• 0

Is een reclame slogan beschermd of niet

Goedendag,

 

Mag een slogan zomaar gebruikt worden. Ik weet dat je het kan laten registreren, maar lees hier ook over dat dit eigenlijk niet veel zin heeft.

Stel mijn bedrijf gaat een slogan gebruiken en na een paar maanden komt een bedrijf die deze slogan al een paar jaar gebruikt.

Waar heeft het andere bedrijf dan recht op?

En is dit ook zoals het merkrecht dat het wel in dezelfde categorie moet zijn?

 

 

 

 

modedit//; titel verduidelijkt en gecorrigeerd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou, een beetje meer moeite mag wel.

 

Op een reclameslogan kan het auteursrecht van toepassing zijn, als die voldoende onderscheidend is (en publiekelijk gebruikt wordt). Dus niet Uw Partner In... Dat auteursrecht moet wel afgedwongen worden.

 

Je kan een slogan laten registreren bij het Slagzinnenregister, maar dat helpt slechts bij de rechter om aan te tonen dat een aantal ervaren mensen de originaliteit erkennen.

 

Dan kun je een slogan nog laten registreren als merk, meen ik.

 

Als je een slogan wil gebruiken, doe je er goed aan te onderzoeken of niet iemand anders (in jouw branche en/of verkoopgebied) een vergelijkbare kreet gebruikt, want die kan aanspraak maken op genoemde rechten. Maar moet daarvoor naar de rechter stappen.

 

Beantwoordt dat je vraag?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla

 

Top reactie, dit geeft me zeker meer duidelijkheid.

Wanneer het andere bedrijf dus in een andere branche of verkoop gebied producten levert zij geen aanspraak kunnen maken.

Voorbeeld de slogan van Samsung telefoons mag gebruikt worden voor een nieuw drankje?

 

Link naar reactie
  • 0

Er kan ook nog sprake zijn van een zogenaamde onrechtmatige daad, in dit geval ongeoorloofde mededinging, waarop een eerdere gebruiker van een slagzin, ook een uit een andere branche, zich zou kunnen beroepen. Dat is wat Twabla waarschijnlijk op doelt.

Je mag, tot op zekere hoogte, meeliften op de marketinginspanningen van andere bedrijven maar daar zit altijd een (arbitraire) grens aan. Grenzen opzoeken is spannend maar meestal niet erg verstandig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geld uitgeven aan een goede advocaat... ;)

 

Nee het andere bedrijf is geen groot bekend bedrijf die hem gebruikt. Maar om het risico niet te nemen dat je over een aantal jaar een rechtzaak aan moet gaan, gaan we ons creatieve brein maar een laten werken.

 

Bedankt voor jullie reacties, heb er veel aan gehad!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.