• 0

Vragen over opstellen en versturen van een persbericht

Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn bedrijf Bizzcounter een persbericht geschreven. Deze wil ik uitsturen. Maar aangezien ik denk dat ik maar 1 kans heb voor een eerste indruk heb ik een aantal vragen. Stuur ik het persbericht als bijlage? En zo ja, wat vermeld ik dan in de begeleidende email.

 

Als iemand verder journalisten / media kent die wellicht e.e.a over ons bedrijf willen schrijven dan zou dit geweldig zijn. Dan stuur ik het persbericht hier ook heen. Heeft iemand beschikking over een persmailinglijst? Of gebruiken jullie daar allemaal een betaalde dienst voor?

 

Als mensen het persbericht willen lezen om van suggesties te voorzien wil ik het natuurlijk graag opsturen.

 

Bellen jullie na als jullie geen bericht krijgen? Of is het jammer maar helaas.

 

Alvast super bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

In 2011 heb ik daarover een column geschreven. De belangrijkste essentie van een persbericht is dat het nieuwswaarde heeft.

 

Voor de rest is het niet vanzelfsprekend dat je een reactie krijgt, eerder niet dan wel. Als je wél een reactie krijgt, is om dat men meer informatie willen. En als ze je persbericht niet plaatsen, is dat jammer dan, dan was het niet waardevol genoeg qua nieuwswaarde voor het medium waar je een bericht naar toe hebt gestuurd.

Link naar reactie
  • 0

Als je een echt persbericht hebt (dus geen verkapte reclameboodschap, maar een nieuwsfeit) dan stuur je dat naar het ANP.

 

Dan komt het vanzelf goed, want dan krijgen alle (echte) journalisten dat te zien.

 

Beetje erg kort door de bocht dit. Dat alle journalisten het te zien krijgen, wil niet automatisch zeggen dat 't geplaatst wordt.

 

Uiteraard is het belangrijk om nieuwswaarde te hebben, maar nieuwswaarde heb je in vele vormen. Iets kan ludiek, sympathiek, vernuftig, actueel etc. zijn. Maar nog steeds is dit geen garantie op plaatsing.

 

Over je vragen: Ik zou je persbericht zo mogelijk zowel in je mail als in een bijlage doen. Let er hierbij op dat je persbericht eigenlijk 1-op-1 geplaatst kan worden, de meeste redacteuren zijn liever lui dan moe ;)

 

Stop er relevant beeld bij (als je dat hebt, zorg natuurlijk wel voor professionele kwaliteit) en volg de opbouw die je in alle artikelen over persberichten en free publicity kan vinden. Wat mij betreft het allerbelangrijkste: De onderwerpregel!! De eerste screening, met veruit het grootste aandeel afvallers. Zorg dat ie pakt. Knal er overheen met een briljante titel en lead, dan ben je al een heel eind.

 

Succes! Ik weet uit ervaring dat je met een beetje relevante mediaselectie best leuke dingen kan bereiken!

The Improvement Mirror. Sales- en marketingadvies voor het MKB

www.the-improvementmirror.nl

Link naar reactie
  • 0

Over je vragen: Ik zou je persbericht zo mogelijk zowel in je mail als in een bijlage doen. Let er hierbij op dat je persbericht eigenlijk 1-op-1 geplaatst kan worden, de meeste redacteuren zijn liever lui dan moe ;)

 

NOOIT, maar dan ook écht nooit een bijlage versturen bij je persbericht. Zoals je zegt; redacteuren zijn liever lui dan moe, dus zullen ook nooit de bijlage gaan openen. Daarnaast kunnen mailtjes met bijlagen blijven hangen in spamfilters van een redacteur o.i.d.

 

Wil je toch iets van bijlagen / meer informatie geven, zorg dan dat je de bijlage ergens upload waar de journalist met een link naar toe kan gaan om de bijlage te lezen, afbeeldingen te downloaden etc.

Link naar reactie
  • 0

Over je vragen: Ik zou je persbericht zo mogelijk zowel in je mail als in een bijlage doen. Let er hierbij op dat je persbericht eigenlijk 1-op-1 geplaatst kan worden, de meeste redacteuren zijn liever lui dan moe ;)

 

NOOIT, maar dan ook écht nooit een bijlage versturen bij je persbericht. Zoals je zegt; redacteuren zijn liever lui dan moe, dus zullen ook nooit de bijlage gaan openen. Daarnaast kunnen mailtjes met bijlagen blijven hangen in spamfilters van een redacteur o.i.d.

 

Wil je toch iets van bijlagen / meer informatie geven, zorg dan dat je de bijlage ergens upload waar de journalist met een link naar toe kan gaan om de bijlage te lezen, afbeeldingen te downloaden etc.

 

Het kan natuurlijk zijn dat ik al een keer of 8 mazzel heb gehad, maar mijn ervaringen met een bijlage zijn prima. Je tip over een link naar meer info is uiteraard ook een goede.

The Improvement Mirror. Sales- en marketingadvies voor het MKB

www.the-improvementmirror.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Redacties krijgen dagelijks honderden persberichten en 98% is onzin. Dat wordt dus heel snel gefilterd. Ik snap niet wat een bijlage toevoegt aan een tekst die gewoon in de mail opgenomen kan worden. Zet je nieuwsfeit in de onderwerpregel en herhaal dat als kop. Beschrijf kernachtig wat jouw verhaal nieuwswaarde geeft en haal alle overbodige bijvoegelijke naamwoorden eruit.

 

Er is overigens een heel circuit van fake nieuws en onzinberichten, dus als je eigenlijk niks anders te melden hebt dan 'ik besta' of zoiets, verspil dan geen moeite aan echte media.

 

PS - zoek even op persberict, want er staat al heel veel op dit forum. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een persbericht op zich is totaal nutteloos. Vroeger diende een persbericht om iets onder de aandacht van een krant of blad te brengen, maar sinds we internet hebben staat de persberichtenfax van de krant naast de prullebak, en niemand leest de persberichten.

 

Het heeft geen enkele zin om mensen een persbericht of wat voor bericht dan ook te sturen als die mensen jou niet kennen. Mensen krijgen genoeg onzin per email, die gaan jouw bericht niet lezen.

 

Toch kun je een persbericht nuttig gebruiken, en wel als volgt.

1. zoals Romano al zegt, er moet serieuze nieuwswaarde in je bericht zitten.

2. het bericht moet echt goed geschreven zijn. Dat kun je niet zelf. De meeste PR bureau's kunnen het ook niet.

3. je publiceert het bericht via een platform waarbij de zichtbaarheid voor jouw doelgroep, de relevante journalisten, is gewaarborgd. Als je publiceert via iets als prweb, dan zit de meerwaarde niet in prweb zelf, maar in het feit dat alles wat via zo'n site wordt gepubliceerd, automatisch goed vindbaar is voor jouw doelgroep. Dat maakt het de 200 euro waard.

4. je web site moet de logische follow-up bieden voor je bericht. Als mensen onverhoopt je persbericht toch lezen, en op je url klikken, dan moet je site precies bieden wat ze verwachten na lezing van het bericht. Als jouw persbericht het perpetuum mobile belooft, dan moet op je site een grote aankondiging staan van het perpetuum mobile.

 

Als je één van deze vier punten niet goed doet, dan is het zinloos.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je al belangstelling krijgt, dan zoeken ze even je website op. Daar treffen ze/we een standaard stramien aan met stockfoto's en een verhaal over totaaloplossingen. Het enige dat suggereert dat er echte mensen bij betrokken zijn, is een adres in Hoorn. Dat leidt dan weer naar een netwerkje van activiteiten, iets met designedtodesign en een doodlopende link naar ownwebshops.com.

 

Veel losse endjes, geen mensen.

 

Verstoppertje spelen doet je marketing geen goed.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.