• 0

Webdesign bedrijf opzetten (met z'n tweeen)

Hallo,

 

Het contract van mijn huisgenoot bij TPG Post werd eind september niet verlengd, omdat je nu na drie contracten van een bepaalde tijd, als bedrijf genoodzaakt bent iemand een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden.

Aangezien er naast stufi en een toelage van pa en ma geld op de plank diende te komen, begon hij steeds meer te filosoferen over het opzetten van een eigen bedrijf.

 

Onder het genot van een pizza en een biertje, je weet hoe het gaat, gingen we door met filosoferen over het bedrijfje en al gauw vroeg hij mij of ik niet SAMEN met hem het bedrijf wilde opzetten.

 

Hij studeert dit jaar af aan Hanze Hogeschool in HBO-informatica. Hij heeft deze opleiding bijna cum-laude (in zoverre dat kan op HBO) afgerond. Zover ik kan inschatten, heeft hij veel technische kennis op het gebied van IT.

Zelf zegt hij dat ongeveer de helft van zijn klas al een eigen bedrijf heeft dat website's maakt en dat ze daar prima van kunnen leven.

 

Nu zult u denken waarom hij mij heeft gevraagd. Momenteel studeer ik voor mijn bachelor Bedrijfskunde aan de Universiteit aan Groningen. Tijdens het 'huiseten' hebben we het wel over de studie en vooral over Marketing. (Dit lijkt me ook een interessante afstudeerrichting overigens)

 

De combinatie van zijn technische kennis en mijn (theoretische) kennis op het gebied van bedrijfskunde zou een middel voor succes kunnen zijn. Als zijn studiegenoten al een eigen bedrijf runnen dat moet ons dat helemaal lukken. Een rigide aanname van ons is ook dat die "nerds geen drol verstand van marketing en ondernemen hebben" (NO offense overigens)

Als we wat meer tijd steken in een goede marketing strategie zou ons bedrijf best succesvol kunnen worden.

 

Ik zit in deze 'brainstorm-fase' nog met een aantal problemen:

1. Voor een goede website is ook design nodig. Wellicht dat we iemand er bij moeten zoeken. Mijn huisgenoot kan technisch aardige dingen, maar het probleem met nerds (sorry!) is dat creativiteit ver te zoeken is. Cruyf zocht immers ook naar een keeperstrainer, omdat "iemand beter keepers kan trainen dan ik"

2. Probleem bij een eventuele samenwerking is de .... samenwerking.

Zelf heb ik al enkele commissie's gedaan en doe ik vrijwel mijn gehele leven aan teamsport. Lang gevolleybald, maar dit jaar begonnen met roeien. Ik probeerde mijn huisgenoot lang over te halen om ook te roeien en toen we op een open middag waren vond hij het zelfs leuk. Alleen zegt hij: "Ik wil niet roeien, want ik haat teamsport."

 

Denken jullie dat er kansen voor ons zijn?

 

Met vriendelijke groet,

 

Willem Peter Joosten

 

 

 

 

 

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je toekomstige partner niet "creatief" is zoals je zelf zegt, wie moet dan het design van de websites van jullie klanten gaan verzorgen?

 

Dergelijke combinaties van handige mensen en mensen die het product verkopen ( wat jij waarschijnlijk meer zal gaan doen? ) kunnen prima werken, mits je 100% achter het kunnen van je collega staat.

 

Als hij niet creatief is en jij op dat vlak ook niet kunt inspringen, zul je denk ik niet zo veel kans maken op een rendabel bedrijf. Er zijn al honderden van dit soort bedrijven, je moet je toch kunnen onderscheiden.

 

Wellicht kan dat op prijs, maar ik leid hieruit af dat dat niet op product kan. In deze branche liggen zijn de grotere deals vaak meer op product gericht.

 

Maak inderdaad eens een SWOT, en probeer na te gaan of je aanvullende diensten kan leveren ( onderhoud, constante uploads bij aanvoer van kleine beetjes nieuwe info, positionering van de sites enz. )

 

Succes!

 

Arend

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Even off topic,

 

Waarom stel je deze vraag op een technostarter forum als je stelt "dat die nerds geen drol verstand van marketing en ondernemen hebben" (NO offense overigens)" en "maar het probleem met nerds (sorry!) is dat creativiteit ver te zoeken is." :-\

 

On topic: Er is een giga aanbod op webdesign gebied. Probeer je daar eens van te onderscheiden. Vraag ook eens aan mensen wiens webdesign bedrijfje over de kop is gegaan, waarom dat is gebeurt.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaringen met vofjes onder vrienden zijn niet positief. Je kunt beter als als 2 eenmanszaken starten en projecten gezamenlijk aannemen. Gewoon openkaart en fifty fifty. Daar hoeft de klant niets van te merken. Veel vofjes gaan kapot door relatieproblemen en je zet je partner niet zo snel buiten wanneer het niet meer klikt. Geloof me.

 

Verder klinkt je argumentatie inderdaad erg ongedwongen. Ik heb frontpage en ga een site bouwen. Nou, zo werkt dat niet. Je zult je wel iets beter moeten voorlichten want zoals anderen hiervoor al stellen, zo hebben we er 13 in een dozijn.

 

Mijn tip: commercie, vorm en techniek zijn 3 disciplines. Jij bent goed in commercie, zoek dus onafhankelijke partners op de 2 andere vlakken.

 

Groet, Remo

 

PS: Dode vissen zwemmen niet Dortmont :) Als je citeert, want het is een goed citaat dan: alleen dodevissen gaan met de stroom mee

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

PS: Dode vissen zwemmen niet Dortmont :) Als je citeert, want het is een goed citaat dan: alleen dodevissen gaan met de stroom mee

 

Als je corrigeert, corrigeer het dan correct.

Het citaat is: "Never forget that only dead fish swim with the stream." (Malcolm Muggeridge).

Bij mijn weten is de Nederlandse vertaling van "swim" nog altijd "zwemmen".

Helaas is de goede man in 1990 overleden, anders had je hem even op zijn denkfout kunnen wijzen.

[/off topic]

 

Willem Peter Joosten,

Theoretische kennis op het gebied van bedrijfskunde legt het in de praktijk vaak af tegen de handigheid van nerds die blijkbaar toch wel iéts begrepen hebben van marketing en ondernemen, want ze doen het. :)

 

Ga gewoon eerst 'es samen wat proberen en kijk hoe het botert. Een vriendschap die in iets innigers overgaat beklink je immers ook niet meteen met een huwelijk. Je kunt het op papier en in constructies nog zo mooi verzinnen, het blijkt pas in de praktijk of jullie zakelijk door één deur kunnen. Als je sowieso jezelf zakelijk nog niet gevormd hebt als ondernemer, dan wordt het met een partner erbij dubbel zo moeilijk. Je kent je eigen kwaliteiten en zwaktes dan nog niet zo goed, je 'onderneemstijl', je normen en waarden in deze arena (dat kan je vantevoren wel verzinnen maar in de praktijk blijk je toch andere dingen belangrijk te vinden dan je had kunnen bedenken).

 

De twee eenmanszaken-constructie die hier al is voorgesteld onderschrijf ik derhalve :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie's!

 

Zoals al eerder gezegd is het bedrijf nog niet opgestart.

Mijn huisgenoot is erg enthousiast over het idee en gaf aan dat 'de helft van zijn klas een eigen bedrijf heeft'.

 

Op dit moment ben ik nog afwachtend en wil eigenlijk de kat uit de boom kijken. Ik weet wel dat hij kwaliteiten heeft, maar hij lijkt op dit moment nogal oogkleppen op te hebben. (voordeel van 2 is dat je elkaar kan corrigeren :) )

 

Waarom wel:

-De investeringen in een dergelijk bedrijf zijn niet erg groot. Een computer hebben we al, alleen licenties e.d. zullen de kostenposten vormen. Dus de risico's zijn niet al te groot.

-Een universitaire studie bedrijfskunde is voornamelijk theoretisch. Ik kan nu praktijk-ervaring opdoen. Ervaring waardoor op je op de huidige arbeidsmarkt er net uit springt. Buiten dat, vind ik het ook erg spannend.(ik denk trouwens als je het alleen om CV-building doet, je het niet redt. Je hebt toch echt een 'drive' nodig)

-Als je zelf al niet overtuigd bent dat je er dat er tussen uit springt, zullen potentiele klanten dat al helemaal niet zien. Maar natuurlijk probeer ik me niet blind te staren op alleen de positieve punten.......

 

Waarom niet:

-Kan onze relatie, behalve huisgenoten zijn we ook wel goede vrienden, wel tegen het opzetten van een gezamelijk bedrijf op? Je kunt wel zeggen dat je het los van elkaar ziet en na een biertje weer vrienden bent. Maar dat is niet zo makkelijk natuurlijk.

-Ik twijfel nog of hij de echte skills heeft om, vooral design, goede website's te maken.

Ik heb met hem afgesproken dat hij eerst zelf een website maakt voor het bedrijf waarin hij laat zien waarin hij tot hij instaat is.

Als hij mij weet te overtuigen, kan hij dat ook bij potentiele klanten ;)

 

Nogmaals, ik ben erg blij met jullie feedback!

 

Ook bied ik mijn excuses aan toen ik al te rigoreus het N-woord gebruikte. :-X Ik mocht willen dat ik/ons bedrijf zo ver zou zijn als jullie. :D

 

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

Willem Peter, even een paar kritische vragen die in me opkwamen bij het lezen van jouw posts. Hoeveel vertrouwen heb je er eigenlijk echt in dat het iets gaat worden? Je hebt weinig vertrouwen in zijn design kwaliteiten, en ook de samenwerking zie je niet helemaal rooskleurig in.

 

Dat er zoveel kleine ('nerd'-/studenten-)bedrijfjes zijn zegt denk ik genoeg. Natuurlijk, ze maken weinig winst, leveren niet altijd de beste kwaliteit en onderscheiden zich vaak nauwelijks van elkaar. Maar heb je er al bij stil gestaan dat dit misschien voor hun genoeg is? Ik ken er genoeg die heel tevreden zijn met af en toe een opdracht voor de bakker-op-de-hoek waar ze ook nog eens leuke ervaring mee opdoen en een leuk zakcentje mee verdienen - de meeste studentondernemers hoeven er nou eenmaal niet van te leven. Wat wil je huisgenoot en wat wil jij en stemt dat een beetje met elkaar overeen?

 

En om nog even op je vraag te reageren: ja, ik denk dat er wel degelijk kansen zijn. Jullie sterke kanten t.o.v. de klasgenoten van je huisgenoot: omdat je met zijn tweeen bent, kun je beter bereikbaar zijn voor klanten (je hebt echt niet altijd tegelijk college); goed doordachte marketingstrategie (daar mag jij dan voor zorgen); goede technische kennis (je zei dat hij hoge cijfers haalt) en ook wat je zelf al zei, dat je elkaar scherp kunt houden (soms zie je zelf de meest voor de hand liggende dingen niet, maar heeft een buitenstaander het direct door).

 

Al een swot-analyse gemaakt?

 

Groeten,

Marielle

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment ben ik nog afwachtend en wil eigenlijk de kat uit de boom kijken. <...> Ik heb met hem afgesproken dat hij eerst zelf een website maakt voor het bedrijf waarin hij laat zien waarin hij tot hij instaat is. Als hij mij weet te overtuigen, kan hij dat ook bij potentiele klanten ;)

 

Maar dan heeft hij jou dus niet meer nodig. Wat zie je als jouw bijdrage aan jullie bedrijf? Eigenlijk zou je voor hem uit moeten werken, en alvast de bedrijfskundige keuzes maken. Op wie gaan jullie je richten? Wat zijn jullie sterke kanten? Wat ga je verkopen? Voor welke prijs? Hij kan zonder die keuzes helemaal geen goeie site maken. Alleen een beetje froebelen. Maak een plan man!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi,

 

Wilde even zeggen dat ik het met alothosting eens ben, een vof gaat negen van de tien keer wel eens fout.

 

Ik zelf ben 4 jaar geleden ook met een webdesign vof begonnen wat nu een eenmanszaak geworden is, mijn mede eigenaar was toen der tijd al 15 jaar mijn beste maat, en nu spreek ik hem eigenlijk zo goed als niet meer.

 

Hoop dat je wat hebt aan mijn toelichting,

--

 

With kind regards,

 

Sander Aerts

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.