag; vooral internetbeveiliging is in trek"

Bron: www.rabobank.nl

Je zou daar nog een beetje meer kunnen grasduinen en zo een beeld vormen van de markt.

Ook geven bladen als Emerce ook vaak impressies van het 'marktsentiment'.

Geplaatst:

Ewout Wolff

Mmm...blijkt wat lastig hier info over te krijgen.

http://www.smallzine.nl heeft altijd leuke dingen over webdesign

Kijk eens bij de internet-marketingadviesbureaus (!) die op deze lijst http://www.marketing-online.nl/toplinks/marketinglinks.html#internet-marketingadviesbureaus staan : wellicht dat zij nog iets nuttigs te zeggen hebben over de markt van webdesign.

Maar het is inderdaad niet eenvoudig hierover iets te vinden, vooral omdat zoveel "gewone" bureaus dit hebben opgenomen in hun standaard productenportfolio. Zie bijv. ook de teloorgang van het blad Adfoweb : zo snel is het internet opgenomen in de normale gang van zaken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.