• 0

Eenmanszaak met uiteenlopende activiteiten (VAR-verklaring)

Goedenavond,

 

ik zoek regelmatig zaken mbt het ondernemersschap op via google. In 90% van de gevallen eindig ik op dit forum. Vandaar dat ik nu zelf de stap neem en een topic open.

 

In het kort:

 

Ik heb een eenmanszaak waarin ik een carwash exploiteer. De belastingdienst ziet mij als ondernemer. Zo nu en dan doe ik wat administratieve werkzaamheden voor een bedrijf (factuurbasis). Totaal iets anders dan mijn hoofdinkomen (de carwash) dus.

Nu heeft het bedrijf mij gevraagd of ik voor een langere periode één dag per week dit wil komen doen op dezelfde basis als in het verleden -> ik stuur elke maand een factuur van het aantal uren dat ik voor ze gewerkt heb.

 

De omzet/loon van mijn administratieve uren tel ik aan het eind van het kwartaal op bij de omzet van mijn carwash. Dit is het bedrag dat ik invul bij mijn omzetbelastingaangifte.

 

 

Het bedrijf heeft niet om een VAR-verklaring van mij gevraagd. En hoewel zo'n verklaring niet verplicht is, voorkomt het misschien een hoop rompslomp bij een eventuele controle???

 

Als ik het goed begrijp kom ik in aanmerking voor een VAR-loon verklaring:

- ik moet mij houden aan de werkwijze en regels van het bedrijf

- bij ziekte of vakantie krijg ik NIET doorbetaald

- ik loop eigenlijk geen risico omdat ik geen kosten aan materiaal oid heb. Het kost mij puur mijn tijd.

- de werkgever heeft geen verplichting tav werkvoorziening oid. Als ik morgen niet meer nodig ben, dan hoef ik niet meer te komen.

 

Wat is nu het verstandigste voor mij om te doen? Heeft een VAR-loon verklaring voor mij nadelen tov de huidige situatie (uren factureren en nooit over een VAR praten)?

 

Bedankt voor jullie hulp en antwoorden.

 

Mod edit: typo in titel gecorrigeerd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een VAR aanvraagt, en de fiscus beoordeelt de vergoedingen als loon, is de werkgever verplicht om loonbelasting in te houden en af te dragen. Als jij 'm dat niet vertelt gaat hij dat natuurlijk niet doen, en vermoedelijk heeft je opdrachtgever daar ook geen zin in.

Als jij de omzet (en dus ook de uren) bij je onderneming telt, heb je meer omzet waar de mkb-winstvrijstelling van 14% op van toepassing is, en is de kans dat je het urencriterium haalt ook een stuk groter (maar misschien besteed je al ruim 1225 uur per jaar aan enkel de carwash, dat kan ik niet beoordelen).

 

Als je eerste een VAR-Loon ontvangt en de omzet daarna als ondernemingsomzet beschouwt, heb je bij een controle wel wat uit te leggen. Als je geen VAR hebt, kan de Belastingdienst bij een controle nog steeds bepalen dat de administratie een loon-ding is en dat dat niet in je onderneming thuishoort, maar als jij een goed verhaal hebt waarom je een ander standpunt had ingenomen, is de uitkomst van die discussie ongewis.

 

Fiscaal zijn er niet zoveel voordelen aan loon t.o.v. omzet omdat je in jouw geval toch al aan een administratieplicht, bewaarplicht etc. moet voldoen.

Civielrechteljk kan een dienstbetrekking wel voordelig zijn, denk aan doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen, opbouw van ww-rechten en dergelijke. Maar dat is vermoedelijk niet je vraag.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mick,

 

Wat voor jou verstandig is om te doen is afhankelijk van je situatie.

 

Daarom een paar vragen:

1. Heb je naast je ondernemersinkomsten (uit je carwash en je administratieve klant) nog andere inkomstenbronnen?

2. Hoeveel uur per week ben je ongeveer bezig met je onderneming?

3. Hoe lang ben je al ondernemer?

4. Hoe hoog is je belastbare (ondernemers)inkomen de laatste jaren ongeveer? Zeg onder de €10.000, tussen de €10.000 en €20.000 of daarboven?

5. Heb je ooit al een starterscontrole van de Belastingdienst gehad?

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat moeilijk allemaal. Hij kan beter regelen dat hij een deel van die adm. op lokatie doet en een deel in zijn eigen toko. Dan doet hij precies hetzelfde als alle accountants en adm kantoren en komt een var helemaal niet aan de orde.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd begrepen dat de VAR maar 2 doelen heeft:

 

1. Een vrijwaring voor de werkgever dat deze geen werknemerslasten afdraagt en dat degene die werk doet dat zelf doet;

2. Een eerste beoordeling van de bron waar het inkomensbestandsdeel toe behoort (WUO; Freelance of loon).

 

Niet meer of minder toch?

 

Maarten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd begrepen dat de VAR maar 2 doelen heeft:

 

1. Een vrijwaring voor de werkgever dat deze geen werknemerslasten afdraagt en dat degene die werk doet dat zelf doet;

 

Bijna:

[*]De vrijwaring waar jij het over hebt geldt enkel bij een VAR-WUO en een VAR-DGA;

[*]Bij een VAR-WUO en een VAR-DGA gaat het natuurlijk niet om een werkgever maar om een opdrachtgever.

 

2. Een eerste beoordeling van de bron waar het inkomensbestandsdeel toe behoort (WUO; Freelance of loon).

 

Ik zou het geen beoordeling noemen. Het is meer een verwachting op basis van de verstrekte gegevens. Enkel op basis van feiten en omstandigheden kan beoordeeld worden tot welke categorie de inkomsten behoren. En feiten en omstandigheden kunnen enkel achteraf bepaald worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wat moeilijk allemaal. Hij kan beter regelen dat hij een deel van die adm. op lokatie doet en een deel in zijn eigen toko. Dan doet hij precies hetzelfde als alle accountants en adm kantoren en komt een var helemaal niet aan de orde.

 

Nog even voor PJ, mijn waslijstje met vragen was bedoeld om TS te kunnen melden dat hij volgens mij helemaal geen VAR nodig heeft en dat gewoon tegen zijn klant moet zeggen. ;)

 

@bingbings

De VAR is ooit in het leven geroepen om opdrachtgevers die twijfelen aan de fiscale status van mensen die ze inhuurden, vooraf duidelijkheid te geven. Bij fiscale ondernemers en DGA's dus vooraf zekerheid geven dat ze niet achteraf konden worden geconfronteerd met alsnog werkgeverspremies moeten afdragen. En bij niet-ondernemers vooraf zekerheid geven dat ze wel premies moeten afdragen. Dat veel zelfstandigen tegenwoordig een VAR aanvragen zonder dat een klant erom heeft gevraagd is dus sowieso jezelf opzadelen met onnodige administratieve lasten.

 

Ondernemers dragen ook zelf geen werknemerspremies af. (en we mogen geen gebruik maken van de regelingen waarvoor die zijn als de ww en wia). We betalen wel inkomstenbelasting als we genoeg verdienen. Graag heel veel. ;D

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Sinds kort ben ik weer zelfstandig ondernemer en doe dat middels de vof met mijn vrouw die al jaren bestaat. De belastingdienst ziet ons beiden nog steeds als ondernemer. We hebben een aantal jaren geen gebruik van de zelfstandigenaftrek gemaakt maar dit jaar kom ik wel aan de uren eis en mijn vrouw niet.

 

Momenteel werk ik voor een bedrijf wat als onderaannemer werkt bij een groot schoonmaakbedrijf. Ik verhuur me zelf op uurbasis en daarnaast heb ik voldoende andere opdrachtgevers.

 

Maar deze onderaannemer heeft nu voor zijn certificering van mij een VAR nodig.

 

Kan de vof ook een VAR-wuo aanvragen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Als ik op persoonlijke titel een VAR aanvraag kan ik dan wel factureren via de VOF? Omdat mijn vrouw en ik weer samen willen ondernemen wil ik de VOF niet omzetten naar een eenmanszaak.

 

de bedoeling is dat we op termijn samen weer volledig ondernemen maar omdat we op uurbasis werken en factureren willen bedrijven soms een VAR. :-\

Link naar reactie
  • 0

En om het bedrijf helemaal tevreden te houden ook maar een verklaring betalingsgedrag aangevraagd. ;)

 

Heb je ook personeel in dienst dan?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus het formulier verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid heeft voor mij geen toegevoegde waarde omdat er geen loonheffing afgedragen wordt?

 

Ik doe soms werk voor een collega. Incidenteel en vaak bij calamiteiten. Hij heeft een NEN 4400-2 certificering en die lui doen bij controles vaak moeilijk. het liefst zou hij willen dat ik ook zo'n certificering aanvraag maar gezien de kosten van rond de 1500 euro ben ik daar niet zo happig op. Volgens hem mag mijn omzet zonder Nen 4400-2 niet meer dan 5% van zijn totale omzet bedragen. Gezien de grootte van zijn bedrijf zal dat niet gauw het geval zijn.

 

Mijn directe klanten (en die zijn in de meerderheid) vragen hier niet om en vragen ook nooit naar een VAR.

 

Misschien een beetje off-topic maar het lijkt wel of je als klein bedrijf wat alleen uren "verkoopt" aan steeds meer eisen moet voldoen. :-\

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dus het formulier verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid heeft voor mij geen toegevoegde waarde omdat er geen loonheffing afgedragen wordt?

 

Yup

 

Ik doe soms werk voor een collega. Incidenteel en vaak bij calamiteiten. Hij heeft een NEN 4400-2 certificering en die lui doen bij controles vaak moeilijk.

 

Ik neem aan dat hij een NEN 4400-1 certificering heeft (de 4400-2 ziet op bedrijven die vanuit het buitenland mensen uitlenen op de Nederlandse markt).

 

het liefst zou hij willen dat ik ook zo'n certificering aanvraag maar gezien de kosten van rond de 1500 euro ben ik daar niet zo happig op.

 

Die certificering krijg je toch niet omdat je niet voldoet. De NEN4400 ziet onder meer op de loonadministratie en de wijze waarop wordt afgedragen aan de belastingdienst. Als je geen personeel in dienst hebt verloon je ook niet, draag je niet af aan de Belastingdienst en kan er ook niets gecontroleerd worden. Dus geen NEN 4400...

 

Volgens hem mag mijn omzet zonder Nen 4400-2 niet meer dan 5% van zijn totale omzet bedragen. Gezien de grootte van zijn bedrijf zal dat niet gauw het geval zijn.

 

Dat heeft hij niet goed begrepen. Hij mag niet meer dan 5% van zijn omzet inlenen van een niet-gecertificeerde onderneming. Maar als hij jou inschakelt leent hij niet in. Het is een gewone opdrachtgever-opdrachtnemer overeenkomst en die valt buiten de NEN 4400 (immers, geen loonheffingen). Er zijn nog wel wat haken en ogen (goede overeenkomst, alle schijn van een dienstverband voorkomen etc.) maar in principe wordt er niet ingeleend.

 

Mijn directe klanten (en die zijn in de meerderheid) vragen hier niet om en vragen ook nooit naar een VAR.

 

De hele NEN-problematiek speelt ook helemaal niet voor jouw klanten (want geen personeel). De VAR is voor hen waarschijnlijk ook niet spannend omdat het helder is dat jij voor eigen rekening en risico de werkzaamheden uitvoert.

 

Misschien een beetje off-topic maar het lijkt wel of je als klein bedrijf wat alleen uren "verkoopt" aan steeds meer eisen moet voldoen. :-\

 

Valt allemaal best mee, als iedereen zou begrijpen waar het om gaat ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Ik doe soms werk voor een collega. Incidenteel en vaak bij calamiteiten. Hij heeft een NEN 4400-2 certificering en die lui doen bij controles vaak moeilijk.

 

Ik neem aan dat hij een NEN 4400-1 certificering heeft (de 4400-2 ziet op bedrijven die vanuit het buitenland mensen uitlenen op de Nederlandse markt).

 

Inderdaad NEN 4400-1, dacht dat ik alles goed gelezen had maar heb ze toch verwisseld :-[

 

En een reus voor de duidelijke uitleg, daar kan ik wat mee. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.