• 0

Hoe breng ik mijn bedrijf beter onder de aandacht?

Sinds twee jaar geef ik creatieve workshops voor volwassenen en geef ik kinderfeestjes. Op papier klinkt dit erg leuk, maar de realiteit is dat ik slechts af en toe een workshop heb, en de kinderfeestjes zijn op één hand te tellen...

Gelukkig maak ik ook af en toe nog geboorte/romperslingers. Door deze verkopen kan ik in ieder geval de rekeningen van de webshop en materiaal betalen.

 

Om de kinderfeestjes meer onder de aandacht te brengen, geef ik nu één keer per maand een "knutselcafé" voor kinderen van de basisschool. Voor € 3.50 per kind maken we iedere keer een leuk creatief werkstuk. Qua kosten speel ik tijdens deze knutselcafé's net quitte, maar mijn doel is om er uiteindelijk enthousiaste kinderen aan over te houden die graag hun verjaardagsfeestje bij mij willen houden. De opkomst is erg goed. Ik kan maximaal 10 kinderen per keer huisvesten en die haal ik nu ruim, dus ik start een tweede groep. We zijn nog maar drie maanden bezig, maar toch ben ik teleurgesteld dat er nog geen kinderfeestjes uit zijn gekomen...

 

Ik ben best creatief in het bedenken van oplossingen, maar ik zie nu even geen uitweg... Hoe krijg ik mijn workshops voor volwassenen en de kinderfeestjes beter onder de aandacht? Zij leveren mij uiteindelijk het meeste op.

 

Ik heb een website, een facebookpagina en twitter. Verder heb ik een blog maar moet toegeven dat ik die niet consequent bij houd.

 

Wie duwt me even weer de juiste richting op?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog even een aanvulling. Ik geef af en toe een kindermiddag bij een buurtvereniging hier in de buurt. Ook ben ik door hun gevraagd om dit najaar twee keer een bredeschool middag te verzorgen.

 

Ik heb een pdf-folder gemaakt en deze met een begeleidend schrijven gemaild naar alle buurtverenigingen hier in de wijde omtrek, in de hoop dat daar ook nog meer uit gaat komen.

 

Een advertentie in de krant durf ik niet zo goed aan. Ik geef de workshops en kinderfeestjes in een grote blokhut die we daar voor gebouwd hebben in onze achtertuin. Onze gemeente laat werken aan huis niet toe, en ik wil geen slapende honden wakker maken..

Link naar reactie
  • 1

Dag Polka,

 

Je moet natuurlijk wel realistische verwachtingen hebben. Als je nu een groep van 10 kinderen hebt, is het dan je verwachten dat je daar al een verjaardagsfeestje uit zou halen? Dat zou een conversie van 10% zijn.

 

De basisscholen in mijn gemeente hebben regelmatig naschoolse activiteiten waarvoor ze ook externe creatievelingen zoals jij inhuren. Misschien kun je eens praten bij alle basisscholen in je omgeving, met de gemeente cq. jongerenwerkers, met stichtingen die zich hiermee bezig houden enzovoorts.

 

Wat me opvalt is dat mijn kinderen bijna nooit een foldertje meekrijgen van degene die zo'n knutselmiddag als docent invult. Dat zou ik als ondernemer natuurlijk wel gedaan hebben!

 

Zelf gaan folderen op het schoolplein mag meestal niet. Maar als je de bibliotheken langsgaat en vriendelijk vraagt of je daar wat mag neerleggen heb je misschien wel kans. Net als bij winkels waar ze knutselmaterialen verkopen, op prikborden in supermarkten en buurthuizen, enzovoorts.

 

Met mijn fotocursussen heb ik succes gehad door een mailing te sturen naar de personeelsverenigingen van grote organisaties en bedrijven in de buurt. Als die in oktober/november op de mat valt zijn ze waarschijnlijk net bezig met het programma voor 2014.

 

Ook leuk: een knutselprijsvraag met als prijs een gratis workshop. Ga met dat idee eens naar het lokale huis en huisblad. Grote kans dat je er met foto en al inkomt. Misschien kun je zelf een eigen rubriekje krijgen, ze zitten vaak verlegen om content.

 

Mailen naar buurtverenigingen heb je dus al gedaan, maar vergeet niet de mailing na te bellen. Hoop gedoe voor je iemand te pakken hebt, maar wel succesvoller dan gewoon afwachten.

 

Dan nog een Facebook tip. Fotografeer aan het einde van zo'n sessie met tien kinderen alle tien de werkstukken. Dan kun je weer tien dagen lang elke dag een werkstuk op Facebook zetten. Geef de kinderen wel een briefje met het adres van je FB-pagina mee. Dikke kans dat de ouders de foto van het werk van hun kind Liken, zodat hun kennissen dan ook jouw foto en pagina te zien krijgen.

 

In je bericht noem je nu kinderen en volwassenen, maar wat denk je van ouderen? Misschien kun je in bejaardentehuizen, verzorgingstehuizen, aanleunprojecten of ziekenhuizen ook heel veel betekenen. Die partijen kunnen je dan inhuren.

 

Enzovoort!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heb je er al eens aan gedacht om te flyeren bij basisscholen? Je kunt heel goedkoop flyers laten drukken en naar wat ik hoor ben je creatief genoeg om een mooie flyer te ontwerpen. Rond de tijd dat de scholen uitgaan stop je bij alle geparkeerde auto's een flyer onder de ruitenwisser en je deelt aan alle ouders die het schoolplein verlaten een flyer uit. Eventueel zou je het ook verkleed kunnen doen en ballonnen kunnen uitdelen aan de kindjes. Zo heb je gelijk de aandacht van de kinderen en die zorgen er wel voor dat hun ouders een flyer krijgen. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Gebruik je Google Analytics of iets dergelijks? Kun je zien hoeveel bezoekers je op je website krijgt en waar ze afhaken?

 

Je homepage vind ik niet echt uitnodigend, dus als daar veel bezoekers afhaken zou ik dat niet onlogisch vinden. Daar zou ik eerst naar kijken voordat je gaat flyeren of de plaatselijke pers opzoekt. Een mooie flyer of een leuk interessant redactioneel artikel trekt wellicht mensen naar je website, maar dan moeten ze daar vervolgens wel een bepaalde beleving vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ga wat grootser denken. Het klinkt allemaal ontzettend kneuterig en dubbeltjeswerk.

Word wat meer ondernemer en wat minder knutselmiep (m/v).

Koop een paar boeken over marketing. (Selling The Invisible van Harry Beckwith is een favoriet van mij)

Zoek online op 'guerrillamarketing'.

Lees Calimeromarketing.

En doe wat je doet legaal, sjoemelen met de regels, dat zou je ook wel eens onbewust kunnen remmen.

Wil je zwart een beetje beunen in je achtertuin dan straal je dat ook uit. Je wil met energie kunnen werven.

Daarnaast zijn er erg veel mensen die creatieve workshops aanbieden. Zelf tegels kapotslaan en moziektafels mee maken. Zelf kurk pellen en onderzetters van maken. Zelf theezakjes plakken. In contact komen met je innerlijke vlinder.

Wat onderscheidt jou? Wat is jouw unieke 'flavour', waar rock jij in? Gezelligheid? Sfeer neerzetten? Superieure materialen bij elkaar scharrelen? Is je catering subliem?

Hoe zit dat?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

 

@Ron, misschien is mijn verwachting t.a.v. de kinderfeestjes niet reëel, maar ik wil zo graag ;-)

De basisscholen zijn inderdaad niet bereid om de mogelijkheid te bieden om een poster o.i.d. neer te hangen. Flyeren is helemaal "not done".

Tijdens de knutselcafés geef ik altijd een flyer mee met het kind, zodat ze vriendjes en vriendinnetjes kunnen enthousiasmeren. Voor deze week staat het verspreiden van flyers en het ophangen van posters op het programma. Ik ga alle supermarkten en de bibliotheek bij langs! Zoals ik al aangaf, is een stukje in de krant lastig. Bang dat de gemeente lastig gaat doen...

Ouderen is inderdaad een doelgroep waar ik niet zo 1-2-3 aan gedacht had, maar bied wel weer meer mogelijkheden.

Dank voor de tip!

 

@John, toch even nieuwsgierig hoor, maar hoe weet jij wat mijn homepage is????? Ik gebruik inderdaad google analytics, en zie dat de bezoekers triest laag zijn... Op sommige dagen zelfs nog geen 10! Wanneer ik de websites van concullega's bekijk, dan zien ze er toch echt niet flitsender of aantrekkelijker uit. Wat zou er volgens jou moeten veranderen of toevoegen?

 

Hoor het graag! Bedankt in ieder geval voor de input!

 

Link naar reactie
  • 0

@Annedien, ik moest toch wel even grinneken om je reactie. Maar het heeft ook wel een grote kern van waarheid.

Doordat alles redelijk anoniem moet ivm die stomme regeltjes van de gemeente, kan ik niet "groter" denken.

 

Dat dubbeltjeswerk en de redelijk lage prijzen die ik hanteer ten opzichte van collega's in het westen ( Ik woon in Drenthe) komt omdat men hier niet graag geld uit geeft aan "gefreubel".

 

Het boek van Karen Romme heb ik gelezen en ben naar een lezing van haar geweest. Enorm inspirerend vond ik het. Ik ben absoluut niet zwart aan het beunen. Ik ben keurig ingeschreven bij KVK en doe mijn administratie en btw-aangifte.

 

Wat mij onderscheidt, waar ik uniek in ben???? Eigenlijk heb ik daar nooit zo over nagedacht. Ik "doe" maar gewoon wat ik zie of bedenk.

 

Bedankt voor je reactie. Alles geeft toch ook weer stof tot nadenken...

Link naar reactie
  • 0

@John, toch even nieuwsgierig hoor, maar hoe weet jij wat mijn homepage is?????

 

Kijk even in je Google Analytics en je ziet hoe ik je gevonden heb ... ;)

 

Wanneer ik de websites van concullega's bekijk, dan zien ze er toch echt niet flitsender of aantrekkelijker uit.

 

Als die succesvol zijn, dan doen die waarschijnlijk op een ander acquisitie-vlak iets wat jij (nog) niet doet.

 

Wat zou er volgens jou moeten veranderen of toevoegen?

 

Ik wil (onder andere) in één oogopslag zien wat je voor mij kunt betekenen. Je banner geeft geen enkel aanknopingspunt. Die foto van je tuinhuisje ook niet. Jij weet wat daar gebeurt en hebt daar een bepaald gevoel bij, maar ik als argeloze bezoeker weet dat niet. Dat zul jij mij dus moeten vertellen én laten zien. Alles wat belangrijk is staat nu onder de "fold" en ik mis bijvoorbeeld de beleving van knutselende (blije) kinderen.

 

Je kunt je website overigens laten beoordelen in de rubriek "Wat vind je van mijn ...".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alles even laten bezinken. Ik ben vanmiddag bij de bibliotheek geweest en helaas mag/kun je daar geen flyers of visitekaartjes meer kwijt.

 

Morgen ga ik verder nadenken over de website en wat ik daar precies mee moet. Bij het topic "wat vind je van mijn..." is ook het nodige gezegd over mijn website. Er werd geopperd om een nieuwe site te maken ipv de mijnwebwinkel site die ik nu heb. Alleen zijn daar nu de financiele middelen niet voor.

 

Verder werd er geopperd om voor één USP te gaan. Hier moet ik nog even over nadenken omdat ik inderdaad misschien wel bang ben dat ik de andere tekort doe.

 

Een hoop om over na te denken dus. Vanavond maar een kladblok op het nachtkastje. De beste ideeën komen 's nachts ;)

Link naar reactie
  • 0

Wat is eruit gekomen na je nachtje slapen? Ga je inderdaad met een doelgroep aan de slag? Zo ja, dan kunnen we daarin mee verder denken. Anders hierbij alvast mijn input na het lezen van je posts.

 

Ik ben het eens met Annedien dat het je wellicht tegenhoudt in je ondernemen dat je niet mag roepen waar je de kinderfeestjes houdt. Is er niet een manier om dit toch nog te regelen bij de gemeente of anders een ruimte te zoeken waar dit wel kan en mag?

 

Ik zie dat je een (e-)mailing hebt gestuurd, is het niet veel levendiger wanneer je een 'kunstwerkje' of een nog in elkaar te zetten pakketje dat je ontworpen hebt per post door te sturen met de mededeling dat ze welkom zijn op .............om gezellig samen datgene in elkaar te knutselen?

 

Traktaties, kunstwerkjes etc. uiteraard delen op Facebook en indien mogelijk de ouders daarbij taggen.

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

In navolging van Anndien: Denk groter!

 

Geef je workshops op locatie door heel Nederland?

Heb jij je aangemeld bij websites die kinderfeestjes aanbieden? Vaak zoekt men samenwerking. Ik kom uit die hoek en ik zocht altijd mensen die hun diensten wilden aanbieden. Het is win-win dat je moet zoeken. Jij meer boekingen en de aanbieder een % per boeking.

Ga samenwerkingen aan met instellingen bij je in de buurt waarbij jij iets toe kan voegen aan wat ze bieden.

 

Hoe meer draadjes naar jou bedrijf, hoe groter de kans dat er opdrachten binnenkomen.

 

Succes!

 

Maarten Stevens

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.