• 0

moet je zelfstandig ondernemerschap melden bij je werkgever?

Hallo allemaal,

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij de volgende vraag. Ik wil al geruime tijd zelfstandig ondernemer worden met een naar mijn mening goed concept. Echte werk ik fulltime bij defensie. Moet ik dit melden bij mijn werkgever of kan ik dit buiten deze om doen?. Dit omdat ik daar pas een jaar werk en deze niet voor de schenen wil schoppen zo gezegd.Uiteraard wel naar kvk en belastingdienst.

 

Ik hoop dat iemand mij mee kan vertellen over dit onderwerp.

 

Alvast bedankt!.

 

 

mod edit: topic verplaatst naar beter passende rubriek

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is, heb je een reglement waarin dit soort zaken zijn opgenomen. Vroeger (toen opa nog bij Defensie werkte ;)) heette dat het Algemeen Militair Ambtenaren Reglement (AMAR), een soort personeelsgids. Daar moet iets in staan of in ieder geval ergens naar verwijzen. Dus even langsgaan bij je personeelsofficier kan geen kwaad. Nevenwerkzaamheden zijn ook bij Defensie toegestaan (ik was zelfstandig verzekeringsagent in die tijd), maar zeker binnen bepaalde grenzen, je mag niet blootgesteld kunnen worden aan - of kwetsbaar zijn - voor bepaalde invloeden en je mag niet ongeschikt raken voor de uitoefening van je militaire verplichtingen. Iets heel anders, maar even ter illustratie: Ik ben van de tijd dat er nog grotendeels sprake was van een 'koude oorlog' en toen moest je zelfs een vakantie naar Joegoslavië melden en werd je na terugkeer 'gedebriefd'.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Moet ik dit melden bij mijn werkgever of kan ik dit buiten deze om doen?

 

In je contract/aanstelling zal ongetwijfeld een passage staan over nevenwerkzaamheden. En die zal vrijwel altijd luiden dat je die moet melden. Daar zijn allerlei goede redenen voor. Daarnaast zou je leidinggevende, onder het kopje integriteit, hiernaar moeten vragen tijdens gesprekken in de p-cyclus. Je kunt juridisch wel uit gaan pluizen of je het in dit specifieke geval gemeld zou moeten hebben, maar omdat de kans heel groot is van wel, en het sowieso ethischer is: ja, zo snel mogelijk met je leidinggevende bespreken!

 

Bij de overheid kan het soms erg gevoelig liggen, maar met goede afspraken kan het desondanks wel. Ik heb ik het verleden in fulltime loondienst gewerkt bij de overheid terwijl ik daarnaast ook als ondernemer nog opdrachten voor dezelfde organisatie deed. Door mijn ondernemersactiviteiten al bij mijn aanstelling schriftelijk met mijn directeur vast te leggen is heeft die latere inhuur naast mijn baan nooit tot echte problemen geleid.

 

Als je er voor kiest het niet te melden komt er vanzelf een moment dat ze het ontdekken, en dan ben je mooi in de aap gelogeerd (om maar een mooie uitdrukking van stal te halen).

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij de volgende vraag. Ik wil al geruime tijd zelfstandig ondernemer worden met een naar mijn mening goed concept. Echte werk ik fulltime bij defensie. Moet ik dit melden bij mijn werkgever of kan ik dit buiten deze om doen?. Dit omdat ik daar pas een jaar werk en deze niet voor de schenen wil schoppen zo gezegd.Uiteraard wel naar kvk en belastingdienst.

 

Ik hoop dat iemand mij mee kan vertellen over dit onderwerp.

 

Alvast bedankt!.

 

 

mod edit: topic verplaatst naar beter passende rubriek

 

 

Beste,

 

U bent verplicht de nevenwerkzaamheden te melden indien ze van invloed kunnen zijn op uw functie middels een formulier.

 

Zie ook de regeling nevenwerkzaamheden defensie: Klik voor regeling

 

Met name artikel 2:

 

" 1.De werknemer die voornemens is nevenwerkzaamheden te verrichten die kunnen raken aan de dienstuitoefening meldt dit met gebruikmaking van het in de bijlage opgenomen registratieformulier aan het hoofd van de diensteenheid.

2.Bij wijziging van functie of van relevante omstandigheden, de nevenwerkzaamheden betreffende, wordt een nieuwe melding gedaan."

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

Eilander Juristen - Arbeidsrecht & Incasso

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.