• 0

Ondernemen van uit Turkije

Hallo

 

Ik ben een jonge Turkse ondernemer die al tijdje op internet actief is. Ik heb hele goedlopende websites zowel Nederlands , Turks en Internationaal. Ik haal mijn winst uit reclame inkomsten.

 

Maar nu wil ik met een Nederlandse bedrijf in zee gaan, hoe kunnen we het regelen wat betreft de BTW en belasting?

 

Want het zijn Nederlandse bedrijven waarmee ik samenwerk kunnen die aan mijn btw vragen?

 

Mijn belasting draag ik in Turkije af.

 

Hou zou het hier in Nederland met belasting/btw geregeld kunnen worden?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik haal mijn winst uit reclameinkomsten.

 

Het Nederlandse bedrijf adverteert op jouw websites? Die sites zijn geregistreerd in... en draaien op servers in...? Ze zijn eigendom van jouw bedrijf of jou en jij bent (je bedrijf is) gevestigd in Turkije? Of ben je actief als affiliate op basis van een overeenkomst in Nederland?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik haal mijn winst uit reclameinkomsten.

 

Het Nederlandse bedrijf adverteert op jouw websites? Die sites zijn geregistreerd in... en draaien op servers in...? Ze zijn eigendom van jouw bedrijf of jou en jij bent (je bedrijf is) gevestigd in Turkije? Of ben je actief als affiliate op basis van een overeenkomst in Nederland?

 

Hallo Ja er zijn ook Nederlandse bedrijven(personen) die op mijn websites adverteren. Maar ik ga van af Mei ook met een Nederlandse artikelen bureau werken. Die content voor mijn website gaat zorgen.

 

Sites zijn geregistreerd in Turkije, er is een cloud omgeving dus heb meerdere server in Nederland/Turkije/America.

De servers worden gehuurd van de hosting bedrijven, dus daar betaal ik gewoon maandelijks om. en mijn bedrijf is gevestigd in Turkije omdat mijn hoofdwebshop in Turks is.

Link naar reactie
  • 0

 

mijn bedrijf is gevestigd in Turkije omdat mijn hoofdwebshop in Turks is.

 

 

Omdat?

 

Het gaat niet om de schijn die je wekt maar om de werkelijkheid of tenminste de constructie die je voor de belasting opzet. Het linkedin-profiel dat aan jouw mailadres gekoppeld is, plaatst jou in Den Bosch. Er is vast wel een opzet te bedenken waarbij je vanuit Den Bosch een Turks bedrijf aanstuurt dat ook officieel in Turkije gevestigd is en van daaruit oa NL-domeinen in Nederland beheert.

 

Als je goed advies* wil hebben over een opzet, zul je wat minder ontwijkende antwoorden moeten geven. ;)

 

* dat laat ik aan de belastingexperts over...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

mijn bedrijf is gevestigd in Turkije omdat mijn hoofdwebshop in Turks is.

 

 

Omdat?

 

Het gaat niet om de schijn die je wekt maar om de werkelijkheid of tenminste de constructie die je voor de belasting opzet. Het linkedin-profiel dat aan jouw mailadres gekoppeld is, plaatst jou in Den Bosch. Er is vast wel een opzet te bedenken waarbij je vanuit Den Bosch een Turks bedrijf aanstuurt dat ook officieel in Turkije gevestigd is en van daaruit oa NL-domeinen in Nederland beheert.

 

Als je goed advies* wil hebben over een opzet, zul je wat minder ontwijkende antwoorden moeten geven. ;)

 

* dat laat ik aan de belastingexperts over...

 

Net zoals hier in Nederland, heb je ook in Turkije een KVK nummer nodig om een webshop te runnen.

Dan pas krijg je van banken betaalmiddelen.(Soort van Ideal).

 

Dat is de reden dat de bedrijf in Turkije staat.

 

Van de bedrijf uit beheren wij de websites internationaal.

De vraag blijft, wanneer we facturen ontvangen van Nederlandse bedrijven mogen wij dan BTW vragen en waar over betalen we belasting in Nederland of in Turkije?

 

Ik ga voor de zekerheid even bij belastingdienst langs.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Net zoals hier in Nederland, heb je ook in Turkije een KVK nummer nodig om een webshop te runnen.

Dan pas krijg je van banken betaalmiddelen.(Soort van Ideal).

 

 

Okay duidelijk. Nou hopen dat er iemand langskomt met kennis van belastingkruisbestuiving. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als je een Turks bedrijf zou zijn, dan ben je voor dit soort diensten aan NL afnemers geen BTW verschuldigd lijkt mij.

Maar:

 

Net zoals hier in Nederland (...)

 

Of je een Turks bedrijf bent, dat durf ik niet zo te zeggen (lijkt er toch niet echt op als je in NL zou wonen, wat ook niet geheel duidelijk is trouwens).

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een Turks bedrijf hebt dat onder de Turkse regels voor BTW valt, zou je je vraag dan ook niet voorleggen op een forum met Turkse ondernemers die vanuit Turkije zakendoen met Nederlandse leveranciers? Heb je dat al gedaan?

 

Veel ondernemers hier zullen je prima kunnen vertellen hoe het zit als je vanuit Nederland met een Nederlands bedrijf zaken wilt doen met Turkse leveranciers. Zo zou ik je verwijzen naar deze pagina van de belastingdienst. Maar hoe het omgekeerd zit... Heeft de Turkse belastingdienst geen handige website met soortgelijke informatie?

Link naar reactie
  • 0

 

De vraag blijft, wanneer we facturen ontvangen van Nederlandse bedrijven mogen wij dan BTW vragen en waar over betalen we belasting in Nederland of in Turkije?

 

 

Wie onderneemt vanuit Turkije stuurt facturen vanuit Turkije en betaalt belasting in Turkije. Je ontvangt facturen over zaken die je inkoopt. Omdat je in Turkije onderneemt, zullen een groot deel van die facturen lokaal zijn. Voor een aantal online diensten maak je wellicht gebruik van internationale leveranciers. Er zijn regels over de al-dan-niet aftrekbaarheid, maar die ken ik niet.

 

Nou is het ook mogelijk dat je een onderneming drijft vanuit Turkije met een lokale KVK-inschrijving, terwijl je zelf vanuit Brabant werkt en dus een groot deel van je kosten in Nederland maakt. Dan is een aangepaste opzet wellicht beter. Dat laat ik aan de experts over (waar bliven die?).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar nu wil ik met een Nederlandse bedrijf in zee gaan, hoe kunnen we het regelen wat betreft de BTW en belasting?

 

Want het zijn Nederlandse bedrijven waarmee ik samenwerk kunnen die aan mijn btw vragen?

 

Als een NL bedrijf diensten verricht aan een buiten de EU gevestigde ondernemer (jij) dan gelden de BTW regels van het land waar de afnemer (jij) van de dienst gevestigd is. Dus Turkije.

 

Zij moeten zich bij de Turkse fiscus melden met de vraag of en hoe ze in Turkije BTW moeten afdragen.

In elk geval moeten ze geen NL BTW aan jouw bedrijf in rekening brengen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.