• 0

ONL, een nieuwe belangenbehartiger voor ondernemers

logo_small.png

 

Ik ben onlangs (op Prinsjesdag) bij het prinsjesdagontbijt van ONL geweest - was erg interessant, veel energie, veel enthousiaste mensen die "iets vinden" van hoe er door de politiek met ondernemers wordt omgegaan. De organisatie zegt over zichzelf:

"ONL is een organisatie die écht opkomt voor de belangen van ondernemers en tot doel heeft Nederland ondernemender te maken. ONL werkt vóór ondernemers en wordt gerund dóór ondernemers. De deelnemers in ONL hebben direct invloed op de agenda en vormen samen het kompas dat Nederland de weg wijst. Ondernemers bepalen de koers!"

 

Ik ben uiteraard heel benieuwd hoe zich dit zal ontwikkelen, ik ben in elk geval tientjeslid geworden en bij deze breng ik jullie ook graag op de hoogte. Misschien word ik óók wel ambassadeur. 30 september aanstaande om 17u is er een bijeenkomst ergens centraal in Nederland.

 

Wat vinden jullie van wat je op de site ziet? Lijkt het je wat om je aan te sluiten of zie je haken en ogen?

Ik kan me zelf voorstellen dat het nog wat summier oogt, ik had wel echt het er live bij zijn nodig om het verhaal van Hans te horen en zijn energie te ervaren, zijn bevlogenheid.

Zie ook:

http://www.business-class.nl/nl/uitzendingen/video/q/onderwerp/hans_biesheuvel_/id/463

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Deze discussie en het manifest welke Christine daar geplaatst heeft is natuurlijk ook nog van belang ;)

 

Ikzelf ben wel voorstander van gezamenlijke aanpak. Als we met Hans Biesheuvel een spokesman hebben én ONL ook daadwerkelijk voor de belangen van ondernemers (met name ook de kleine zelfstandige) opkomt en de visie van ondenemers m.b.t. overeidsbeslissingen een échte stem hebben, ben ik, i.p.v. sceptisch, wel enthousiast over ONL!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Marnix heeft gelijk. Dit is een forum. Een forum laat zich niet voor een karretje spannen, hoe graag iemand dat ook zou willen. Het is een plek om te kletsen. Er zijn hier in een jaar of twaalf 50.000 mensen door de draaideur gelopen. HL heeft geen 50.000 leden. Hoeveel mensen hier actief zijn is een goed bewaard geheim.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Marnix heeft gelijk. Dit is een forum. Een forum laat zich niet voor een karretje spannen, hoe graag iemand dat ook zou willen. Het is een plek om te kletsen. Er zijn hier in een jaar of twaalf 50.000 mensen door de draaideur gelopen. HL heeft geen 50.000 leden. Hoeveel mensen hier actief zijn is een goed bewaard geheim.

 

7 ;)

-

Dat bedoelde ik ook met "Als forum functioneert het subliem, als organisatie die 'iets in de wereld neerzet' blijft het zoeken naar de vertaalslag" ... Die spin-off kan je niet regisseren, blijkt.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

En toch denk ik dat we voor ONL een goede voelspriet kunnen zijn. Er wordt op ons forum heel wat kritiek én meningen gegeven over politieke ideeën.

 

Dit hoeft niet te betekenen dat je dan ook direct lid moet worden, alhoewel ik eenmalig 10 euro doneren nog helemaal niet zo' gek bedrag vind. Maar dan nog, ga ik er wel vanuit dat ONL ook luistert naar ondernemers die geen lid zijn. Wat dat betreft kan ons forum toch een mooie spreekbuis voor hen zijn.

 

Zoals vernomen heeft Hans Biesheuvel eerder afscheid genomen van MKB Nederland dan zijn voorzitterschap zou duren. Is MKB Nederland dan toch niet de partij die voor kleine zelfstandigen écht de belangen behartigt? Wil Hans dat oppakken met ONL? Mijns steun heeft hij! Langs de zijlijn afwachten is dan niet mijn "ding. Ik wil ze wel "voeden" met de issues die ondernemers ervaren!

 

Immers, we missen al jaren een Consumentenbond / Onbudsman voor Ondernemers. Al heeft die laatste groep kortgeleden aangegeven zich ook landelijk in te zetten voor ondernemers, maar daar hoor ik nog weinig van. Laat ONL dit oppakken en de Ondernemersbond voor ondenemers worden!

 

ONL is nu nog aan het lobbyen bij politieke partijen om ondernemen op de partij-agenda' te krijgen. Verder zijn ze (zo vermoed ik) nog aan het pionieren omdat we nog geen inzicht hebben in wát ze dan op de agenda willen zetten? Dat maakt het voor nu nog een beetje "vaag".

 

Wat mij betreft mag sowieso op de agenda/nagedacht worden over:

 

- Meldpunt regelving: lijkt mij goed dat ONL inzicht krijgt welke meldingen er gedaan worden en samen met de input/mening van ondernemers richting overheid naar een oplossing zoekt. Alhoewel ik vermoed dat een hoop van de meldingen regionaal gerelateerd is. Maar dan nog.

 

- Nieuwe en/of aangepaste regelgeving: laat de ondernemers meebeslissen i.p.v. het laten beslissen/creëren van regelgeving door overheidspersonen die zelf nagenoeg nog nooit ondernomen hebben !

 

- Acquisiteitfraude (incl. spookfacturen). Er is een SAF meldpunt waar je als ondenemer juridische ondersteuning kan krijgen als je de dupe bent van dit soort praktijken. Maar het SAF heeft verder geen jurisprudentie om deze bedrijven/personen "aan te pakken". Doe hier wat aan ! En zorg dat deze personen niet meer /nóóit meer mogen "ondernemen"

 

- Dan de faillissementen afwikkeling/nazorg:

* Waarom blijft de Belastingdienst bij een faillissement één van je grootste schuldeisers?

* Waarom krijgen ondernemers die failliet zijn gegaan geen "normale" uitkering en gaan ze om die reden ook vaak privé failliet?

 

Zomaar een greep uit een paar issues die naar mijn mening met een daadkrachtige formatie wel eens op de agenda's van de politiek mag staan ! Want zoals we al jaren ervaren besteden politieke partijen slechts één alinea aan ondernemersschap binnen het partijprogramma.

 

Of ONL dit soort dingen oppakt is nog maar de vraag. Want zoals gezegd, hebben we nog geen inzicht in "wat" er op de agenda van ONL staat. Maar toch. Mijn teun hebben ze!

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Mikky,

naar eigen zeggen zoeken ze juist die input van ondernemers - die bepalen wat er op de agenda komt.

Anders mail je ze toch om een kop koffie te gaan doen? ;D

 

Dat had ik dus al gedaan, maar dat mailtje zijn ze kwijt. Via de PR-meneer had ik het min of meer herhaald, dat hebben ze wel gekregen anders wisten ze niet dat ze het eerste mailtje kwijt zijn, en nu vragen ze alleen "kunt u het mailtje nog 's sturen?" Als ze hun zaakjes niet voor elkaar hebben, hoef ik geen koffie met ze te drinken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook al eens eerder genoemd om sceptisch te blijven maar het hoeft ook geen paranoia te worden.

Als men pas begonnen is verwacht ik geen gelikte ervaren organisatie. Alles gaat chaotisch en misschien wat hectisch. Dus een e-mail kan best definitief ge-delete zijn wanneer men overstelpt wordt door allerlei inzendingen.

 

Wat mij betreft mag sowieso op de agenda/nagedacht worden over:

 

Mijn toevoeging:

 

Een belangrijk item vind ik de status van ondernemer zijn. Het zou zeker voor een ondernemers vereniging/bond nuttig zijn om daar een standpunt in te nemen betreffende deze erkenning die nu gebrekkig in de VAR 's verborgen moet zitten en waar de belastingdienst naar willekeur nog van kan afwijken of later anders kan beoordelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mikky,

naar eigen zeggen zoeken ze juist die input van ondernemers - die bepalen wat er op de agenda komt.

Anders mail je ze toch om een kop koffie te gaan doen? ;D

 

Dat had ik dus al gedaan, maar dat mailtje zijn ze kwijt. Via de PR-meneer had ik het min of meer herhaald, dat hebben ze wel gekregen anders wisten ze niet dat ze het eerste mailtje kwijt zijn, en nu vragen ze alleen "kunt u het mailtje nog 's sturen?" Als ze hun zaakjes niet voor elkaar hebben, hoef ik geen koffie met ze te drinken.

Dat zal ze leren! ;D

Ik zou wel benieuwd zijn wat er gebeurt als je niét afhaakt. Ik denk dat jij een hoop know-how te bieden hebt, die het NL ondernemersklimaat kan verfrissen en wijzer maken.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Inmiddels is bekend wie in ONL een plaats innemen onder de naam "schaduwkabinet":

 

Ondernemers lanceren schaduwkabinet AMSTERDAM -

Nederland heeft vanaf dit weekend een heus schaduwkabinet. Drijvende kracht is ex-MKB Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel die een ploeg van veertien ondernemers en entrepreneurs heeft samengesteld die een toekomstvisie op Nederland presenteren.

 

Bron Telegraaf.nl. In betreffend artikel zijn ook de namen van de 14 ondernemers te vinden is.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Net wat we nodig hebben, nog meer duistere lobby groepen die zeggen heleboel bedrijven te vertegenwoordigen maar in de praktijk enkel op gaan komen voor (geen verrassing natuurlijk) de Eigen belangen van de 14 " wijze heren" die zelf allemaal hun Eigen achterban hebben die kwijlend staan te wachten de overheid te " adviseren" vooral toch de bal naar hun kant te laten rollen.

 

Dat mensen hier nog in trappen, of ook maar de kleinste illusive hebben dat hun persoonlijke belang ook maar ergens op de agenda voor gaat komen zodra het media circus deze liefdadigheids instelling het keurmerk van legitiem heeft afgegeven.

Link naar reactie
  • 0

Net wat we nodig hebben, nog meer duistere lobby groepen die zeggen heleboel bedrijven te vertegenwoordigen maar in de praktijk enkel op gaan komen voor (geen verrassing natuurlijk) de Eigen belangen van de 14 " wijze heren" die zelf allemaal hun Eigen achterban hebben die kwijlend staan te wachten de overheid te " adviseren" vooral toch de bal naar hun kant te laten rollen.

 

Dat mensen hier nog in trappen, of ook maar de kleinste illusive hebben dat hun persoonlijke belang ook maar ergens op de agenda voor gaat komen zodra het media circus deze liefdadigheids instelling het keurmerk van legitiem heeft afgegeven.

Waar baseer je dit op, heb je de betrokkenen hier al op kunnen betrappen?

 

Link naar reactie
  • 0

Net wat we nodig hebben, nog meer duistere lobby groepen die zeggen heleboel bedrijven te vertegenwoordigen maar in de praktijk enkel op gaan komen voor (geen verrassing natuurlijk) de Eigen belangen van de 14 " wijze heren" die zelf allemaal hun Eigen achterban hebben die kwijlend staan te wachten de overheid te " adviseren" vooral toch de bal naar hun kant te laten rollen.

 

Dat mensen hier nog in trappen, of ook maar de kleinste illusive hebben dat hun persoonlijke belang ook maar ergens op de agenda voor gaat komen zodra het media circus deze liefdadigheids instelling het keurmerk van legitiem heeft afgegeven.

Waar baseer je dit op, heb je de betrokkenen hier al op kunnen betrappen?

 

 

The history of civilization and human nature?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vind dat we hier niet zo sceptisch tegenover moeten staan.

 

Al is het inderdaad waar dat tot op heden de meeste belangenorganisaties alla bedrijfschappen, productschappen, KvK's, ondernemersclubs e.d. tot op heden niet altijd even dicht bij de ondernemersbehoeften staan.

 

Wellicht is dat ook wat Hans Biesheuvel heeft gemerkt bij MKB Nederland en om die reden juist een nieuwe formatie creëert. Gezien de 14 ondernemers die hierin zitting hebben sta ik er wel positieve tegenover..

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als het werkelijk praktiserende ondernemers zijn is het niet alleen een belangenbehartigersclub, maar meer een lotgenotengroep. Hier heb ik wel meer mee op dan een groep die zegt jou te vertegenwoordigen, maar door ontbreken van eigen ervaring alleen maar kan praten over je.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Mee eens! Wat mij met name altijd verbaasd heeft, is dat personen werkzaam bij alle belangenclubs en dus ten diensten staan van de ondernemer, zelf nog nooit ondernemer zijn geweest. Mijn ervaring daarbij is dat men zich ook niet écht ik kan leven in de ondernemer. Met ONL verwacht ik dit wel.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Net wat we nodig hebben, nog meer duistere lobby groepen die zeggen heleboel bedrijven te vertegenwoordigen maar in de praktijk enkel op gaan komen voor (geen verrassing natuurlijk) de Eigen belangen van de 14 " wijze heren" die zelf allemaal hun Eigen achterban hebben die kwijlend staan te wachten de overheid te " adviseren" vooral toch de bal naar hun kant te laten rollen.

 

Dat mensen hier nog in trappen, of ook maar de kleinste illusive hebben dat hun persoonlijke belang ook maar ergens op de agenda voor gaat komen zodra het media circus deze liefdadigheids instelling het keurmerk van legitiem heeft afgegeven.

Waar baseer je dit op, heb je de betrokkenen hier al op kunnen betrappen?

 

 

The history of civilization and human nature?

 

Dat lijkt me geen bewijs voor je veronderstelling dat dit weer een club is die niet deugt.

Er is niet één algemene beschaving of één human nature.

 

Je kunt je, als je je echt verdiept in hoe deze wereld in elkaar steekt, inderdaad moeilijk illusies maken over hoe fijn de soort 'mens' is - vanaf het eilandje Nederland kon dat lange tijd nog wel (naoorlogse gezelligheid en gemoedelijkheid) maar dat wordt ook steeds lastiger (helemaal met Kabinet Harteloos dat al een tijdje Nederland aan het uithollen en omspitten is) - mensen moorden, zijn op macht en winst uit, volgen klakkeloos instructies, kortom, zijn helemaal niet zo weldenkend, meestal.

Maar in 'the history of civilization' zijn ook voorbeelden van rechtvaardigheid en zorg om elkaar te vinden, er wordt ook veel energie gestoken in het verbeteren van leefomstandigheden, van een betere verdeling van bronnen, er zijn ook mensen die zich inspannen om het juiste te doen en daar ook resultaat mee boeken.

 

Iets bij voorbaat al neersabelen omdat jij zo goed weet hoe verrot de wereld is, tsja ...

We kunnen pas zien wat het is en of het deugt als we het in actie zien.

Actions speak louder than words.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een van de lessen die ik ooit heb mogen leren is het moment dat een kennis enkel "droom, droom, droom" zei als ik een 'leuk' idee had.

 

Dat dwong mij heel realistisch na te denken over alles wat ik doe en wil doen. Is het echt realistisch als je alle poeha niet meeneemt en de roze zonnebril afzet ? Denk dat ik mijzelf die vraag elke dag minimaal 1 keer stel.

 

Ik vind de gedachte dat je er vertrouwen in hebt dat een ander jouw belangen gaat verdedigen nogal naief. Zeker als het om zakelijke belangen gaat waar een machtspositie belang speelt.

 

Ondernemers hebben vaak tegengestelde belangen. Hoe ga je dat verdedigen? onmogelijk.

 

Het probleem is dat mensen de oplossing altijd buiten zichzelf proberen te vinden. En elke persoon die verteld wat ze willen horen is de nieuwe messias die "het helemaal begrijpt" en "mensen vertrouwen in hebben"

 

Jezus van Nazareth even buitengesloten, dan denk ik dat naast Moeder Theresa de spoeling erg dun is om blind vertrouwen in uit te spreken.

 

Waar ik de 14 heren 1000% op vertrouw is dat ze zeker niet na zullen laten hun eigen belang te verdedigen.

Link naar reactie
  • 0

 

Jezus van Nazareth even buitengesloten, dan denk ik dat naast Moeder Theresa de spoeling erg dun is om blind vertrouwen in uit te spreken.

 

Over naïef gesproken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Mother_Teresa

 

Mijn houding is overigens niet: ik vertrouw erop dat ze mijn belangen gaan behartigen.

Ik hoor ze zeggen dat de ondernemers zelf de agenda bepalen, ik breng in wat ik belangrijk vind (in mijn geval wil ik graag helpen de brug te slaan tussen creatieve ondernemers en ONL, wat toch erg een 'pakkenclub' is) en dan observeer ik of de beloftes worden waargemaakt.

En je kunt prima behoeften en wensen in kaart brengen, die agenderen en kijken of je daarin wat voor elkaar kunt boksen. Dat kunnen afwijkende belangen zijn voor de verschillende groepen die je vertegenwoordigt.

 

Je hebt het trouwens zo druk met mij de les lezen dat je over het hoofd ziet dat er flink wat dames vertegenwoordigd zijn in ONL ;)

Mirjam Brink en Hans Biesheuvel zijn de oprichters, het schaduwkabinet telt wel wat meer mannen dan vrouwen, maar het is dus niet 'de heren'.

 

Er zullen vast wel mensen zijn aangehaakt die het alleen maar voor hun persoonlijke agenda doen, maar dat kan je nooit voorkomen. Dan moet je vertrouwen op het zelfreinigend vermogen van een organisatie én daar zelf bovenop zitten, als je dat niet wil.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht eerst dat het niet al te serieus was om met een schaduwkabinet te komen. Het krijgt wel zo publiciteit . De media haakt aan omdat de naam van schaduwkabinet een politieke achtergrond kent.

Schaduw is ook zo spiegelend aan het landelijk kabinet en misschien wel arrogant.

 

Vreemd want Biesheuvel wilde toch afstand nemen van een politieke kenmerk. ::) Ik denk dat men die naam niet kan handhaven.

Ik zou het dus daarom een andere naam gegeven hebben, zoals: Dadenkabinet, Onskabinet, oid, om het wat minder beladen te maken maar vriendelijker.

 

En hoe gaat dat in de toekomst zich handhaven? Zijn ze gekozen of benoemd? Wordt het een herverkiezing na een jaar? Komen er statuten met ook een "ministerraad" en ondernemersvertegenwoordiging met "ondernemerskamers" ?

 

Ik zie de zet van de publiciteit wel positief en de personages vertrouwend, maar nu tijd voor de agendapunten, zou ik zeggen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.