Voor de aangifte omzetbelasting moet ik een verhouding nemen voor het aftrekken van voorbelasting op gekochte artikelen voor mijn onderneming. Ik heb zowel belaste als onbelaste omzet.
Mijn belaste omzet inclusief btw is 4000
Mijn onbelaste omzet is 5000
De verhouding is dus 56 om 44
Of moet ik de btw er af halen bij de belaste omzet waardoor mij belaste omzet dus 3305 wordt
En de verhouding dus 63 om 37 wordt.
Stel ik krijg een factuur van 100 euro incl btw en we gaan uit van 63/37 moet ik het dan zo verwerken:
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Henk-hg
Henk-hg
Hallo
Na veel zoekwerk ben ik hier terecht gekomen.
Voor de aangifte omzetbelasting moet ik een verhouding nemen voor het aftrekken van voorbelasting op gekochte artikelen voor mijn onderneming. Ik heb zowel belaste als onbelaste omzet.
Mijn belaste omzet inclusief btw is 4000
Mijn onbelaste omzet is 5000
De verhouding is dus 56 om 44
Of moet ik de btw er af halen bij de belaste omzet waardoor mij belaste omzet dus 3305 wordt
En de verhouding dus 63 om 37 wordt.
Stel ik krijg een factuur van 100 euro incl btw en we gaan uit van 63/37 moet ik het dan zo verwerken:
Kosten onbelast 63
Kosten belast 31
Voorbelasting 6
Aan crediteur 100
Een beetje advies kan ik wel gebruiken
Groet Henk
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40878-btw-belaste-en-onbelast/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag