Ik heb een eenmanszaak in de bouwsector (bouwadvies). Ik rijd momenteel in een honda jazz uit 2012, 25% bijtelling over een catalogusprijs van 15.500. Nu kreeg ik van iemand een tip over de fiscaal zeer vriendelijke plug in hybrids. Mijn oog is nu gevallen op de Toyota prius hybrid plug in. Ik heb e.e.a. bij mijn accountant nagevraagd, die geeft aan dat het, ondanks te verwachten lage winst (bouwsector gaat slecht) de komende jaren financieel gunstig is, enerzijds vanwege de fiscale voordelen (KIA, MIA, VAMIL), anderzijds vanwege de 0% bijtelling en tot 2016 geen mrb. Graag zou ik via dit forum jullie bevestigingen/correcties hebben, zie het als een second opinion...
Mijn bevindingen tot nu toe:
- Ook al zal mijn winst naar verwachting de komende jaren relatief laag zal zijn (het is de verwachting dat het de komende jaren eerder minder dan beter zal gaan in de bouw) is het zeer aantrekkelijk een '0% auto' aan te schaffen. De totale netto investering voor de auto bedraagt maximaal € 15.666 over 5 jaar conform brochure van Toyota. Dat betekent in feite dat ik een auto die voor circa € 40.000 (incl btw) wordt verkocht door alle fiscale voordelen voor maximaal € 15.666 netto kan aanschaffen uiteindelijk. Het bedrag zal te allen tijde maximaal dat zijn, bij een hogere belastingschijf dan 37% wordt het nog minder. Er resteert dan een boekwaarde van € 6.552. Ik verwacht de inruil over 5 jaar hoger dan de genoemde €6.552 boekwaarde.
- De relatief grote investering heeft geen significante negatieve gevolgen voor andere fiscale zaken zoals hypotheekrente-aftrek (valt toch al in 37%) bijvoorbeeld of zelfstandigenaftrek en dergelijke. Het is dus niet zo dat ik weliswaar de auto uiteindelijk heel goedkoop heb maar dat me dat aan de andere kant zoveel 'negatieve bedragen' oplevert dat de auto uiteindelijk een hoop geld kost. Indien de winst uit onderneming in enig jaar op nihil of negatief (verlies) uitkomt, door toepassing van de Mia en Kia e.d., kunnen we de hypotheekrente aftrekken op het inkomen van mijn vrouw.
- Voor toeslagen zoals zorgtoeslag e.d. is het gunstig om een nieuwe dure auto te kopen. Het drukt het toetsingsinkomen.
Stel de komende paar jaar (incl. 2013) 20.000 winst, dan is aan het eind van de rit (over 5 jaar zeg maar) het per saldo altijd gunstiger nu een nieuwe auto te kopen dan door te rijden in de huidige. Want de investering moet worden verwerkt in 2013. Afhankelijk van het resultaat over 2013, kunnen we dan gaan uitzoeken of we in 2013 een extra verlies moeten creëren door de VAMIL, om zo te kunnen verrekenen met 2012, maar dat is dan ook weer afhankelijk van het resultaat over 2012. Kortom, we moeten jaar voor jaar afwerken. En dan bekijken wat fiscaal het meest gunstig is om er nog extra belastingbesparing uit te kunnen halen.
Het maakt voor het uiteindelijke voordeel op zich niet zoveel uit als ik over 2013 en ook de komende jaren relatief weinig winst maak. Bijvoorbeeld 20.000. Ook al is de KIA en de MIA bij elkaar al meer dan 20.000.
Ben erg benieuwd naar jullie meningen/aanvullingen/'mitsen en maren'!!!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ronaldstolk
ronaldstolk
Goedemorgen,
Ik heb een eenmanszaak in de bouwsector (bouwadvies). Ik rijd momenteel in een honda jazz uit 2012, 25% bijtelling over een catalogusprijs van 15.500. Nu kreeg ik van iemand een tip over de fiscaal zeer vriendelijke plug in hybrids. Mijn oog is nu gevallen op de Toyota prius hybrid plug in. Ik heb e.e.a. bij mijn accountant nagevraagd, die geeft aan dat het, ondanks te verwachten lage winst (bouwsector gaat slecht) de komende jaren financieel gunstig is, enerzijds vanwege de fiscale voordelen (KIA, MIA, VAMIL), anderzijds vanwege de 0% bijtelling en tot 2016 geen mrb. Graag zou ik via dit forum jullie bevestigingen/correcties hebben, zie het als een second opinion...
Mijn bevindingen tot nu toe:
- Ook al zal mijn winst naar verwachting de komende jaren relatief laag zal zijn (het is de verwachting dat het de komende jaren eerder minder dan beter zal gaan in de bouw) is het zeer aantrekkelijk een '0% auto' aan te schaffen. De totale netto investering voor de auto bedraagt maximaal € 15.666 over 5 jaar conform brochure van Toyota. Dat betekent in feite dat ik een auto die voor circa € 40.000 (incl btw) wordt verkocht door alle fiscale voordelen voor maximaal € 15.666 netto kan aanschaffen uiteindelijk. Het bedrag zal te allen tijde maximaal dat zijn, bij een hogere belastingschijf dan 37% wordt het nog minder. Er resteert dan een boekwaarde van € 6.552. Ik verwacht de inruil over 5 jaar hoger dan de genoemde €6.552 boekwaarde.
- De relatief grote investering heeft geen significante negatieve gevolgen voor andere fiscale zaken zoals hypotheekrente-aftrek (valt toch al in 37%) bijvoorbeeld of zelfstandigenaftrek en dergelijke. Het is dus niet zo dat ik weliswaar de auto uiteindelijk heel goedkoop heb maar dat me dat aan de andere kant zoveel 'negatieve bedragen' oplevert dat de auto uiteindelijk een hoop geld kost. Indien de winst uit onderneming in enig jaar op nihil of negatief (verlies) uitkomt, door toepassing van de Mia en Kia e.d., kunnen we de hypotheekrente aftrekken op het inkomen van mijn vrouw.
- Voor toeslagen zoals zorgtoeslag e.d. is het gunstig om een nieuwe dure auto te kopen. Het drukt het toetsingsinkomen.
Stel de komende paar jaar (incl. 2013) 20.000 winst, dan is aan het eind van de rit (over 5 jaar zeg maar) het per saldo altijd gunstiger nu een nieuwe auto te kopen dan door te rijden in de huidige. Want de investering moet worden verwerkt in 2013. Afhankelijk van het resultaat over 2013, kunnen we dan gaan uitzoeken of we in 2013 een extra verlies moeten creëren door de VAMIL, om zo te kunnen verrekenen met 2012, maar dat is dan ook weer afhankelijk van het resultaat over 2012. Kortom, we moeten jaar voor jaar afwerken. En dan bekijken wat fiscaal het meest gunstig is om er nog extra belastingbesparing uit te kunnen halen.
Het maakt voor het uiteindelijke voordeel op zich niet zoveel uit als ik over 2013 en ook de komende jaren relatief weinig winst maak. Bijvoorbeeld 20.000. Ook al is de KIA en de MIA bij elkaar al meer dan 20.000.
Ben erg benieuwd naar jullie meningen/aanvullingen/'mitsen en maren'!!!
Groeten,
Ronald
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag