• 0

Fiscalewinstberekening niet gelijk aan saldo W&V

Hallo,

 

Ondanks uitgebreid zoeken op internet en fora heb ik geen oplossing gevonden voor mijn probleem. Ik ben al ruim 4 maanden bezig om het kloppend te maken. Ik heb een eenvoudige administratie dus verwacht dat het antwoord niet te moeilijk is. Ik krijgen het namelijk niet voor elkaar om de fiscalewinstberekening gelijk te krijgen aan het saldo W&V. Dit zijn mijn gegevens.

 

Halverwege 2012 ben ik gestart met een praktijk/onderneming (vrijgesteld van BTW).

Ik heb hiervoor 15.000,- euro bij een bank geleend en 20.000 van mijn ouders.

 

Ik heb mijn winst en verlies rekening als volgt opgesteld:

Opbrengsten: 2274

inkoop: 401

Afschrijving: 2160 ((nieuwwaarde 12.701 - restwaarde 1900)/ afschrijvingsjaren 5 = 2160)

Overige bedrijfskosten: 9587

Financiële lasten: 975

Saldo W&V rekening = -10.849,-

 

Balans Activa: (waardes begin boekjaar 0,-)

Materiele activa: 10.541 (aanschaf inventaris 12.701 - afschrijving 2160)

Liquide middelen: 4987 (Banksaldo + kas geld. banksaldo begin 2012 was 0,-)

Totaal activa: 15.528,-

 

Balans Passiva: (waardes begin boekjaar 0,-)

Ondernemingsvermogen: -17.722,- (heb ik berekend door schulden 33.250 - totaal activa 15.528)

Langlopende schulden: 33.250 (heb namelijk van de geleende 35.000 gedurende het jaar 1.750,- afgelost)

Totaal passiva: 15.528,-

 

Prive onttrekking: 6.966,- (om van te kunnen leven)

Prive storting: 1.500,- (van mijn ouder gekregen als schenking voor de onderneming)

 

Fiscalewinstberekening:

Ondernemingsvermogen einde boekjaar: -17.7222

Priveontrekking: 6.966,-

privestorting: 1.500,-

Fiscalewinstberekening = -12.256

 

Al met al een verschil -12.256 - -10.849 = -1.407,-

 

Ik kan gewoonweg niet vinden waar dit verschil vandaan komt. In mijn boekhoudprogramma komen mijn uitgaven en inkomsten overeen met mijn bankafschriften.

 

Wie kan mij hiermee helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag eyeye

 

Dit gebeurt als je niet alle banktransacties boekt. Laat ik eens kijken naar je banksaldo. Dat is extra makkelijk omdat alles dus incl. BTW is, nu je vrijgesteld bent van BTW.

 

Je begint met 0

Lening bank en ouders erbij + 35.000

Omzet erbij + 2.274

Inkoop eraf - 401

Investering eraf -12.701

Overige kosten eraf -9.587

Financiële lasten eraf - 975

Privé opnames eraf - 6.966

Privé storting erbij + 1.500

 

is een saldo van 8.144.

 

Jij geeft 4.987 aan. Dus is blijkbaar niet elke transactie van je bank verwerkt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Al met al een verschil -12.256 - -10.849 = -1.407,-

 

Ik kan gewoonweg niet vinden waar dit verschil vandaan komt. In mijn boekhoudprogramma komen mijn uitgaven en inkomsten overeen met mijn bankafschriften.

 

Wie kan mij hiermee helpen?

 

Hoe liep het met de BTW? Heb je daar de Kleine Ondernemersaftrek toegepast?

Link naar reactie
  • 0

 

Aflossing lening er ook nog af, maar dan ben je nog niet

 

Als de aflossing ook wordt afgetrokken blijft exact een bedrag over wat gelijk is aan het verschil tussen de fiscalewinstberekening en saldo W&V.

Echter heb ik zojuist al mijn banktransactie nagelopen en die zijn allemaal verwerkt in mijn administratie en zover ik kan beoordelen ook in de IB.

 

Hoe liep het met de BTW?

Met de BTW heb ik niets gedaan. Gewoon gerekend als kosten. Dus als ik iets inkoop dan reken ik de BTW ook als kosten van het geheel.

Link naar reactie
  • 0
Dan misschien bij een onderdeel van de Mat. Activa vergeten de BTW bij kosten te plaatsen?

Iets van € 8107 gekocht voor € 6700 geplaatst en de BTW (21%) vergeten??

Nee niets vergeten, ik dacht ook oorspronkelijk dat daar de fout zat, dus ben handmatig alle boeking na gegaan. Alles is juist geboekt. Dit heb ik ook gecontroleerd d.m.v. een uitdraai in m'n boekhoudprogramma.

 

Heb je rekening gehouden met afsluitkosten van de lening die wellicht meteen op de verstrekking van de lening in mindering zijn gebracht en deze niet verwerkt in de kosten ?

Ja ook deze kosten zijn geboek.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Joost al gezegd heeft:

Je banksaldo klopt niet. Daar zit een verschil van 1407,-

 

Als je met 0,- begint en je ontvangt en betaalt datgene je zegt, dan is je banksaldo helemaal niet 4987,- maar 6394,-

Dus je bent een mutatie op je bankrekening vergeten (of een bedrag te veel als ontvangen meegenomen). Zo simpel is het.

 

Loop ze maar na, dan zie je het zelf wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

We krijgen jouw cijfers en daarmee kun je een rekenkundige cirkel maken. Waar het lek (foute schakel) in het cirkeltje zit kan volgens mij toch overal zijn. Of ik zie iets over het hoofd.

 

Maar ja er is al wat uitgesloten, dus de liquide heeft een grote kans.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik denk de oplossing gevonden te hebben.

 

Ik begrijp jullie gedachtengang. De optelsom komt inderdaad niet uit met de gegevens die ik heb verstrekt. Toch ben ik alle boekingen nogmaals nagegaan. Alles is correct geboekt. Dus ben ik ook maar eens alle eindtotalen van mijn grootboekrekeningen gaan verrekenen en kwam ik op het zelfde antwoord van jullie.

 

Mijn conclusie is dat ik wel alle inkomsten en uitgaven juist heb geboekt volgens mijn afschriften, maar dat er inkomsten zijn die niet direct in 2012 zijn bijgeschreven op mijn rekening. Debiteuren dus. Ik heb naar de afschriften van begin 2013 gekeken en daar lijken inderdaad betalingen bij te zitten van behandelingen uit 2012. Echter heb ik deze toen (de afschriften binnen waren) in mijn administratie geboekt als "binnen gekomen" dus kan ik nu niet meer zien dat dit eind 2012 nog open stond.

 

Klopt mijn gedachtengang zo?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.