Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ron van der Kolk
Traditiegetrouw zijn de eerste cijfers uit de Macro Economische Verkenning (MEV), die dinsdag op Prinsjesdag wordt gepresenteerd, uitgelekt.
In de Macro Economische Verkenning 2014 staat het een en ander over de veranderingen in de inkomstenbelasting voor 2014. Er lijkt niet zoveel te veranderen en de grote veranderingen voor ondernemers lijken uit te blijven. De belastingschijven veranderen iets van lengte, de arbeidskorting wordt iets anders en de ZVW grens wordt iets anders. De ondernemersregelingen lijken niet te worden afgeschaft.
Ik heb mijn rekentool nog eens opgepoetst, met dank voor de input op de vorige versies. Hiermee heb ik opnieuw een vergelijk tussen loondienst en winst uit onderneming gemaakt en zowel 2013 als 2014 meegenomen. Dus in totaal vier opties. Op basis van een bruto inkomen danwel de winst voor belasting heb ik uitgerekend wat het netto inkomen is. Voor ondernemers heb ik rekening gehouden met de FOR maar niet met startersaftrek en AOV.
De verschillen tussen de verschillende mogelijkheden blijken minimaal. Er is geen teruggang in netto inkomen door de plannen voor 2014. Het verschil tussen loondienst en winst uit onderneming is ook minimaal, al is de ondernemer tussen 20.000 en 30.000 heel iets voordeliger uit. Boven de 75.000 komt er pas een significant positief verschil voor ondernemers.
Dat het tussen winst uit onderneming en brutoloon gelijk loopt maakt het nog niet eerlijk, zoals ik eerder betoogde. De ondernemer is slechter af, bij een winst voor belasting die gelijk is aan het brutoloon voor dezelfde functie. De ondernemer moet namelijk ook nog kosten maken voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, sparen voor het werkloosheidsrisico en later alsnog belasting betalen over de FOR, bij uitkering of bedrijfsbeëindiging. Ook moet de ondernemer vermogensrendementsheffing betalen over het gespaarde pensioen, terwijl een loondienstmedewerker dat niet hoeft.
Zou het dan echt zo meevallen? Ik ben benieuwd wat er nog meer aan maatregelen tevoorschijn komt. Het rapport bevat al wel een aantal hints over 2015...Let wel, ik ben geen fiscalist en aan deze grafiek kunnen geen rechten worden ontleend. Aanvullende informatie van experts is van harte welkom.
Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA
Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere
dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid.