Ga naar inhoud

Hoe reëel is mijn prognose?

Geplaatst:

Rob van Kimmenade

Hallo,

Al 'n tijdje hebben wij ons ondernemingsplan klaar en we zijn aan 't bekijken wie we voor ons plan kunnen interesseren om erin te investeren. We zijn met 2 ondernemers. We willen graag weten hoe jullie tegen de volgende gegevens aankijken.:

We hebben een bedrag van 1,5K nodig. We gaan uit van een rentepercentage van 8%, de aflossing per jaar wordt dan € 21.576.

De winst die we de eerste 3 jaar maken is (afgerond) resp. € 7.000,-, € 55.000,- en € 70.000,-. De jaren erna schatten we in dat de winst zo'n 70 á 80K blijft bedragen. Van de winst is een bedrag van 30K voor salaris voor de ondernemers afgehaald (15K p.p.)

Hoe wordt dit evt. beoordeeld door een mogelijke investeerder? Zie ook de bijlage (V&W-rekening eerste 3 jaar).

[titel aangepast - mod]

VW-rekening_eerste_3_jaar.docx

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Featured Replies

Geplaatst:

Rob van Kimmenade

• Auteur

De omzet stijgt niet veel inderdaad, moet dat dan? Ik kan 'm ieder jaar wel laten stijgen maar is dat reëel? Ik denk van niet. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen waarom hij zal stijgen, vooral ook vanwege de capaciteit van de hal. In het derde jaar zitten we op 80% van de capaciteit. Ik weet niet of het reëel is om daar de jaren erna steevast 100% van te maken.

Waarschijnlijk bedoeld men meer of de geprognotiseerde omzet in de eerste jaren niet te positief wordt voorgesteld. Iig in een plan naar een investeerder/geldverstrekker

Juist in de eerste jaren heeft dit idee potentie, vooral omdat volgens ons NU de tijd rijp is voor dit project (gekeken naar (maatschappelijke) tendensen, populariteit sporten etc.). Het eerste jaar is nog mager geprognotiseerd vanwege de naamsbekendheid die dan in gang moet worden gezet.

natuurlijk wil je aan de slag maar juist het feit dat, dat eigen geld er niet is moet je plan anders beschreven dan dat jij er zelf in staat.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Geplaatst:

zoekendeondernemer

Los van de cijfertjes, hoeveel eigen geld investeer je zelf?

VErder ben ik benieuwd waarop je prognose is gebaseerd? (kan hem niet openen)

IS dat op basis van een bestaande business die je wilt uitbreiden of is het allemaal nog in de startfase en zijn er nog geen betalende klanten?

IN je onderschrift staat "Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer

Hoi Nico,

Wij investeren zelf onze kennis, ervaring, motivatie en arbeidskracht, het geld komt van een investeerder.

De prognose is gebaseerd op het marktonderzoek wat we hebben gedaan en gesprekken met andere exploitanten met vergelijkbare ondernemingen. Het is nog in de startfase en er zijn (nog) geen betalende bezoekers.

Mijn doel klopt inderdaad, veel geld verdienen. En dit is een van de projecten die ik wil uitvoeren in de nabije toekomst. Daar is misschien niet heel veel geld mee te verdienen inderdaad, daar heb ik andere projecten voor. Maar dit is wel een project waar ik veel passie voor heb, vandaar dat ik hem wil uitvoeren.

\

Volgens mij wil Nico zeggen dat dit misschien je doel wel kan zijn maar dat je dat beter niet kunt uitspreken en zeker niet naar een potentieele investeerder/ geldverstrekker!! ;)

Geplaatst:

Bas Vlemminx

Dag Bas, wij zijn met 2 ondernemers met veel kennis en ervaring, we gaan het grootste gedeelte zelf doen. We hebben contact met 2 sportopleidingen in de omgeving die graag stagiaires bij ons willen plaatsen. Die 20K zijn grotendeels voor de kok in het weekend.

Maar je stelt elders ook dat jij je geld ergens anders mee gaat verdienen... Hoe combineert dat dan?

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Geplaatst:

Nico Schouten

. . . . Mijn doel klopt inderdaad, veel geld verdienen. . . .

\

Volgens mij wil Nico zeggen dat dit misschien je doel wel kan zijn maar dat je dat beter niet kunt uitspreken en zeker niet naar een potentieele investeerder/ geldverstrekker!! ;)

Precies, dat soort zaken daar scoor je misschien mee op een verjaardagsfeestje maar als een investeerder dat leest is hij weg.

Een paar maanden aan de slag om pak 'm beet 75.000 Euro te vergaren? Regel jij de bivakmuts dan? ;)

Ik begrijp inmiddels dat je een horeca gelegenheid op wil zetten dan dat je daarom aanvang zoveel startkapitaal nodig hebt.

Neemt niet weg dat het van belang is dat je zelf ook geld inbrengt en niet alleen tijd.

Veel jongere dromen van een eigen horecazaak en het maakt ze niet uit als ze daar in eerste instantie niet vele mee verdienen want he, het is toch een beetje alsof je van feesten je werk maakt.

Dat je zelf geld ontrekt aan het bedrijf als 'salaris' terwijl er op dat momen cashflow technisch betaald wordt door de investeerder is de volgende no go. Ongeacht het type bedrijf komt het slechts in heel uitzonderlijke gevallen voor dat een investeerder instemt met het feit dat de ondernemer geld onttrekt aan het bedrijf in de vorm van salaris. Horeca valt zeker te weten niet onder die uitzondering.

In dat soort gevallen ligt het veel meer voor de hand dat de investeerder 100% eigenaar wordt en jij de functie van bedrijfsleider krijgt. Doe jij je werk dan niet goed dan kan hij je ontslaan. Doe jij je werk nu als ondernemer niet goed dan moet de investeerder maar zien hoe hij zijn investering veilig kan stellen.

En dan algemeen over horeca. Zoals algemeen bekent is horeca een sector met een hoog afbreukrisico, een groot deel van de horecazaken is binnen een jaar alweer gestopt. Daarom is niet voor niks de stelregel dat je als starter eigenlijk minimaal een jaar moet kunnen overleven zonder geld uit je eigen zaak te moeten trekken. En bij horeca is dat vanwege de aanloop nu eenmaal wel handig als je langer dan een jaar zelf kunt overbruggen.

Succes

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

En dan wordt het volgens mij wel 'redelijk' dat bepaalde posten stabiel zijn en/of een maximum kennen. Een Indoor Beach Center, kan volgens mij maar een maximum aan mensen herbergen die redelijkerwijs een maximaal bedrag besteden aan entree, horeca en zand.

Kun je me uitleggen wat je hier precies mee bedoelt Marcel? De kosten zijn inderdaad vast. De variabele kosten zijn vooral de inkoop van de horeca.

Dit was een reactie op de post van Roel waarin hij zich o.a. afvroeg waarom je kosten voor het overgrote deel op hetzelfde niveau blijven, terwijl je omzet wel groeit. Bij een hoop ondernemingen zijn de kosten grotendeels te beschouwen als 'inkoop' en stijgen ze mee met de omzet (verkoop). Bij jullie is niet zo. Grofweg kun je zeggen dat die hal een X bedrag kost, en bij (bijvoorbeeld) 60% bezetting wordt er break-even (geen winst, geen verlies) gedraaid. Het lijkt me prettig als je dat percentage weet, of het aantal bezoekers.

Open staan voor financiering bedoel je? We hebben geen EV dus bij een bank blijven we voorlopig weg..

Inderdaad, ik bedoelde te vragen of iemand er voor open staat om dit te financieren. Of dat een bank is of een oom, dat haalt mij niet zo veel uit. Als je nog geen geïnteresseerde hebt gevonden, heeft het opstellen van een zgn. investeerders-verhaal niet zo veel zin, wilde ik maar zeggen.

De horeca-inrichting is een relatief klein bedrag aangezien er al een horeca is. Het grootste deel van de investering zit 'm in de sportgedeeltes (materiaal, zand, verlichting etc.) Hierbij ben ik uitgegaan van een afschrijving over 10 jaar, wat me wel reëel lijkt. Ik ben hier (nog) niet bij uitgegaan van een restwaarde. Deze zal volgens mij nihil zijn na 10 jaar.

Ik ben ook geen sport-tijger, maar aangezien je uitgebreid onderzoek hebt gedaan bij collega's met vergelijkbare faciliteiten, zou die 10 jaar wel eens realistisch kunnen zijn.

TIPS:

-bekijk of je van de privé opnames echt kan leven. Inkomstenbelasting betaal je over de WINST, niet over je privé opnames, dus bij een winst van 70k betaal je belasting over 35k per persoon, ongeacht of je dat allemaal opneemt.

En wanneer de winst geherinvesteerd wordt?

Dat ligt er aan wat je bedoelt met her-investeren.

Als je een deel van de winst investeert in superdeluxe mooie inrichting ter waarde van 25.000 die vijf jaar mee gaat, creëer je een kostenpost van 5.000 aan afschrijvingen per jaar, voor de komende vijf jaar. In dat eerste jaar moet je over die 25k investering minus 5k afschrijving, dus 20k, gewoon belasting betalen.

Als je met her-investeren bedoelt dat de winst benut wordt om meer marketing-inspanningen te leveren, zorgt dat hoogstwaarschijnlijk voor kosten die direct in aftrek komen, waardoor je winst lager is en je ook minder belasting betaalt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.