• 0

Klant betaalt niet, wie kan ik als opdrachtgever aanwijzen.

Beste HL-leden,

 

Het volgende is er aan de hand:

 

Een maand of 2 geleden hebben wij de opdracht gekregen van Aad tot het bouwen van een website voor zijn bedrijf, deze had "grote spoed", het moest snel en perfect.

Wij hebben een offerte opgemaakt, waarvoor wij akkoord kregen en we zijn aan de slag gegaan. Nadat de structuur en lay-out van de site geaccordeerd was hebben wij een aanbetaling ontvangen. Tot zo ver niets aan de hand.

We waren dan ook erg blij toen Aad met nog een opdracht kwam, deze website moest gemaakt worden voor een kennis van hem uit het buitenland Bart, maar hij zou alles regelen.

Mijn compagnon heeft Bart 5 minuten aan de telefoon gehad, hierna werd de telefoon overgenomen door Aad om het gesprek met mijn compagnon voort te zetten.

Weer hebben wij een offerte opgemaakt, akkoord gekregen, structuur en lay-out gemaakt en de aanbetaling ontvangen.

 

Dit werd allemaal geregeld door Aad, alle afspraken zijn met hem gemaakt en het mail- en telefooncontact is ook alleen met hem geweest. Zo werd ook de 2de aanbetaling van zijn rekening gedaan, omdat Bart in het buitenland zat. Bij zowel de eerste als de tweede aanbetaling staat Aanbetaling Website Aad.

 

Enkele tijd later:

We zouden nog wat productinformatie ontvangen en hadden dus weer een afspraak gemaakt. Tijdens deze afspraak heeft Aad (weer) aangegeven zeer tevreden te zijn. Wij hebben hem gevraagd om weer een betaling te doen. Dit was geen probleem en Aad zou dezelfde dag € 2000,- overmaken.

Omdat de productinformatie nog wel even op zich zou laten wachten, hebben wij zelf de nodige research gedaan en de sites afgerond.

 

Dit alles is ondertussen ruim 3 weken geleden en de beloofde € 2000,- is niet gekomen.

Wij zijn hier natuurlijk achteraan gegaan.

Dag 3 zat Aad in het buitenland en zou het de volgende dag gelijk doen.

Dag 5 had Aad visite en was het vergeten.

Dag 6 kwam er een smsje.: De betaling kon niet gedaan worden, want Bart was die dag met spoed opgenomen in het ziekenhuis, de hele familie was overgekomen, het was allemaal vreselijk.

Bart zou waarschijnlijk ook pas over 2 a 3 weken hersteld zijn en dán zou de betaling pas gedaan kunnen worden.

 

Wij hebben hierover met Aad gesproken en gezegd dat we het allemaal heel vreselijk vinden, maar dat we het apart vinden dat de betaling niet gewoon op het afgesproken moment gedaan is. De opdrachten hadden spoed en door de grootte van deze 2 opdrachten hebben wij in de periode dat we hiermee bezig waren geen andere opdrachten aan kunnen nemen (we hebben maar een klein bedrijf met 3.p) . Aad was hier vooraf van op de hoogte en heeft vooraf aangegeven dat hij zou zorgen dat we gewoon de betalingen zouden ontvangen.

Aad zegt dat hij zijn website al bijna volledig betaald heeft (beide aanbetalingen zijn nu volgens hem tbv zijn eigen website) en dat we voor de volledige betaling van de website van Bart, bij Bart zelf of zijn broer moeten zijn.

Maar Bart ligt voor zover wij weten nog steeds in het ziekenhuis en van zijn broer hebben wij geen gegevens.

Aad zou ons vorige week maandag contacteren over hoe de zaken stonden, maar dit is niet gebeurd en op een mailtje van mijn kant kreeg ik vandaag de reactie dat hij donderdag pas weer terug zou zijn in Nederland.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen. Wachten is eigenlijk geen optie, het gaat om een dusdanig bedrag dat we hier zakelijk en privé op gerekend hebben en we moeten gewoon de huur betalen. We hebben wat dat betreft nog geen reserves op kunnen bouwen.

 

Excuses voor de lap tekst, maar het is voor mij te complex om het samen te vatten in een paar zinnen.

 

Mijn vraag is dus:

 

Wat moet ik doen en wie kan ik als opdrachtgever aanwijzen om te zorgen dat wij de betaling asap alsnog ontvangen.

 

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt er dus op alsof jullie een overeenkomst hebben met het bedrijf van Bart, en dus ook Bart zullen moeten aanspreken op de nakoming van die overeenkomst.

Met betrekking tot de vraag 'Mocht Aad wel namens Bart spreken' raad ik jullie art 3:60 en verder van het Burgerlijk Wetboek aan, en dan met name BW 3:61 lid 2

Kortweg staat hier dat als iemand de schijn wekt vertegenwoordigingsbevoegd te zijn, jullie daar ook vanuit mogen gaan, als dat onder de gegeven omstandigheden normaal is en Aad door zijn gedrag daartoe aanleiding heeft gegeven.

 

In een enigszins vergelijkbare zaak bij de Rechtbank Middelburg 14 maart 2007 kocht een bedrijf een auto bij autohandelaar Poppe, maar de overeenkomst werd ondertekend door meneer V, die niet tekeningsbevoegd was.

Kortom, ik vrees dat je het bij B zult moeten zoeken. Je kunt Aad overigens proberen een schadevergoeding afhandig te maken op grond van BW 6:162, maar of dat kans van slagen heeft kan ik slecht beoordelen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoe is dat akkoord tot stand gekomen?

Er bestaat wel degelijk een verschil tussen de feitelijke opdrachtgever en een persoon die, namens opdrachtgever, bemoeienis heeft met de uitvoering cq invulling. Klakkeloos uitgaan van Art :3:61 BW lijkt mij, in dit stadium voorbarig.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe is dat akkoord tot stand gekomen?

Er bestaat wel degelijk een verschil tussen de feitelijke opdrachtgever en een persoon die, namens opdrachtgever, bemoeienis heeft met de uitvoering cq invulling. Klakkeloos uitgaan van Art :3:61 BW lijkt mij, in dit stadium voorbarig.

 

 

 

Hoe bedoelt u dat precies?

Link naar reactie
  • 0

Het is tot zo ver akkoord dat nadat wij de site afgerond hadden, op de vertalingen er in zetten na, wij ineens na een paar dagen te horen kregen dat Bart ziek en zielig is. Aad had de site gezien en die zag er goed uit, maar nu moest het dus door Aad geregeld worden via de broer van Bart en we zouden nog wat horen vorige week maandag.

De communicatie verloopt gewoon ineens zo moeizaam en we hebben er gewoon een heel naar gevoel bij.

Stel dat Bart daadwerkelijk ziek cq halfdood is vind ik het ook hard om bij zijn broer aan te kloppen nu, maar ik vind het ook hard als wij hier de dupe van worden. Ik weet ook absoluut niet wat nou gangbaar is.

 

Wij hebben ook nog geen herinneringen en dergelijke gestuurd.

 

Wat zouden jullie doen in ons geval...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.