• 0

Particulier per opdracht inhuren

Ik bouw als particulier websites en krijg het steeds drukker.

 

Nu wil ik steeds meer kleine delen met specifieke kennis uitbesteden.

Ik wil deze mensen betalen en contracteren per opdracht

en ik wil zelf niet verantwoordelijk zijn voor premies of belastingen.

 

Er zit totaal geen regelmaat in de opdrachten voor deze mensen,

het komt ook vaak voor dat ik een bepaalt iemand 1 tot 3 keer inhuur.

 

Ik maak gebruik van particulieren / studenten met een hobby / specifieke kennis

Dank aan:

Fotograaf

Tekstschrijver met specifieke kennis van onderwerp

Programmeur voor specifieke programmeertaal

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je als hobby webshops bouwt en je wordt er niet voor betaald dan is er niks waar je rekening mee hoeft te houden, hooguit dat jouw "klanten" tevreden zijn met het resultaat.

 

Als je er wel voor betaald wordt ben je eigenlijk ondernemer of als het om een gering bedrag gaat kan je het ook opnemen als inkomsten uit overige werkzaamheden.

 

Echter voor de omzetbelasting (btw) ben je al heel gauw ondernemer. (zie de link in mijn eerdere bericht)

 

Via deze website kan je meer informatie vinden.

 

En anderen inhuren voor een deel van de werkzaamheden en daarvoor betalen is ook aan (veel) regels gebonden. :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoeveel je verdient maar het zou mischien interessant kunnen zijn je verhaal voor te leggen aan een expert (administratiekantoor). Dan kan iemand die verstand heeft van alle nuances naar jou situatie kijken en je adviseren hoe je dit het beste aan kunt pakken. Zo'n gesprek hoeft niet duur te zijn (mischien 100 euro) en kan zelfs gratis zijn omdat het een introductiegesprek is.

 

Bespaart jou uren uitzoekwerk en dan weet je tenminste zeker dat het goed zit.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk als freelancer samen met een partner in het buitenland. Nu hebben we een eenmalige programmeer opdracht waarvoor we de expertise niet in huis hebben. Een goede vriend wilt dit graag voor ons doen, maar hij is geen ondernemer. Via dit forum las ik al dat het kan via een IB47 formulier. Ook heb ik via de belastingdienst een programma gedownload. Maar het lijkt me een erge omslachtige constructie voor een eenmalige opdracht die ik wil betalen. Wat is hiervoor de beste oplossing? Kan ik die vriend ook in natura betalen, door bijvoorbeeld Tablet oid?

Link naar reactie
  • 0

Een goede vriend wilt dit graag voor ons doen, maar hij is geen ondernemer. Via dit forum las ik al dat het kan via een IB47 formulier. Ook heb ik via de belastingdienst een programma gedownload. Maar het lijkt me een erge omslachtige constructie voor een eenmalige opdracht die ik wil betalen. Wat is hiervoor de beste oplossing? Kan ik die vriend ook in natura betalen, door bijvoorbeeld Tablet oid?

Volgens mij mag je vriend gewoon een rekening sturen naar jullie bedrijf. Hij mag daar alleen geen BTW op zetten. Hij moet dan zelf de inkomsten netjes opgeven bij zijn belastingaangifte.

Ik heb dit in het verleden diverse keren gedaan met particulieren. Daar kwam geen IB47 of 'programma' aan te pas. Het ging wel om kleine bedragen.

 

Betalen in natura is volgens mij niet toegestaan. Wat jij wil doen denk ik is de tablet op naam van je bedrijf kopen en dan geven aan je vriend. Als jij een bedrijfsmiddel koopt hoort dat gewoon bij je bedrijf te blijven. Ik geloof zelfs dat je moet kunnen laten zien waar de tablet is als de Belastingdienst daar om vraagt. Je zou kunnen zeggen dat ie stuk is gegaan en daarom er niet meer is maar dat is ook niet echt kosher.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je vriend gewoon een rekening sturen naar jullie bedrijf. Hij mag daar alleen geen BTW op zetten. Hij moet dan zelf de inkomsten netjes opgeven bij zijn belastingaangifte.

Ik heb dit in het verleden diverse keren gedaan met particulieren. Daar kwam geen IB47 of 'programma' aan te pas. Het ging wel om kleine bedragen.

 

waarschijnlijk had jij wel een IB47 opgave (betaalde bedragen aan derden) moeten doen.. dus dat jij het zo gedaan hebt en dat het zo lukt wil niet zeggen dat het de goede manier is ;)

 

Maar een heel opgave programma is niet noodzakelijk inderdaad. die is vrij ingewikkeld en vooral handig voor bedrijven die veel mensen per jaar op deze wijze inhuren.

maar je kunt ook gewoon op papier opgave doen, dat is meestal goed te doen..

 

Verder maakt het niet uit of je iemand een zak geld geeft of een tablet heb blijft in principe een betaling aan derden en belastbaar inkomen voor de ontvanger..

anders zou ik mijn opdrachtgevers ook voortaan ook gewoon gaan vragen om een tas boodschappen en een leuke weekendje weg ipv X euro per uur..

Link naar reactie
  • 0

Verder maakt het niet uit of je iemand een zak geld geeft of een tablet heb blijft in principe een betaling aan derden en belastbaar inkomen voor de ontvanger.. anders zou ik mijn opdrachtgevers ook voortaan ook gewoon gaan vragen om een tas boodschappen en een leuke weekendje weg ipv X euro per uur.

Tja, je wijst hier op een belangrijk punt. Wat is de intentie?

Is het de bedoeling dat er normaal belasting wordt afgedragen? Dan zou ik gewoon geld overmaken en mag je vriend daar van kopen wat ie wil. Een tablet of iets anders.

Maar misschien wil je de tablet kopen als bedrijfsmiddel en dan geven aan je vriend.

Het is dan aan je vriend om dat op te geven aan de Belastingdienst. Maar we gaan op een forum als HL geen belastingontduiking promoten natuurlijk.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.