• 0

ondernemen binnen het gedoogbeleid

veel zelf gedaan al, goede begeleiding inkoop, productkennis opgedaan, marktonderzoek,wekgelegenheid en hoeveel brood op de plank voor iedereen .

heb alle middelen beschikbaar om alles geheel financieel op te zetten, stuit echter op het volgende, kan nergens concreet zwart op wit wat vinden over de regels in welke sector dit valt voor mijn winkel vandaaruit wil ik alle gedogen producten gaan verkopen.,

misschien dat ik via deze weg met mensen en ondernemers in contact kan komen voor informatie .

heb een winkelruimte tot beschikking.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42699-ondernemen-binnen-het-gedoogbeleid/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0
stuit echter op het volgende, kan nergens concreet zwart op wit wat vinden over de regels in welke sector dit valt voor mijn winkel vandaaruit wil ik alle gedogen producten gaan verkopen.

Als je nu eerst eens aangeeft om wat voor producten het gaat, dan valt die vraag ook een stuk makkelijker te beantwoorden.

Daarnaast is de vraag of je alleen gaat verkopen of dat er ook bij jou genuttigd kan worden. Het verkopen van bijvoorbeeld paddo's of softdrugs valt onder de sector detailhandel genotmiddelen, het nuttigen onder horeca

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

zowel de bovengenoemde producten wil ik beschikbaar willen in mijn winkel.

Begrijp wat je bedoelt met valt onder de Horeca, dit dacht ik ook tot eerst navraag en eigen ervaringen tot nu, kom in niet verder dan bestaat welniet.

snackbar/horeca is nog gebaseerd uit de jaren 80 en 90, inmiddels bestaat welniet voor een startende ondernemer wat betreft de bovengenoemde producten, aangezien ik ook geen eten of drinken serveer en mijn assortiment uit meeneem producten bestaat, 1 van de bovengenoemde producten staan dan ook naast gemiddeld 100 andere artikelen, meeneem producten.

wil kosten besparen en mijn producten vanuit een winkel kunnen aanbieden

• 0

Tot zover ik tot nu toe weet is dit een landelijk beleid , ik heb het hier niet over een coffeeshop of smartshop.

Mijn idee is tot stand gekomen na de zoveelste overval op mijn zaak, wij, mijzelf en personeel hebben daarom gezamenlijk besloten 100% de zaak een draai en een nieuwe wending te geven, wij hebben zelf nooit dit soort producten verkocht maar voor ons heeft het geen zin om op deze manier meer verder tegaan.

De zaak is momenteel gesloten en personeel heeft ieder voor zich mij laten weten om dit door te zetten en ieder heeft wel een oude school/ buurt vriend/ kennis of iemand in de familie die ons deze artikelen willen en kunnen leveren.

Ik heb jaren dag in dag uit hard gewerkt maar na de zoveelste overval wil ik het anders gaan doen en op deze manier voor mijn gezin en personeel blijven zorgen.

Heb een aantal maanden mij hierin goed verdiept en veel navraag gedaan bij mensen die al jaren een coffeeshop/ smartshop of growshop runnen, conclussie het is een voorrecht maar geen recht voor allen.

Mijn winkelruimte voldoet in principe aan alle voorwaarden, geen scholen in de buurt, geen wet BB, veel vraag naar dit soort producten en meer dan 80.000 inwoners.

Winkeliers in mijn directe omgeving begrijpen dit inatief, niet iedereen is voor maar zeker niet tegen.

Ik ben bereid ook de hele zaak te verbouwen/aanpassen geheel met eigen middelen.

Sterker kan een nieuwe ruimte huren of verhuizen, sta voor alle mogelijkheden open.

Waar ik op stuit nu is dat je geen vergunning kan aanvragen, kan wel bij KvK aanpassen naar land en tuinbouw dan mag ik als een verdekte growshop zaken doen, coffeeshop kan weer als een verkapte theehuis, rokersclub, religieus roken enz enz

Dit is echter niet wat wij willen, het idee is om alles openlijk te verkopen wat binnen het gedoogbeleid valt dit vanuit een winkel, zie het als een supermarkt.

Hebben jaren hard gewerkt, afgedragen tot aan de laatste overvallers toe en nu zijn we zelf toe aan een nieuwe wending.

Ik kan geen producten opnoemen die wij willen gaan verkopen en momenteel zelf ontwikkelen dit om misverstanden en bepaalde reacties te ontmoedigen , alles binnen het gedoogbeleid staan wij momenteel voor open daarnaast houden wij ook rekening met producten die de volksgezondheid kunnen aantasten, die zullen we dan ook zeker niet verkopen.

Graag zou ik hier over gedachtens uitwisselen, maakt niet uit welke hoek het komt en elke mening is welkom.

privé berichten zijn welkom.

• 0

ik weet niet wat je activiteit tot nu toe was?

Mij lijkt de sector coffeeshop/growshop/smartshop net een magneet voor overvallen/afpersing en andere narigheid.

Als je niet wil overvallen worden dan start je een no-cash business.

Hoe denk je jouw 'leveranciers' (cq vrienden en familie) te gaan betalen? Juist ja. Je zal dus cash in huis hebben.

Misschien eens informeren bij univ/politie naar criminaliteits cijfers in de sector die je wil aansnijden.

• 0

Uit verschillende raporten en cijfers blijkt juist dat sinds 2000 bijna tot geen overvallen op dit soort zaken meer worden gepleegd door criminelen, wel invallen door justitie.

Het idee om een no-cash onderneming te starten is niet zomaar voor iedereen haalbaar, buiten dit heb je als ondernemer artikelen op voorraad die een bepaalde waarde hebben, dit is wat bij ons het geval was, 80% via pin, dit heeft geleid naar de producten zelf meenemen.

Justitie is momenteel, begrijpelijk want het is geen dweilen meer.

Je hebt een punt wat betreft magneet en ook daarover is lang over gediscuseerd onderling, met de omzet voorheen was het niet mogelijk om ons optimaal te beveiligen, hierin gaat ook zeker verandering in komen dan.

Politie snapt het en ziet dit als een schreeuw uit frustratie, sommige winkeliers ook, dit was ook zeer zeker zo bij de 3de overval maar op dit moment staan wij heel anders tegen dit.

Officieel bestaan nergens cijfers over wat omgezet word in deze sector en branche, wel heb ik tijdens verschillende gesprekken, ervaringsdeskundige op hun gebied dat inverstering, input en opbrengst niet met elkaar in verhouding staan en dat in deze tijden bijna geen onderneming tegen dit concept op kan met cash genereren, input is minimaal en omzet is maximaal.

Snap wat je bedoelt met afpersingen enz maar op dat moment mocht zich dit voordoen of afspelen, is dit begrijpelijk omdat we ons bewust in deze branche hebben geplaatst en daar dan ook achter staan mocht het weer zonder uitnodiging tot een overval of iets dergelijks komen.

Wat nu vaak speelt is dat het op uitnodiging gebeurd, in elke branche behoort men van elkaars eigendommen af te blijven, dit is mijn mening die gedeeld word door veel ondernemers van de groenteboer, juwelier tot aan de jongens die in de spinazie zitten.

Zolang je nog met cash mag en kan werken, willen wij hier graag mee doorzetten.

Wij hebben nu zoiets van overvallen, zoals vaak gezegd word ondernemen is een risico of had je maar iets anders moeten kiezen, wij kiezen hier bewust voor maar dan wel met een visie dat personeel meer te besteden heeft en hun ptss in een tropische omgeving te verwerken.

Wij zijn nu klaar met het ontwikkelen van een artikel, verschillende coffeeshops/crowshops hebben laten weten dat ook zij hier iets in zien dit in belang van volksgezondheid.

Zoals ik zei elke mening is welkom en begrijp heel goed waar je op doelt, tot een paar jaar terug dachten wij ook zo.

• 0

Betalingen gaan ondanks dat wij momenteel gesloten zijn door en via banktransfer.

Mijn intentie en reden voor mijn vraag hier op HL te posten is omdat het een site is voor ondernemers en toekomstige ondernemers, zit van alles hier van geitenboer tot rijksoverheid.

Heb zelf ruim 27 jaar ervaring en deze winkelruimte is begin jaren 60 gekocht en familiebezit.

Gezamenlijk een zeer brede kennis van zakendoen maar deze begrijpen we niet, het bestaat maar het is er niet of het mag maar niet, vandaar mijn vraag op HL, dit is iets wat wij zelf nog nooit hebben gedaan of tot 6 maanden terug zouden doen.

De locatie waar dit pand zich bevind is door de jaren heen zeer achteruit gegaan, leefbaarheid en voor wat wij voorheen daar deden is het onveilig, in deze tijden op zo een locatie is het voor ons begrijpelijk dat we dagelijks een doelwit zijn.

Vandaar deze draai en wending, enigste optie was verhuren, wat ook uitgeprobeerd is.

Gelukkig is iedereen aan het werk, is een van maar wel een die ons een andere kijk op bepaalde dingen heeft gegeven.

Betalingen worden via de bank gedaan en denk persoonlijk dat meeste bedrijven dit in 2013 wel doen en niet op vrijdag voor de borrel cash uitbetalen, tot zover ik weet gebeurd dit in mijn directe omgeving al zeker 15 jaar niet.

Waar ik benieuwd naar ben is meer het wel en niet verhaal , mag maar het kan niet, tot nu toe zelf veel onderzoek gedaan, gesprekken gevoerd, aanvragen proberen in te dienen en nergens iets concreets over dit concept.

Genoeg informatie over de producten maar niets over hoe je dit vanuit een winkel verkopen kan.

• 0

Het is misschien handig om ook te vertellen wat je nu precies wil gaan verkopen. Want dat is niet duidelijk.

Het beeld dat ik uit jouw verhaal heb gevormd is dat je een supermarkt wil starten met alles wat net niet mag.

Een plaats waar je grow materialen, wiet, smartdrugs,.... uit de schap in het karretje kan laden.

Een ander beeld dat ik mij kan vormen uit jouw verhaal is dat je een produktie wil starten van designer drugs en deze in jouw eigen winkel en externe verkooppunten aan de man wil brengen.

• 0

Er is een grijze zone tussen het soort drugs dat door de wetgever in de illegale hoek gezet is en de middeltjes die gewoon geconsumeerd e/o verkocht mogen worden. Behalve alcohol, sigaretten, koffie en kaneel kun je ook denken aan nieuw ontwikkelde pilletjes en poedertjes. Daar is nog geen regelgeving voor, of de interpretatie loopt uiteen.

Het lijkt me dat in de sfeer van coffeeshops wel juristen actief zijn die met gedoogbeleid weten om te springen.

Neemt niet weg dat ondernemen in deze grijze zone met extra risico's gepaard gaat, bv dat de regelgeving ineens snel aangepast wordt. Je ziet dat zelfs met alcohol en sigaretten. Dat zal je als ondernemer dus moeten verdisconteren in je plannen. Een Plan B klaar hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Op de designer middelen na zou dit het meest in de buurt komen van wat wij willen beginnen.

Zie het niet als een supermarkt met volle schappen, enigste wat je ziet zijn voorbeelden en barcodes die je zelf scanned, adviseurs die uitleg kunnen geven en beveilging binnen en buiten.

De producten zelf worden dan voor je ingepakt en aan de andere kant bij de ophaalbalie voor je klaargezet.

Nu heeft mijn zoon iets bedacht en ik heb zijn design laten fabriceren, heb dit ook laten testen en het doet wat het moet doen,

dit wil hij daar ook promoten, verkopen, het gaat om een product wat roken veiliger maakt.

Dit is ook een van onze standpunten, alles wat momenteel verkocht word willen wij uit kiezen, zelf beslissen maar dan beter en veiliger aan consumenten aanbieden .

Designerdrugs/paddos beginnen we niet aan, wij willen dan ook geen coffeeshop of iets in die trend, coffeeshop is niet zo moeilijk met de juiste middelen en contacten blijkt uit ervaring, maar is iets wat wij niet willen doen.

• 0

Vergeet ik nu toch nog iets, grijze hoek en illegaal, dit is juist wat wij niet begrijpen, het is gedogen om vanuit verschillende punten tot Max 5 gr per klant te verkopen, voorrecht van de verkoper is 500 gr per dag op voorraad met een ongeschreven wet dat de wetgevers en handhavers de achterdeur met rust laten en zo nu en dan een kijkje nemen via de voordeur.

Ben zelf ook een persoon die altijd zo gedacht heeft van dit mag en dat niet (zwart wit) .

Nu begrijp ik deze grijze hoek niet, als het illegaal is en onder de Opiumwet valt, is dit voor mij simpel het mag niet en is verboden, dit is echter niet het geval, het mag, alleen is het een voorrecht en geen recht voor allen.

Nu zie ik ook dat gemeentes steeds meer de kant opgaan van vrijgeven, het toestaan van kweken, iets waar justitie niets aan kan doen, deze keuze mag onafhankelijk gemaakt worden door een gemeente.

Terug naar sigaretten en alchol dit is landelijk bepaald en deze regels gelden voor iedereen.

Je mag dus een product wat illegaal is legaal doorverkopen, is dit de grijze hoek , bestaat geen opleiding voor, geen vergunning, niets waaruit ik kan opmaken dat het niet wel mag en dat dit alleen maar vanuit een coffeeshop mag worden verkocht, want ook dit bestaat zwart op wit niet.

De wetboek geeft zwart op wit aan wat verboden is en niet wat legaal is. In dit lopen wij vast als vrije ondernemers in een democratie waarin ik geloof in vrijheid van ondernemen.

Plan B voor dit pand is het te verhuren aan jonge beginnende ondernemers die daar gezamenlijk iets leuks en creatiefs van kunnen maken of experimenteren met hun dingen zonder veel verplichtingen na ons toe.

• 0

Dat is dan een persoonlijke keuze. Als je niet kan/wil ondernemen in de grijze zone van vage regels en lokale toepassingsvarianten (met alle risico's van dien) dan kun je der beter met een boog omheen lopen. Andere ondernemers vinden het juist spannend om aan de frontier bezig te zijn. Grotere risico's, grotere kansen.

Begin dan meteen met plan B

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Grotere risico's, grotere kansen klinkt spannend, meestal tot mijn verbazing voor velen nog, of het verstandig en verantwoord is weet je pas na dat soort risico's te hebben genomen.

Met alle respect, persoonlijk zal ik dit aan niemand adviseren en zeker niet aan een beginner.

Of het kan en mogelijk is binnen de huidige regels en wetgeving dat is de vraag, de rest wat volgt is idd een persoonlijke keuze.

Kan het niet dan heeft het willen meestal een negatief effect en heb je kans dat men Grotere risico's, grotere kansen gaat horen, hier sta ik persoonlijk niet achter.

Bedankt voor je mening.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar