• 0

faillissement

Hallo,

 

Ik heb met mijn partner een BV. Nu kom ik erachter dat hij met medeweten van de accountant, rekeningen niet betaalde en de standen van het gas verbruik niet goed doorgaf. Nu heb ik een naheffing van de gasrekening gekregen van meer dan 250000 euro waardoor de zaak failliet is verklaard. Kan ik mijn partner en onze accountant hiervoor aansprakelijk stellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
Kan ik mijn partner en onze accountant hiervoor aansprakelijk stellen?

Lastige zaak. Is het faillissement veroorzaakt door de extra kosten van de naheffing (dus uitdrukkelijk niet de kosten van gasverbruik zelf: die had je immers toch moeten betalen) of zou het faillissement ook onafwendbaar zijn geweest als de gasstanden wel op de juiste wijze waren doorgegeven? Of is er de laatste jaren te veel uitgedividend omdat de winstcijfers - met medeweten van de accountant - eigenlijk te geflatteerd waren gelet op het bekende daadwerkelijk gasverbruik? Had de onderneming niet moeten reserveren, en had de accountant hier niet op moeten wijzen?

 

En is er sprake van bestuurdersaansprakelijkheid voor het faillissement? En zo ja, zouden externe schuldeisers dan niet ook jou aansprakelijk kunnen stellen? Jij hebt als bestuurder gefaald in het toezicht immers

 

Kortom: een netelige zaak waarbij je, als je niet oppast, ook zelf onder vuur kan komen te liggen. Mijn advies: maak geen slapende honden (c.q. curatoren) wakker, zorg dat je eerst overleg hebt met een goede advocaat en wellicht ook een goede externe accountant/boekhouder. Vervolgens is dan de vraag welke stappen jij mogelijk kunt ondernemen richting partner en accountant en vooral wat jij daar mee opschiet : vermoedelijk schiet jij er sowieso niets mee op en valt iedere compensatie in de failliete boedel, ten behoeve van het gasbedrijf en overige crediteuren.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wij Hebben wel een doorstart gemaakt. De betreffende accountant is bezig de boekhouding van de jaren 2011 en 2012 op orde te krijgen, dit is door de curator opgedragen. Hierna ga ik verder met een andere accountant, maar wil mijn partner uit de zaak hebben. Hij heeft ook toegegeven bij de advocaat dat ik nergens vanaf wist. Is hier een mogelijkheid dat ik hem eruit krijg. Vertrouwen is helemaal weg.

 

Link naar reactie
  • 0
Is hier een mogelijkheid dat ik hem eruit krijg. Vertrouwen is helemaal weg.

Dat is een heel andere vraag dan je in eerste instantie stelt! Wat heeft jouw advocaat hierover gezegd?. Hij/zij heeft immers - als het goed is - ook de statuten, aandeelhoudersovereenkomsten en managementovereenkomsten bekeken. Wellicht dat dat grond biedt om de partner te kunnen ontslaan als bestuurder, en/of een uitkoop als aandeelhouder of splitsing van het bedrijf te forceren via de rechter en/of de ondernemerskamer. Of wellicht kun je je partner en accountant inderdaad succesvol aansprakelijk stellen en die kosten verrekenen met het aandelenbelang. De slagingskans van dat alles kan alleen beoordeeld worden door een advocaat die inzage heeft in alle stukken, niet op basis van wat basic informatie en aannames op een forum

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb met mijn partner een BV. Nu kom ik erachter dat hij met medeweten van de accountant, rekeningen niet betaalde en de standen van het gas verbruik niet goed doorgaf. Nu heb ik een naheffing van de gasrekening gekregen van meer dan 250000 euro waardoor de zaak failliet is verklaard. Kan ik mijn partner en onze accountant hiervoor aansprakelijk stellen?

 

De vraag is natuurlijk of de gasstanden ook echt bewijsbaar bewust niet goed zijn doorgegeven, Hiernaast betwijvel ik ten sterkste dat de gasleverancier niet zelf en persoonlijk de stand komt controleren. 250.000 euro aan gas is heel veel natuurlijk.

 

 

Ten tweede, hoe komt het dat er bij jou zelf geen argwaan was? Hoe kan het dat jij een naheffing krijgt terwijl je een BV hebt?

Link naar reactie
  • 0

Wat ik je op procesniveau zou aanraden is goed na te denken. Uit je manier van posten wek je een beetje de indruk (te veel) de binnenbocht te nemen in je communicatie. Neem ook de tijd en energie van de mensen hier serieus- door halve vragen te stellen of andere dan je eigenlijk bedoelt verspil je de tijd van mensen die uitgebreide antwoorden schrijven op basis van wat je vraagt.

 

Het is jouw verantwoordelijkheid om volledig en eerlijk te zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben me er nooit van bewust geweest, daar we een werkverdeling hadden binnen de bv. Mijn partner: het personeel en de boekhouding, en ik de inkoop van alle benodigdheden en het koken. heb ook geen achtergrond en voldoende kennis om me te mengen in de boekhouding, vandaar dat mijn partner dit deed. Ben natuurlijk dankbaar dat ik op dit forum enkele antwoorden krijg die me meer duidelijkheid geven. En ja, momenteel komt de gasleverancier hier zelf de standen opnemen. Dat mijn vragen maar half overkomen komt omdat ik iedere dag weer nieuwe dingen betreffende het faillissement tegenkom.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.