• 0

Te betalen BTW 4de kwartaal - waar op de balans

Beste helden van dit forum,

 

Mijn betere helft is dit jaar gestart als zzp'er en heeft voor de administratie een mannetje. Dat mannetje (moi) loopt zoals velen helaas op de beruchte klippen van een verschil tussen de WV en de balans. Na zo'n beetje dit hele forum te hebben uitgeprint toch maar een account aangemaakt.

 

De activa komen hoger uit dan de WV met een bedrag dat ongeveer gelijk is aan de nog te betalen BTW (op 31-12) - maar die moet ik bij passiva (kortlopende schulden) boeken (toch?).

Het saldo WV komt op 34.000. Als ik bij de activa de liquide middelen en vorderingen (nog niet betaalde facturen) optel, kom ik al hoger uit. Volgens mij omdat bij de liq. middelen het bedrag nog zit dat aan BTW nog moet worden afgedragen. Dat zit natuurlijk niet in de winst. Of moet ik de nog te betalen BTW juist van de vorderingen aftrekken?

 

Waar zit de denkfout?

 

Alvast dank voor jullie reactie!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar zit de denkfout?

 

Die zit daar waar je veronderstelt dat de W&V qua hoogte iets met het balanstotaal te maken heeft. Dat staat namelijk helemaal niet in relatie tot elkaar.

 

W&V laat zien wat over een zekere periode verdiend is (omzet min kosten)

Balans is een foto van bezit en schuld op een X datum.

 

Of bedoel je met WV iets heel anders?

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waar zit de denkfout?

 

Dat jij dacht dat je de administratie van je betere helft wel even zou uit je mouw zou schudden? ;D

(sorry beetje plagen moet kunnen)

 

 

Het saldo van het bedrag van de BTW aangifte presenteer je als kortlopende schuld aan de passiva zijde. Dat is immers een schuld aan de belastingdienst en geen korting o.i.d. op uitstaande vorderingen. Er word op een balans alleen activa en passiva gesaldeerd als het om vorderingen en schulden van dezelfde tegenpartij gaat of andere specifieke posten (voorziening oninbaarheid, afschrijving op activa) die met de hoofdsom te maken hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties heren; het helpt me al in de goede richting...

 

@Roel - nou, niet uide mouw, maar uit de zelfgebakken MS Access DB, dus dan weet je dat het goed moet komen :P

Het BTW saldo heb ik dan gelukkig goed staan.

 

@Joost

Die zit daar waar je veronderstelt dat de W&V qua hoogte iets met het balanstotaal te maken heeft.

 

Oei - dat veronderstelde ik idd na het niet-begrijpend en te snel lezen van de Warning uit het IB-aangifteprogramma (bijlage).

Hierbij blijkt gelukkig dat ik naar een minder groot verschil (nl. E167,-) op zoek moet. Nog maar even alles nalopen dus...

 

Groet!

LeesDanGoedMan.thumb.PNG.2ecad1effc924e9b42226db873d7d932.PNG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.