• 0

Boek: Vallen, opstaan en weer doorgaan (Jacqueline Zuidweg)

Ik heb gisteravond dit boek(je) in één ruk uitgelezen:

Vallen, opstaan en weer doorgaan - Over ondernemers in uitdagende tijden

9789025902759-140x215.jpg

 

Zoals Annemarie van Gaal beschrijft op de flap:

"Dit boek steekt ondernemers een hart onder de riem, geeft hun handvatten, en laat hen vooral beseffen dat falen niet het einde is, maar juist de start van iets moois en nieuws kan zijn."

 

Een aanrader dus, of je zaak nou goed loopt, er donkere wolken zichtbaar zijn, je (technisch) failliet gegaan bent of aan het gaan bent, of al bent doorgestart - echt heel interessant om te lezen allemaal!

 

Ik hoor graag wat jullie er van vinden, nadat je het gelezen hebt ...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Annedien,

Goed te lezen dat je zo enthousiast bent, boek staat bij mij nog op mijn lijstje. Vergeet echter niet de co-auteur te vermelden: Josette Dijkhuizen. Heeft al meerdere interessante boeken geschreven over, en onderzoeken gedaan naar, ondernemerschap. Josette is op dit moment bezig met een promotie aan de UvT en is VN vrouwenvertegenwoordiger van het jaar. Prachtmens!

Terug naar het boek: mooi dat er eens aandacht is voor ondernemers met wie het niet goed is gegaan. De succesverhalen zijn al zo uitgemolken. En dus een opsteker dat er dan ook licht is aan het einde van de tunnel. Ik ga het lezen.

Groet, Bas

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

Heb vorige week een item over dit boek gezien op tv. (op TV-west of bij Harry Mens) en toen dacht ik gelijk al "leuk" boekje om eens door te lezen. Gelijk maar even bij BOL besteld en als het goed is heb ik het morgen in huis.

 

Alleen nog even er een plekje in mijn koffer voor zoeken. ;D het kan dus even duren voordat ik laat weten wat ik er van vind. ;)

Link naar reactie
  • 0

Op haar website staat een filmpje met tips voor het geval je in financiële problemen komt. Het is in elk geval een positieve insteek. Maar de bewering dat je partner je kan steunen betwijfel ik. Als je als alleenverdienende ondernemer in zwaar weer komt, zadel je je partner ook op met een slechte financiële situatie. Dan kun je eerder stellen dat je als ondernemer er ook de taak bijkrijgt om dat sociale aspect binnen je familie te managen. Dat gaat wat verder dan "zakelijk" ondernemen en die twee velden botsen dan met elkaar.

Link naar reactie
  • 1

Zoals beloofd terug van weg geweest en tijd voor een "recensie" Het boekje in een paar uur niks doen uitgelezen. Inderdaad een simpel maar helder verhaal. Het voorstellen vond ik een beetje "mager" maar de 10 tips maken het weer goed. Daar kan iedere starter, herstarter of door de wol geverfde ondernemer zijn voordeel mee doen. De epiloog is mij op mijn lijf geschreven ;)

 

Kortom: een aanrader voor iedereen die niet met Jacqueline Zuidweg te maken wil krijgen. :)

Link naar reactie
  • 0

Op haar website staat een filmpje met tips voor het geval je in financiële problemen komt. Het is in elk geval een positieve insteek. Maar de bewering dat je partner je kan steunen betwijfel ik. Als je als alleenverdienende ondernemer in zwaar weer komt, zadel je je partner ook op met een slechte financiële situatie. Dan kun je eerder stellen dat je als ondernemer er ook de taak bijkrijgt om dat sociale aspect binnen je familie te managen. Dat gaat wat verder dan "zakelijk" ondernemen en die twee velden botsen dan met elkaar.

 

Ik denk wel dat je partner een positieve rol in het verhaal kan spelen, maar denk ook dat dat erg moeilijk kan zijn voor 'de partner'. Het is een vak apart, ondernemen, en failliet gaan heeft ook een eigen dynamiek en 'gevoelswaarde'. Als je als partner op z'n minst een beetje laconiek kan zijn om lucht te brengen en een beetje tegenwicht te bieden aan de rampzalige gevoelens ben je erg waardevol ;)

Ik vind het goed dat het boekje zo luchtig en makkelijk leesbaar is, natuurlijk vang je er niet alles mee maar dat verdiepen kan je dan op eigen houtje ook wel doen.

Hopelijk waait het snel over uit de USA dat het juist een mooie verrijkende ervaring is om failliet te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Zoals beloofd terug van weg geweest en tijd voor een "recensie" Het boekje in een paar uur niks doen uitgelezen. Inderdaad een simpel maar helder verhaal. Het voorstellen vond ik een beetje "mager" maar de 10 tips maken het weer goed. Daar kan iedere starter, herstarter of door de wol geverfde ondernemer zijn voordeel mee doen. De epiloog is mij op mijn lijf geschreven ;)

 

Kortom: een aanrader voor iedereen die niet met Jacqueline Zuidweg te maken wil krijgen. :)

 

Uit het gedachtengoed, ook van de site van Zuidweg, blijven bij mij vooral twee dingen hangen:

Het maakt alle verschil of je het idee hebt dat zo'n proces eindig is (dat er een dag zal zijn dat je er een klap op kan geven en je weet dat het is afgewikkeld) en dat je leven ondertussen gewoon kan doorgaan, op een best leuke manier zelfs.

En dat er écht een probleem is in Nederland met de beeldvorming en systemen rondom faillerende ondernemers. Er klopt vanalles niet. Dat het dus niet aan 'jou' ligt als je denkt: huh, ben ik nou gek of zit dit raar in elkaar?

 

Link naar reactie
  • 0

De discussie draait eigenlijk om het punt of failliet gaan nu falend ondernemen is of dat de omstandigheden dit teweeg hebben gebracht. Dit is een wat grijs gebied, want er zijn altijd omstandigheden, ook bij "gezond" ondernemen. Voor het oog van het kerkvolk blijft faillissement dus gewoon "falend" ondernemen. En omdat er een heel leger zzp'ers als ondernemers bij is gekomen en omdat er sprake is van een economische crisis, stijgt het aantal faillissementen, terwijl de zienswijze van het kerkvolk niet wijzigt. Het is dus zinniger om dat kerkvolk goed voor te lichten en voor te bereiden op de risico's van het ondernemen. De situatie is immers dramatisch veranderd en steeds meer mensen krijgen met een slechte situatie te maken.

 

In de vorige eeuw was er een tijd dat er eisen gesteld werden qua vakmanschap e.d. aan het ondernemerschap. Dat is allemaal losgelaten en overbodig geacht. Het was duidelijk en voorspelbaar dat mensen zichzelf niet voldoende kunnen beschermen en in zaken stappen, terwijl dat eigenlijk onverantwoord is. Door het inrichten van een zzp-cultuur, heeft men het ondernemerschap bijna op het niveau van werknemers teruggebracht en daarmee de risico's verdoezelt. Ondernemerschap is risico dragen en risico dragen. Investeren in je eigen bedrijf is met risico geld pompen in je eigen concept. Loopt de verkoop niet, ben je dat geld kwijt. Als zzp'er hoef je nauwelijks te investeren en "verkoop" je je kennis en het bijbehorende kunstje. Loopt de behoefte aan dat kunstje terug, en loopt de beloning voor dat kunstje financieel zover terug dat je er nauwelijks meer van kunt leven, heb je een probleem. En dat probleem los je met geen enkel book meer op.

 

Het probleem moet dus gewoon weer in de basis worden opgelost. Mensen moeten weer primair worden gewaarschuwd voor de risico's en getoetst of ze de juiste kwaliteiten beschikken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.