Retail kent moeilijke tijden. Winkels gaan failliet en er ontstaan lege winkelstraten, die moeten worden opgevangen door tijdelijke pop-up-stores en discount winkels. Toch biedt dit geen zekerheid voor de lange termijn. Er treedt een domino-effect op waarbij ook de vastgoedmarkt te kampen heeft met een achterblijvende vraag naar koop- en huurpanden.
Door de moeizame economische jaren heeft er een versneld proces plaatsgevonden van offline naar online retail. De consument is prijsbewuster geworden en kan door het grote gemak en de verscheidenheid aan producten en diensten online aankopen verrichten. De online retailmarkt is nog steeds aan een opmars bezig. Zo bleek uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor dat de online bestellingen in 2012 met 9 procent waren toegenomen ten opzichte van 2011. Het waren met name de consumenten die reeds online aankopen verrichtten die meer producten en diensten bestelden. Met als gevolg dat het aantal webwinkeliers toegenomen is, bleek uit cijfers van de Kamer voor Koophandel.
Het is juist de toenemende populariteit van deze online retail die de oplossing kan bieden voor de toenemende leegstand in winkelgebieden. In mei berichte het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes dat de afgelopen maanden een sterke toename heeft plaatsgevonden van het aantal online retailers die zich op de offline markt begeven. Met een omni-channel strategie kan de klant nog beter worden bediend. Juist voor webwinkels geldt dat er een beperking lijkt te zijn in de dienstverlening. Het ruiken, voelen, aanraken of uitproberen van het product kan niet direct worden gerealiseerd door de consument. Het is een beleving die voor vele online retailers de reden vormt om ook een fysieke winkel te openen. Temeer omdat er wel winkels zijn die met succes een omni-channel strategie hebben toegepast en zowel als fysieke winkels en als webwinkel winst weten te behalen. En nog interessanter een cross-channel starten. Zo kan de consument in de webwinkel kleding bestellen en dit bij ontevredenheid in een fysieke winkel in de buurt omruilen. Een strategie die succesvol door H&M wordt toegepast.
Ook Nederlandse webwinkeliers lijken een omslagpunt waar te nemen. CEO Patrick Kerssemakers van webwinkel Fonq.nl onderkent het belang van een omni-channel strategie: "We houden er rekening mee dat consumenten op termijn ook een fysieke beleving verwachten van een online retailer in de winkelstraat, als een tegenbeweging van sluitende winkels". Kerssemakers is ook actief als lid van een van de expertgroepen binnen het platform Shopping 2020. Doel van het platform is het ontwikkelen van een toekomstvisie op de online verkoop, door middel van het verrichten van onderzoek en het delen van kennis. Zo'n 400 experts zullen binnen 19 expertgroepen deelnemen aan dit grootschalige project, met als doel de klant in de toekomst nog beter te bedienen. Ook in het nu nog lege winkelpand bij u in de buurt. Er gloort hoop aan de horizon. Dat kunnen we wel gebruiken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
SebastiaanEikholt
SebastiaanEikholt
Retail kent moeilijke tijden. Winkels gaan failliet en er ontstaan lege winkelstraten, die moeten worden opgevangen door tijdelijke pop-up-stores en discount winkels. Toch biedt dit geen zekerheid voor de lange termijn. Er treedt een domino-effect op waarbij ook de vastgoedmarkt te kampen heeft met een achterblijvende vraag naar koop- en huurpanden.
Door de moeizame economische jaren heeft er een versneld proces plaatsgevonden van offline naar online retail. De consument is prijsbewuster geworden en kan door het grote gemak en de verscheidenheid aan producten en diensten online aankopen verrichten. De online retailmarkt is nog steeds aan een opmars bezig. Zo bleek uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor dat de online bestellingen in 2012 met 9 procent waren toegenomen ten opzichte van 2011. Het waren met name de consumenten die reeds online aankopen verrichtten die meer producten en diensten bestelden. Met als gevolg dat het aantal webwinkeliers toegenomen is, bleek uit cijfers van de Kamer voor Koophandel.
Het is juist de toenemende populariteit van deze online retail die de oplossing kan bieden voor de toenemende leegstand in winkelgebieden. In mei berichte het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes dat de afgelopen maanden een sterke toename heeft plaatsgevonden van het aantal online retailers die zich op de offline markt begeven. Met een omni-channel strategie kan de klant nog beter worden bediend. Juist voor webwinkels geldt dat er een beperking lijkt te zijn in de dienstverlening. Het ruiken, voelen, aanraken of uitproberen van het product kan niet direct worden gerealiseerd door de consument. Het is een beleving die voor vele online retailers de reden vormt om ook een fysieke winkel te openen. Temeer omdat er wel winkels zijn die met succes een omni-channel strategie hebben toegepast en zowel als fysieke winkels en als webwinkel winst weten te behalen. En nog interessanter een cross-channel starten. Zo kan de consument in de webwinkel kleding bestellen en dit bij ontevredenheid in een fysieke winkel in de buurt omruilen. Een strategie die succesvol door H&M wordt toegepast.
Ook Nederlandse webwinkeliers lijken een omslagpunt waar te nemen. CEO Patrick Kerssemakers van webwinkel Fonq.nl onderkent het belang van een omni-channel strategie: "We houden er rekening mee dat consumenten op termijn ook een fysieke beleving verwachten van een online retailer in de winkelstraat, als een tegenbeweging van sluitende winkels". Kerssemakers is ook actief als lid van een van de expertgroepen binnen het platform Shopping 2020. Doel van het platform is het ontwikkelen van een toekomstvisie op de online verkoop, door middel van het verrichten van onderzoek en het delen van kennis. Zo'n 400 experts zullen binnen 19 expertgroepen deelnemen aan dit grootschalige project, met als doel de klant in de toekomst nog beter te bedienen. Ook in het nu nog lege winkelpand bij u in de buurt. Er gloort hoop aan de horizon. Dat kunnen we wel gebruiken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42352-online-retail-is-oplossing-voor-leegstand-winkels/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag