• 0

Productnaam of afkorting is gekopieerd

Beste Forummers,

 

het is enige tijd geleden dat ik heb gepost, maar zit nu met een vraag waar ik zo geen antwoordt op weet.

 

In december 2011 hebben we onder ons eigen merk een hoofdtelefoon standaard op de markt gebracht, welke wereldwijd verkocht wordt. De HS-1 heet de standaard. Gemaakt en ontworpen in Nederland.

 

Nu zag ik net dat een groter merk ook een hoofdtelefoon standaard uit heeft gebracht, met als introductie in maart 2012. De productnaam heet HS1

 

Nu heb ik het modelnaam niet geregistreerd, maar vindt het niet zo leuk dat de productnaam van de concurrent min of meer zo gekopierd wordt, zeker omdat het om eenzelfde type product gaat, en zelfs via dezelfde winkels ook verkocht wordt/gaat worden.

 

De concurrent is gevestigd in China, maar verkoop ook in europa o.a. haar product.

 

Nu mijn vragen:

 

Is het verstandig om hierop te reageren in jullie ogen? Of moet ik het maar laten waaien?

 

Kun je eventueel hier iets tegen doen zonder hoge kosten?

 

Alvast bedankt!

 

www.ca-electronics.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Is HS1 de naam die dat andere bedrijf ook in het buitenland gebruikt?

 

Voor Nederland is de combinatie namelijk niet zo heel bijzonder, gewoon een afkorting (Hoofdtelefoon Standaard) met volgnummer 1.

 

Als merknaam maakt het streepje natuurlijk wel iets verschil, maar bij uitspraak is het eerder "ha es één" dan "ha es streepje één".

 

Nu je het niet geregistreerd hebt vraag ik me af of je er druk om kunt/wilt maken. Misschien kun je alsnog iets registreren. Ter onderscheid kun je wellicht nog stickertjes op je dozen plakken met daarop "De enige echte HS-1".

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

HS1 is inderdaad ook de gebruikte productnaam in het buitenland, dus wereldwijd, net als ik wereldwijd HS-1 gebruik.

 

Ik ben het er ook mee eens dat het geen bijzondere naam is, een afkorting inderdaad. Wat wel vervelend is dat als mensen googlen op de productnaam dat ze dan beide producten te zien krijgen, ook in sommige online winkels.

 

Dat idee met stickertjes is wel leuk, zoiets als "the original HS-1" of zo, om te laten zien dat je eerder was. Eventueel een campagne eraan hangen. Geeft ook weer meerwaarde aan het product.

 

Dat idee ken ik overigens ook van een ander merk, die een campagne uitbracht dat ze vereerd waren dat ze nagemaakt werden. Een positieve draai aan geven is dus!

 

Dus: stickers gaan bestellen etc!

 

Bedankt!

 

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
  • 0

 

In december 2011 hebben we onder ons eigen merk een hoofdtelefoon standaard op de markt gebracht, welke wereldwijd verkocht wordt. De HS-1 heet de standaard. Gemaakt en ontworpen in Nederland.

 

 

Mooi succesverhaal. Eén hoofdstuk ontbreekt. Onder 'eigen merk' betekent dus dat de naam van het product is Merk HS-1. En dat Merk als woord en/of beeldmerk geregistreerd is. Dan is Merk namelijk beschermd en de productomschrijving minder relevant. Of was Merk ook niet geregistreerd?

 

Goeie producten worden altijd gekopieerd, maar je kan klonen beter bevechten als de basisbescherming goed is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De twee letters zijn een afkorting van een productcategorie als televisie (Engels: television) en TV. Dat TV valt denk ik niet te beschermen. De bedrijfsnaam (afgekort) in combinatie met de afkorting van de productnaam+type mogelijk wel. Als je een nieuwe productcategorie ontwikkelt, moet je dit dus net even slimmer aanpakken. Je logo heeft iconische kwaliteiten als dat echt uniek is, waarom (laser)markeer je de producten niet? Mooi product, mooie verpakking!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

HS-1 is de productnaam, deze is niet geregistreerd, en is inderdaad eigenlijk terug te leiden naar een product categorie. Headphone Stand 1.

 

Het logo staat ook op de standaard, maar niet direct in het zicht, daar het afbreuk zou doen aan het design.

 

Sinds de 4 jaar dat we nu het eigen merk aan het opbouwen zijn (we zijn al langer met de handel bezig) nu in meer dan 22 landen verkrijgbaar, en nu net beginnen de grote jongens ook enthousiast te worden, amazon gaat inkopen o.a. en nog wel wat meer grote ketens die willen.

 

Blijft leuk om te zien dat in beiroet, bangkok, etc etc je producten die hier gemaakt worden in de winkels staan. Er zou meer gemaakt moeten worden in Nederland, maar dat is een ander verhaal.

 

Een ontwerp beschermen is duur, zeker als je het wereldwijd wil doen, en niet overal geldig. Je hebt natuurlijk hoe dan ook wel wat bescherming op een ontwerp, maar je kan beter openlijk de anderen bedanken dat ze jouw ontwerp gekopieerd hebben, en vermelden dat je de eerste was.

 

Nu we echter zo hard groeien worden deze dingen echter wel belangrijker om in de gaten te gaan houden, en naar te handelen.

 

Ik heb overigens wel een ontwerp wat nu in licentie van ons gebouwd wordt in Nieuw Zeeland voor de lokale markt, daar hebben we bij ge-eist dat er op elke reclame uiting erbij vermeld wordt dat het "officially licenced by CA Electronics" is. Op die manier kun je een merk ook uitbouwen natuurlijk.

 

Nu eerst weer wat spul gaan inpakken voor griekenland, noorwegen, finland en polen, duty calls!

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
  • 0

De producten zijn echt anders, zien er behoorlijk anders uit, gelukkig maar. Anders geldt het modelrecht dacht ik?

 

Dit topic heeft me in ieder geval al op een goed idee gebracht, marketingtechnisch sterk in ieder geval. :)

 

 

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.