• 0

NL of US Rechtsvorm voor Amerikaanse bedrijven als klant

Gezien ik nog niet ben begonnen met handelen is dit een voorbarige vraag maar misschien weet iemand het antwoord en kan ik er wat mee.

 

Ik ga zeer binnenkort handelen. Dit gebeurt telefonisch en online door derde partijen, namelijk zelfstandigen die op commissie basis mijn services verkopen. Ik verwacht hiermee aardig wat sales binnen te halen, ook gezien ik meerdere sales reps inhuur. Gaat om redelijk hoge omzet ($400 per sale) met een relatief lage bruto winst van $110 per sale.

 

Daarnaast ga ik ook op andere manieren omzet genereren. Denk aan advertenties op websites, videos etc. Dit gedeelte is dan weer 100% online.

 

Nu is mijn vraag: welke rechtsvorm kan ik hiervoor kiezen? Mijn voorkeur gaat uit naar een Amerikaans bedrijf (llc) omdat dit mij handig lijkt bij grotere, offline klanten. Echter, wat zijn hiervan de consequenties? Betaal ik dubbel belasting? Ik woon in Nederland.

 

Verwachte bruto winst voor dit jaar zal boven de $20K zijn, waarvan een groot deel weer geïnvesteerd zal worden in nieuwe projecten . Tot de 2K denk ik in ieder geval niet om een bedrijf op te richten. Zitten hier verder nog gekke consequenties aan vast? En dan bedoel ik gezien ik met VS handel.

 

 

 

Kon hier niet veel over vinden. Alvast bedankt voor de hulp.

 

Koen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in NL woont dan is het gebruiken van een USA rechtsvorm geen sinecure en wellicht zelfs niet eens aan te raden. Zeker niet bij een winst van $20K. Het is niet zozeer dat het nodeloos complex is, alleen brengt het erg veel kosten met zich mee. Je hebt nl. fiscale verplichtingen in beiden landen en de regels in de USA wijken af van die van NL, zodat je waarschijnlijk aangewezen bent op adviseurs in beide landen.

 

Daarnaast zal de NL fiscus je behandelen als DGA van je onderneming en heb je ineens te maken met DGA loon en heb je geen fiscale voordelen die horen bij een eenmanszaak.

 

Waarom niet gewoon een NL eenmanszaak? Kun je prima mee zakendoen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat niet zoiets als een Amerikaanse entiteit. DE overheid van de VS heeft de macht niet om ondernemingen te vormen. Dat is de verantwoordelijkheid van de staten, die hanteren ieder een eigen beleid in. Ook wat belasting betreft zijn er grote verschillen tussen de staten.

 

Dubbel belasting betaal je waarschijnlijk niet NL/VS, wel staat/federale binnen de VS. Er zijn er verdragen VS/NL die op "geen dubbel belasting" neerkomen. Maar een LLC is een zogeheten "passthrough entity" en dat wil zeggen dat een LLC is niet per se aan zich belastingsplichtig. Het wordt of als corporatie of als partnerschap behandeld door de federale overheid in de VS -- wat wil zeggen dat of het bedrijf of de personen erachter aangifte moeten doen.

 

Grote bedrijven in de VS werken regelmatig samen met buitenlandse bedrijven. En je zal de BTW honderd keer moeten uitleggen want wij hebben het niet en ook snappen het niet; maar voor de rest zie ik je voordeel niet in. Kan je dat verduidelijken?

 

Gezien ik nog niet ben begonnen met handelen is dit een voorbarige vraag maar misschien weet iemand het antwoord en kan ik er wat mee.

 

Ik ga zeer binnenkort handelen. Dit gebeurt telefonisch en online door derde partijen, namelijk zelfstandigen die op commissie basis mijn services verkopen. Ik verwacht hiermee aardig wat sales binnen te halen, ook gezien ik meerdere sales reps inhuur. Gaat om redelijk hoge omzet ($400 per sale) met een relatief lage bruto winst van $110 per sale.

 

Daarnaast ga ik ook op andere manieren omzet genereren. Denk aan advertenties op websites, videos etc. Dit gedeelte is dan weer 100% online.

 

Nu is mijn vraag: welke rechtsvorm kan ik hiervoor kiezen? Mijn voorkeur gaat uit naar een Amerikaans bedrijf (llc) omdat dit mij handig lijkt bij grotere, offline klanten. Echter, wat zijn hiervan de consequenties? Betaal ik dubbel belasting? Ik woon in Nederland.

 

Verwachte bruto winst voor dit jaar zal boven de $20K zijn, waarvan een groot deel weer geïnvesteerd zal worden in nieuwe projecten . Tot de 2K denk ik in ieder geval niet om een bedrijf op te richten. Zitten hier verder nog gekke consequenties aan vast? En dan bedoel ik gezien ik met VS handel.

 

 

 

Kon hier niet veel over vinden. Alvast bedankt voor de hulp.

 

Koen

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat niet zoiets als een Amerikaanse entiteit. DE overheid van de VS heeft de macht niet om ondernemingen te vormen. Dat is de verantwoordelijkheid van de staten, die hanteren ieder een eigen beleid in. Ook wat belasting betreft zijn er grote verschillen tussen de staten.

 

Dubbel belasting betaal je waarschijnlijk niet NL/VS, wel staat/federale binnen de VS. Er zijn er verdragen VS/NL die op "geen dubbel belasting" neerkomen. Maar een LLC is een zogeheten "passthrough entity" en dat wil zeggen dat een LLC is niet per se aan zich belastingsplichtig. Het wordt of als corporatie of als partnerschap behandeld door de federale overheid in de VS -- wat wil zeggen dat of het bedrijf of de personen erachter aangifte moeten doen.

 

 

 

Hallo Jeannine,

 

Een LLC is in de VS inderdaad een pass through entity, dat wil in het Nederlands zeggen dat de ondernemer de keuze heeft om de winst te laten belasten als corporate of als prive.

 

Echter, zoals Joost zegt, de Nederlandse belastingdienst behandelt een LLC als een BV (jurisprudentie), en dat brengt automatisch het hele gedoe van het Gebruikelijk Loon met zich mee. Tenminst, zolang de DGA in Nederland zijn werkzaamheden verricht.

 

Daar zijn overigens wegen omheen en wellicht dat Trema moet overwegen om zijn salaris voorlopig op 0 te stellen, aangezien hij toch voorlopig al zijn winst herinvesteert. Salaris op 0 betekent: geen loonbelasting. Wel vooraf de belastingdienst daarover informeren.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.