• 0

de toekomst!

Beste lezer,

 

Al weer een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb. Desondanks heb ik de discussies op deze site nauwlettend gevolgd. Ze blijven interessant. ::)

 

In Nederland wordt al een tijd gesproken over de "toekomst" van Nederland. Hoe staat Nederland er over dertig jaar voor? Zijn de sociale premies nog hetzelfde? En nog een hele ... heleboel vragen. En in het bedrijfsleven hoor je steeds hetzelfde woord : innoveren. Het maken van nieuwe producten die een toegevoegde waarde hebben. En het belangrijkste: waar mensen of bedrijven bereid zijn voor te betalen.

 

Wij moeten als Nederland dus producten/ diensten gaan leveren, waar andere partijen bereid zijn voor te betalen. Oke , dat weet ik nu dus. Maar ik denk dat het nu wel eens tijd is om de vraag "of?" te gaan inruilen voor "hoe?". Waar moet Nederland zich op gaan richten?

 

Ik hoef hier geen complete businessplannen te zien. Natuurlijk niet! Hou die unieke ideeën vooral voor jezelf, en doe er je voordeel mee. Maar wat ik wel graag wil weten : in welke sector? met wat voor soort producten? en denk jij dat wij het kunnen? Ik weet dat hier al een hoop over besproken is. Het is echter wel een breed onderwerp dus je kunt er nooit teveel aandacht aan besteed hebben.

 

Laat alsjeblieft even je mening achter, ik ben razend benieuwd. 8)

 

Groeten, erik-jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het huidige bedrijfsleven zit vast in allerlei machtsspelletjes.

Binnen veel bedrijven is een cultuur ontstaan waarin vernieuwers gevaarlijk zijn voor de posities van hun leidinggevenden.

Die vernieuwers worden er dan uitgewerkt.

Dus zorgen dat het makkelijker wordt om een bedrijf te starten.

Nieuwe ideeen komen dan makkelijker van de grond.

Het bestaande bedrijfsleven moet dan een cultuur omslag maken.

Hoe zieker het bedrijf, hoe groter de kand dat het kopje onder gaat.

Zo hou vanzelf vernieuwende bedrijven over, ideeen zijn er genoeg!

 

Merkava

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt leidinggevenden die vernieuwde ideeen kennelijk niet als positieve input zien maar als persoonlijke bedrijging. Den Haag barst ervan volgens mij. Die hebben dat uitgevonden zo ongeveer. Erg frustrerend als je die positieve energie hebt, en die niet kunt loslaten.

 

Het is tekenend voor een bedrijfscultuur als dat zo is, en die begint meestal bij aandeelhouders, commissarissen en directie. Je moet als persoon geschikt zijn om daarin te kunnen werken, niet te gedreven en ambitieus want dat botst, zeg maar ambtenarencultuur.

 

Het is niet voor niks dat ik voor mezelf ben begonnen :P

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ikzelf denk dat Nederland nog een grotere rol als transportland gaat krijgen. Dat is iets waar we gewoon onzettend sterk in zijn en waar we de afgelopen eeuwen veel geld mee hebben verdient.

 

Ik denk ook dat we over een tijdje weer socialer gaan worden op gebied van ziektekosten e.d. Nu begint het hier steeds meer op Amerika te lijken met het sociale stelsel. Ik vind dat angelsaksische gewoon niet bij ons passen.

 

Ik vind heel dat innovatie verhaal onzin. Innoveren hoort gewoon in het bloed te zitten van het bedrijf, er hoeft geen innovatieplatform te komen met dure mensen erin, de mensen die er met hun neus op zitten zorgen voor innovatie, ofwel R&D. Begin jaren 90 was het automatisering, eind jaren 90 was het internet, nu is het innovatie. Wat wordt het over een paar jaar?

 

Ik hoop dat het onderwijs nivo hier op een nog hoger nivo komt te liggen. Onderwijs is de basis van een welvarend land.

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf denk dat Nederland nog een grotere rol als transportland gaat krijgen. Dat is iets waar we gewoon onzettend sterk in zijn en waar we de afgelopen eeuwen veel geld mee hebben verdient.

 

Nog wel eens bij de pomp gestaan de laatste weken ?

Transport wordt duur, dus daar gaat Nederland distributieland.

Die wegenuitbreidingen zijn echt niet nodig, dus de dure olie levert Nederland een besparing op ;D

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Gelukkig zijn wij niet de enigste die veel moeten betalen voor brandstof! Misschien wel goed dat het gebeurt, wij gierige Nederlanders zoeken altijd weer ergens een goedkope oplossing voor. Hebben we weer wat innovatiefs om mee te pronken en om geld mee te verdienen. ;D

Link naar reactie
  • 0

De Toekomst. Lekker !

 

Voor mij altijd belangrijkst : Demografie en Welvaart. Altijd al belangrijk geweest en zal nog wel een tijdje zo blijven. Kortweg : wie heeft de meeste stemmen en wie heeft het meeste geld ?

 

Van nu tot en met 2020 : vergrijzing. Betekent : politiek wordt betaald om sociale instituten in stand te houden tbv ouderen. Vooral pensioen wordt een strijdpunt. Mogelijke stammenoorlog Ouderen versus Jongeren. (zie CDU-Duitsland). Mogelijkheid voor Jongeren om hierin nog een vinger te hebben : weigeren om pensioenpremie te betalen en/of voor ouderen voorzieningen te betalen.

 

Mogelijkerwijs Oorlog Rond het Sociale Stelsel : strijd tussen hen die het stelsel betalen en zij die er meer dan gemiddeld gebruik van maken. Druk op bedrijfsleven, die niet meer kan ophoesten. Sociale Onrust. Ouderen verenigen zich, maar nu goed. Druk op politiek.

Na komende PvdA-regering (2006-2010) die het sociale stelsel misschien nog net in leven weet te houden, komt weer een liberaal-christelijke regering, (2010-2017) die de boel nog meer afbouwt.

 

Verlaagde pensioenen lijken even gered als werknemers uit de voormalige oostbloklanden de arbeidsmarkt opkomen voor minder salaris. Maar door grote pensioenschulden van o.a. Duitsland, Frankrijk, Italie onstaat er een krijsende devaluatie van de euro, waardoor men minder krijgt voor de pensioen-euro.

 

Terrorisme blijft de beschaafde en onbeschaafde wereld opschrikken. Na eerste conservatieve reacties komt er in 2008 een beweging op gang om meer samenwerking te zoeken met gematigde islamitische groepen. Voorzichtige toenadering en hoop. Desondanks (zie Ierland) kost het nog 70 jaar voor het Midden-Oosten enigszins kan aansluiten bij het Europese Blok in economische en culturele zin.

 

Tot en met 2020 heeft de Centrale Overheid het nog voor het zeggen in Nederland, want blijft Machtsfactor #1. Vrijheid in handelen is beperkt. Ondernemers blijven geboren worden, maar bij enig succes verhuist men snel richting het buitenland. Fictief of reeel.

 

Innovatie vindt elders plaats : ambtenaren zijn in 2015 wakker geworden dat de meeste innovatie-subsidies en aandacht gegaan zijn naar Philips en nog 4 andere multinations. Deze hebben bedankt voor het geld en de innovatie Oostwaarts verplaatst.

 

Grote werkgelegenheid ontstaat vanaf 2005 in de zorgsector. Mede door de gedeeltelijke privatisering en door het failliette ziektekostenstelsel is hier enorme behoefte aan simpelweg : aandacht, menselijke warmte en hulp. Veel Nederlandse gezinnen gaan een Poolse, Hongaarse, Russische, etc, zuster leren kennen die opa en oma helpen in de huishouding. Veel innovatie van ICT in deze sector, vooral voor het contact krijgen op afstand met anderen.

 

Rijke oudere ondernemers en werknemers verhuizen massaal richting het zuiden van Spanje, Portugal, Frankrijk en Italie, die in 15 jaar veranderen van dorre landschappen in groene golfoases met lintbebouwing van aanleunwoningen. Druk op pensioenen in Nederland en andere landen neemt daardoor alleen maar toe.

 

Nederland neemt het voortouw in Watermanagement. Dit keer niet om het water weg te houden, maar om water te krijgen. Zeker in het zuiden van Spanje, Italie en Portugal ontstaat een zeer nijpend tekort door grote influx van waterverspillende Noorderlingen. Goedkoop desalinatie blijkt redding van veel luxe vakantieoorden.

 

Europese Gemeenschap kan geen vuist maken om de EG een bruisende, ondernemende gemeenschap te maken : er liggen teveel belangen om dit niet te doen. EG blijft achter de VS aanwandelen.

 

Gelukkig blijft Nederland Transportland in ultimo. En we blijven handelaren. Nederland verandert in een parkenlandschap met massatransport keurig met geluidsschermen tussen de verzorgingshuizen en nieuwbouwwijken door. Schiphol is in 2020 een pretpark; OostGroningen een gigantisch vliegveld.

 

:P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.